Interzen 2007 představuje: archfoto.cz

4. února 2008

Dalším z projektů Interzenu 2007, který bych vám chtěl představit, je Archfoto.cz. Opět je vyvíjen jednotlivcem a za předchozím webem zaostává o necelých 70 bodů.

Informace o projektu

Název
Fotobanka ArchFoto.cz
Adresa
http://www.archfoto.cz (webshot)
Autor
Lukáš Zeman
Bodový zisk
205 b.
Celkové umístění
5. místo
Další umístění
technická kvalita – 3. místo, uživatelský přínos – 5. místo

Další informace viz Interzen.

Úvodní stránka webu archfoto.cz ze 4. října 2007
archfoto.cz, 4. 10. 2007 (plná velikost, cca 200 kB)

Filosofický pohled

U webu podvědomě hodnotím na prvním místě estetickou krásu věci, a pak zbývající stránky. A Archfoto.cz mě zrovna dvakrát esteticky nezaujalo. Web je čistý a minimalistický, možná však až příliš šedý. Tento styl sice dává vyniknout fotografiím, ale určitě by se dala grafika webu pojmout jinak a lépe. Taktéž mi uniká logika zaoblování a nezaoblování rohů, hlavní menu vidím dosti rozmazaně.

Web prošel v mezičase mezi vyhlášením Interzenu a sepsáním článku letmým vylepšením, díky kterému už není problém vypnout si obrázky (pomiňme, že fotky si asi s vypnutými obrázky nikdo kupovat nebude) či ovládat web klávesnicí (tady má u mě autor velké plus). Osobně bych ještě doladil zvýrazňování aktivní stránky hlavního menu (úvodní stránka je zvýrazněná v celém katalogu) a odstranil bych odkazy na kategorie bez fotek.

Na první pohled má web funkční 404ku, leč po bližším demoralizování některých URL lze najít i podstatně strojovější hlášení (například když nastavím neexistující id u detailu fotky). URL jsou přepisována, ale funguje jak verze s lomítkem, tak bez něj.

Co web zanedbává na grafickém ztvárnění, to dohání na použitelnosti. Objednávka fotografie je jednoduchá a intuitivní, funkce e-shopu více než dostatečné a asi bych si zde i vybral.

Vyjádření autora

Stránky jsem vytvořil s ohledem na co nejsnazší použitelnost a přehlednost, v potaz jsem bral pravidla přístupnosti. Grafický návrh jsem se snažil koncipovat co nejvíce nenápadně, aby zobrazované fotografie nebyly „rušeny“ křiklavou grafikou.

Vyjádření porotců

Pavel Kout: Vzhledem k celkovému rozsahu projektu a specifickým nárokům na jeho uživatelské rozhraní považuji výsledný kód za mimořádně zdařilý, a to jak po stránce jeho čistoty, tak zejména po sémantické stránce. Informace jsou prezentovány přehledně a web je velmi dobře použitelný i bez dodatečného formátování.

Radek Hulán: Dobrý nápad, jasná struktura a kategorizace, hledání podobných fotek, snadný nákup.

Miroslav Lešetický (Plaváček): Z čistě technického hlediska není tomuto projektu v podstatě co vytknout, kodér nebo kodéři odvedli skvělou práci. Sémanticky průzračně čistý kód a ohled na základní zásady dobré přístupnosti svědčí o profesionalitě tvůrců. Osobně mi trochu vadila pouze nestandardně zvolená a trochu matoucí modrá barva navštívených odkazů.

Otázky pro autora

Český Krumlov, Telč, Zlatá ulička – je o tyto fotografie mezi knihotvůrci či reklamními agenturami vůbec zájem?

Zjednodušeně řečeno se obrat pohybuje někde mezi katastrofickým a optimistickým scénářem. Ale už když jsme s Jirkou (to je ten, co dělá ty super fotky :-) do tohoto projektu šli, bylo nám jasné, že je to běh na dlouhou trať. Je to pro oba z nás víceméně hobby, kterému věnujeme svůj volný čas, ale na chleba si vyděláváme jinde. Věděli jsme, že prodej fotografií českých památek je velmi specifický obor a že nákup fotek přes internet jako takový u nás ještě není tolik rozšířen. Dobrým krokem bylo rozhodnutí začít nabízet fotografie nejen pro tisk ve vysoké kvalitě (300 dpi), po kterém je poptávka omezená, ale i pro použití na internetu (pro webdesignery, grafiky). Pro ně nabízíme fotografie v 72 dpi, zato však za výrazně nižší cenu.

Hlavní je, že nás to pořád baví a stále rostoucí počet návštěvníků, kteří se staví alespoň aby si fotografie prohlédli nebo se něco nového dozvěděli, nás žene dál.

Zaujalo mě, že jsou stránky v Ruby on Rails. Psal jsi je od začátku v tomto frameworku nebo byla původní verze třeba v PHP? Pokud ano, jaký byl přechod na Rails?

Ano, stránky jsem psal od začátku v Ruby on Rails. A aniž bych chtěl odstartovat nějaký flamewar v komentářích, jsem z nich nadšený. Ještě před ArchFotem jsem RoR použil na jednom malém projektu a ten to trochu odskákal (pořád běží, ale zdrojový kód by stačil na čtyřsvazkovou knihu „Jak neprogramovat v Ruby on Rails“). Byly to mé první zkušenosti s MVC principem, takže jsem nějakou chvíli tápal. Ale jakmile se člověk rozkouká, je programování v RoR jednak velmi efektivní (rychlé), ale hlavně velmi přehledné. Prostě žádné bastlení jako v dřevních dobách, kdy mi na stole svítil růžový nápis PHP na Koskově bibli (proti té knize ani PHP nic nemám, bez ní bych asi nikdy nedělal webdevelopera :-) Na druhou stranu je úplně jedno, jaký framework si člověk vybere, pokud je v něm schopen udělat přesně to, co chce, a nemusí se nijak omezovat. A k mé naprosté spokojenosti RoR tohle pro mě plní.

Jaké máš plány s webem do budoucna? Vyhovuje aktuální podoba webu jeho účelu, nebo plánuješ v budoucnu jejich redesign?

Pokud Google nepřijde s nějakou tučnou nabídkou, tak tu káru potáhneme dál :-) Na redesignu už dělám a doufám, že někdy v únoru nový web spustím. Ten šedý se mi za tu dobu už nějak znelíbil. Když jsem ho před rokem kreslil, doufal jsem, že tou šedostí a nudností vyzdvihnu pěkné barevné fotografie, ale teď cítím, že už to není ono. V novém designu slibuji více barev, minimálně o jednu :-) Redesign bude zohledňovat i požadavky na novou funkčnost, kterou bych rád do stránek zakomponoval. Mimo jiné to bude zobrazení památek, včetně nejbližších v okolí, na Google mapách, rozšířené vyhledávání a další.

Dále se chystáme pravidelně publikovat zajímavé články o českých památkách, české historii a různých zajímavostech a tipech na poznávací procházky. Už máme domluvenou spolupráci s  odborníkem, jehož knihy se zajímavostmi jenom hemží. Doufáme, že lidé tak budou brát ArchFoto nejen jako fotobanku, ale i místo, kam mohou chodit čerpat informace.

V delším časovém horizontu chystáme udělat vícejazyčný web a zkusit oslovit i zahraniční zákazníky.

Máš nějakou perličku z natáčení?

No trochu jsme to přepískli se SEO, takže občas k nám chodí dotazy typu „Kdy se konají mše ve sv. Ignácovi?“ nebo „Kdo vlastnil Průhonický zámek v roce 1890?“ – většinou rezignuji na snahu vysvětlit, že jsme pouhopouhá fotobanka, a tak raději provětrám Wikipédii či jiné zdroje a odpověď zašlu. Trochu doufám, že to jednou zabere jako v pohádkách, kde jednoho dne pomůžeš vyhládlému dědovi a druhý den se ti splní tři přání (rozuměj – dojde objednávka na 50 fotek).

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *