Investice do IT letos vzrostou o 15, 5 %, podíl firem, využívajících technologie pro vzdálený přístup k vlastní síti, vzroste ze 48 % na 58 % a množství firem, využívající služby ASP (Application Service Providing), se zvýší z 5 na 11 %. To jsou jen některé z množství informací, které vyplynuly z analýzy koncového trhu mezi organizacemi, které si předplácejí odborný týdeník Computerworld.

Tyto výsledky byly v pátek 5. dubna 2002 prezentovány na konferenci „Trendy v informačních technologiích 2002“, pořádané zadavatelem výzkumu, společností IDG a partnerskou organizací IBM Česká republika. Výzkum proběhl na přelomu let 2001 / 2002 a vypovídá o nákupních záměrech organizací, které jsou předplatiteli časopisu Computerworld. O relevanci výzkumu pro celý český IT trh vypovídá zjištění, že 53 % objemu IT investic v ČR učiní v tomto roce právě tito předplatitelé. Závěry vycházejí z detailní analýzy 303 organizací a byly zobecněny na celou uvedenou skupinu. V rámci výzkumu byla získána data o nákupních záměrech ve všech významných oblastech informačních a komunikačních technologií. Účastníci průzkumu, který se konal již podruhé, odpovídali na otázky ohledně nákupu hardwarového vybavení, síťové infrastruktury, operačních systémů, využití internetu a jeho nabídky služeb.

Vybral jsem pro čtenáře Interval.cz některé zajímavé informace z oblasti internetu a e-komerce, které byly v průběhu konference prezentovány. Kompletní výsledky budou postupně zveřejňovány v týdeníku Computerworld a měsíčníku Business World.

Internet

Komutovanou linkou je dnes připojeno 6 % respondentů, změnu v tomto roce předpokládá 67 % z nich. Užívání ISDN linky přiznalo 9 % organizací, přechod na vyšší typ připojení (především pevnou linkou) plánuje 19 %. Mikrovlnné připojení využívá 36 % (9 % chce změnu), pevnou linku pak skoro polovina oslovených firem – 48 %.

B2B a B2C

E-komerce našla místo zhruba v jedné pětině organizací. Nejvíce je využívána v menších firmách do 250 pracovníků (20 % B2B, 20 % B2C) a ve společnostech s více než 1 000 zaměstnanci (22 % resp. 19 %). Podle očekávání připadl Černý Petr veřejné správě, kde e-komerce bodovala max. v 5 % případů. Nejlépe si stojí zahraniční společnosti (shodně kolem 35 % v B2B i B2C).


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002

ASP (Application Service Providing)

Poměrně konzervativní postoj mají oslovené subjekty k možnosti pronajímání aplikací přes Internet. Ze srovnání s daty stejného loňského výzkumu dokonce vyplývá, že došlo jen k jedinému posunu – část respondentů se přelila z kategorie „o službě nic neví“ (nyní 2 %) do škatulky „nevyužívá“ (aktuálně 87 %). ASP zatím provozuje pouhých 5 % účastníků výzkumu, o zavedení uvažuje dalších 6 %.

Outsourcing

Stagnaci se naopak vyhnula další služba IT – svěřená správa. Oproti loňsku došlo k nárůstu o 100 %. Outsourcing ve své organizaci využívá 15 % oslovených, dalších 10 % o zavedení vážně uvažuje. Kategorické NE zaznělo ze 72 % firem, zbylí respondenti neznají význam této služby.


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002

Využívané zdroje informací při nákupu IT

Computerworld se zajímal samozřejmě i o to, kde respondenti získávají informace potřebné pro rozhodování o realizovaných investicích. Nejdůležitějšími zdroji informací se ukázaly být internet (89 %), odborný tisk o ICT (87 % respondentů) a reference (68 %). S velkým odstupem následují veletrhy (44 % respondentů). Na posledním místě se v průzkumu umístil denní tisk (10 %).

V této souvislosti je zajímavé zmínit, že v rámci výzkumu byl realizátorem (Markent, s. r. o.) jako kompetentní osoba identifikován nejčastěji ředitel úseku IT/IS, vedoucí IT/IS nebo IT manažeři (65 % případů), dále pak majitelé (5 %), ředitelé nebo CEO (výkonní ředitelé) zkoumaných organizací. I tato čísla mají svou vypovídací hodnotu…

Historie popularity jednotlivých zdrojů


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002


Zdroj: IDG, IT Trends Survey 2002

Postoj k reklamě v odborných časopisech

Reklamu v odborných časopisech oslovení manažeři neodmítají, spíše naopak. Preferují však propagaci konkrétního výrobku před firemní image reklamou. U respondentů propadly různé reklamní soutěže, které oslovení ohodnotili průměrnou známkou 2 na škále 1 až 4 body (nejvyšší hodnocení představuje známka 4).

Hlavní přínosy IT

Mezi hlavními přínosy informačních technologií uvedli respondenti především vyšší efektivitu administrativy, nárůst efektivity řídící práce a lepší komunikaci se zákazníky.

Výsledky výzkumu působí veskrze optimisticky. Kromě výjimek, které potvrzují pravidlo, nás tedy čeká rok dalších investic do počítačových sítí, jejich bezpečnosti, ale třeba také aplikací CRM a ERP. Zdá se, že tolik diskutovaná krize e-komerce zasáhla spíš přehnaná očekávání než její vlastní princip, zvolený obchodní model a technologie. Člověk je v tomto, zdá se, nepoučitelný: Po neúspěšných předpovědích, že televize zničí biografy, se nenaplnila ani vize přesunu všech obchodních transakcí na internet. A pak věřte vizionářům … :-)

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět