Pavel Král vystudoval elektrotechniku v Leningradě. Po studiích se věnoval zabezpečovacím zařízením a poté se zabýval DTP. To časem zahrnovalo i tvorbu webových prezentací. Jedna ze zakázek ale obsahovala i objednávku na internetový obchod. Jeho tvorbu pojal Pavel Král tak důkladně, až se z něj stal základ jedné z nejúspěšnějších univerzálních aplikací pro tvorbu internetového obchodu – Zoner inShopu.

Kde a jak vlastně vznikla myšlenka vytvoření inShopu?

Záleží na tom, co považuješ za myšlenku inShopu. Pokud samotný nápad vytvoření internetového obchodu, tak to vzniklo někde (snad) v Americe před „dávnými časy“ :-)

Myšlenka vytvořit ten jeden konkrétní obchod, ze kterého se pak inShop vyvinul, napadla mého kamaráda a kolegu Kamila Juříka, pro kterého jsem pracoval v Jeseníku ve firmě AFX. Chtěl, abych pro firmu, pro kterou jsme tvořili www stránky, vytvořil také jednoduchou internetovou prodejnu.

Myšlenka udělat to tak univerzálně, aby se to dalo nakonfigurovat pro (prakticky) libovolné potřeby, a spravovat programem z PC mě napadla při práci na té prodejně.

Myšlenka nabízet to jako univerzální řešení asi musela napadnout někoho ve firmě ZONER software, která celé řešení i se mnou v roce 1998 „koupila“.

Jak se vlastně Zoner o Tvém projektu dozvěděl?

Kamil Juřík tu aplikaci vedení Zoneru nabídnul. Jim se líbila, tak se dohodli. Nepovažuji to za svou zásluhu.

Byl to Tvůj první projekt?

První větší internetový projekt. Za sebou jsem měl již shareware program pro výuku psaní všemi deseti, který se dodnes používá.

Kolik lidí dnes stoji za vývojem inShopu a jak se vyvíjí počet jeho uživatelů?

Zpočátku jsem na něm pracoval sám, ale celý projekt se tak rozrostl, že nás je nyní v týmu mnohonásobně více.

Počet uživatelů neustále roste, asi o 30 až 50 % ročně. Konkrétní čísla bych nerad zveřejňoval.

Ten růst je poměrně velký, kolik procent z těchto prodejen vydrží déle, než rok?

Asi 2/3 prodejen, které byly uvedeny do provozu před více než rokem, je stále ještě v provozu.

Jaký vliv má na rozvoj inShopu jeho uživatel? Existuje nějaké kritérium, kdy se už vyplatí investovat čas do řešení funkce, kterou zákazník vyžaduje?

Rozhodli jsme se vytvořit univerzální aplikaci, která bude využitelná pro drtivou většinu internetových prodejen. Pokud požadavek zákazníka tomuto kritériu vyhovuje, tj. bude-li tato funkce použitelná i pro ostatní zákazníky, a pokud čas na její vytvoření neomezí zásadním způsobem další vývoj, pak se snažíme mu vyhovět. Jedná-li se o náročnou funkci, rozhodujeme se podle toho, zda má smysl i pro budoucí vývoj.

Na vývoji inShopu se významnou měrou podílejí také naši partneři, kteří na platformě inShopu tvoří prodejny na zakázku a kteří na základě konkrétních požadavků zákazníků vymýšlejí nové možnosti inShopu a posouvají tak jeho hranice.

Proč jste se vlastně rozhodli inShop zpoplatnit a nenabízíte ho zdarma?

To není mé rozhodnutí, ale vedení Zoneru. Já osobně pracuji za odměnu, takže nikomu neříkám, že mu dám výsledek své práce zadarmo, abych si pak tu odměnu vzal nějak jinak. Nepovažuji to za přímé jednání.

Komu je vlastně inShop určen, pro koho je podle Tebe nejvíce efektivní?

Podle mého názoru se hodí pro malé a střední obchodní nebo výrobní firmy. Pro malé firmy je výhodou snadná správa prodejny prostřednictvím Zoner inShop Designeru, pro firmy střední velikosti by to bylo na obtíž, proto je možné využít propojení serverové části inShopu s ekonomickými systémy.

Z hlediska komodit zboží je snazší odpovědět na to, pro které druhy se nehodí: pokud mají výrobky nebo služby taková specifika, která se nedaří zobecnit i na jiné výrobky či služby. Jedná se např. o nabídky cestovních kanceláří, jejichž služby jsou natolik vzájemně provázané, že není možné je nabízet jako jednotlivé výrobky ani jako sestavy výrobků.

inShop je velmi vhodný pro ty obchodníky, kteří se chtějí zabývat prodejem, a ne programováním internetové prodejny. Obzvláště pak, pokud jim záleží na vzhledu jejich prodejny.

Necítíte se ohroženi konkurencí ze strany aplikací, které jsou nabízeny zdarma? Nebo vidíš ohrožení inShopu jinde?

Dříve se takto uvažovat dalo, nyní, pokud je mi známo, jsou hlavní (dříve) bezplatné konkurenční produkty zpoplatněny. Myslím, že dnes jsou jako konkurence nebezpečnější, protože již mají zajištěno financování svého vývoje. Spíše doufám, že Microsoft nevytvoří nějaký „doplněk operačního systému“ nebo součást MS Office, který bude fungovat obdobně, jako inShop…

Další ohrožení existují jako i u jiných produktů v samotném trhu. Přesto, že dnes trh internetového obchodování roste, mohlo by se stát, že prakticky přes noc zanikne.

Kolik svého času dnes investuješ denně do inShopu?

Dříve i 12 až 14 hodin, nyní 8, max. 10 hodin denně.

Každá cesta má své lepší a horší dny. Jaký je ten Tvůj největší úspěch a neúspěch?

Úspěch – prosazení inShopu. Neúspěch – rozchod s jedním spolupracovníkem.

Proč právě rozchod se spolupracovníkem?

Protože zapracování vývojáře trvá dlouhou dobu, a když se pak ukáže, že nemá zájem na společném cíli, je to velká ztráta pro celý tým.

Říkal jsi, že za inShopem stojí tým lidí, což znamená, že je potřeba jejich vedení. Jak jsi se vyrovnal se změnou své pozice z vývojáře na vedoucího týmu?

Abych mohl lidi vést, musí mě respektovat, a respektují mne kvůli tomu, co jsem udělal a dělám. Z toho plyne, že nesmím přestat být vývojářem. Pokud mě respektují, nemám se s čím vyrovnávat, vedení jde jaksi „samo sebou“. A pokud ne – snažím se to brát jako součást života.

Nepřemýšlel jsi někdy o předání InShopu nějakému nástupci a o vložení své energie do jiného projektu?

Zatím ne, na inShopu mám ještě stále co tvořit.

Většina vedoucích projektu má svoji filozofii, kterou se snaží dosáhnout úspěchu. Jakou filozofii používáš v případě inShopu?

Vlastně se nesnažím dosáhnout úspěchu, jen se držím dvou pravidel, a doufám, že úspěch se dostaví jaksi „samo sebou“:

1. Poctivost. K sobě, k zákazníkům, ke spolupracovníkům.
2. Tvořím, jak mi to nejlépe jde, někdy se daří, někdy ne, nejsme dokonalí, dělám chyby, snažím se s tím smířit.

Jak se bude podle Tebe počet a obrat internetových obchodů vyvíjet v následujících letech? Myslíš také, že bude univerzální řešení stále žádané, nebo budou zákazníci preferovat zakázkové?

Tipuji, že bude stabilní růst ještě několik let. Vzhledem k tomu, že nároky na rozsah funkčnosti internetových prodejen rostou, myslím, že poroste i cena zakázkových řešení. Díky tomu očekávám, že poroste nebo se udrží poptávka po univerzálním řešení. Ale nejsem marketingový odborník, je to jen můj osobní odhad.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět