Program WAP pictus 3.5 umožňuje vytvářet jednoduchou grafiku pro vaše wapové stránky. Buď můžete kreslit sami, nebo stačí upravit vložený obrázek.

Po spuštění vás osloví jednoduchost a vzhled připomínající Wordpad a funkčně Malování z Windows. Odpovídá tomu i ovládání celého programu.

Pokud již chcete začít pracovat a vytvářet animace pro váš WAP, měli byste vědět pár základních informací o formátu grafických objektů. Formát pro zobrazení grafiky WAPu se nazývá WBMP ( Wireless Bitmap). Při jeho používání pamatujte na to, že displeje WAP zařízení jsou různé a hodně omezené. Jako příklad rozdílů můžete použít třeba následující srovnávací tabulku několika nejznámějších typů.

  Nokia 7110 Ericsson R320 Ericsson R380 UP.Browser
Pixelů vodorovně

95

101

304

proměnlivý

Pixelů svisle

45

52

98

proměnlivý

Max. velikost card

1 397

3 000

3 800

1 492

Max. velikost obrázku

1 397

3 000

3 800

1 492

Prohlížeč UP.Browser je velmi rozšířený na řadě typů telefonů řady výrobců. Proto se velikost displeje (a následně max. zobrazitelná velikost WBMP obrázku) liší u každého typu přístroje.

Ne všechny WAP zařízení zobrazování grafiky podporují. Proto je třeba používat funkci alt v tagu ;, aby uživatelé WAPových telefonů, zobrazujících pouze text, viděli místo obrázku textovou náhražku.

Malujeme poprvé

Nejdříve se musíte rozhodnout, zda si budete chtít obrázek nakreslit sami, nebo zda použijete již vytvořený (např. ve formátu BMP).

Pokud zakládáte nový objekt je důležité mu přesně stanovit rozměry – nabízí se možnosti buď číselně v pixelech, nebo si přímo vybrat typ telefonu, pro který obraz vytváříte (rozměry jsou již stanoveny). K výběru jsou všechny dostupné typy WAPových telefonů. Objeví-li se na trhu novinka, můžete si ji sami přidat do katalogu (funkce Nový telefon). Pokud jste si již určili rozměry, objeví se výřez, který můžete editovat, a zobrazí se nástrojová lišta (téměř stejná jako u Malování).

Obraz před převedením do WBMP

Obraz po převedení do WBMP

Ve WAP pictus můžete psát text, měnit barvy, kreslit linie, objekty, volit výplň plochy apod. Mnohem efektnější je vložení již vytvořeného obrazového souboru (např. z 3D studia Max), který můžete ještě doplnit textem nebo jiným typem objektu a převést ho na WAPový formát objektu.

WAP Pictus nabízí možnost volby několika algoritmů konverze bitmapového obrázku do výsledných dvou barev. Vstupní obrázek může být v libovolném počtu barev, automaticky je konvertován do stupňů šedi, a následně je aplikován zvolený algoritmus konverze. Každá z metod konverze přináší odlišné výsledky podle typu vstupního obrázku (např. ostré přechody, fotografie apod.). Při konverzi obrázku je vhodné vyzkoušet více metod a zvolit tu, která přinese nejlepší výsledek.

Metody konverze

Tresholding
Tento algoritmus je nejjednodušší z nabízených. Při jeho aplikaci je nutné nastavit prahovou hodnotu v rozmezí 0 – 255. Všechny body, které jsou pod prahovou hodnotou, jsou zkonvertovány do černé, zbytek do bílé barvy.

Random
Algoritmus vhodný pro konverzi fotografií nebo obrázku s plynulými přechody a prolínáním barev.

Matrix for displaying
Myšlenka tohoto algoritmu vychází z nutnosti zobrazovat barevné obrázky na dvoubarevných displejích. Poskytované výsledky jsou uspokojivé.

Floyd-Steinberg
Výsledky tohoto algoritmu jsou podobné Tresholdingu, avšak F-S si mnohem lépe poradí s šedými a přechodovými plochami.

Program nabízí řadu dalších funkcí – např. Rozdělení obrázku (umožní rozdělit obrázek podle nastavené velikosti v pixelech nebo velikosti displeje telefonu pro postupné zobrazování). Při dávkovém zpracování a při rozdělování obrázku můžete navíc využít i funkci pro generování WML stránek. Program se sám postará o vytvoření souborů s příslušným WML kódem (jazyk WAP stránek), jejichž úkolem je zobrazení příslušného obrázku nebo jeho části. Pro vygenerované soubory obsahující WAP stránky lze zvolit zvláštní adresář a další nastavení. Poradit se můžete v nápovědě, z které lze provést i upgrade.

Program je volně šířitelný, pracuje pod Windows 9*/NT/2000/ME. Lze ho provozovat i na slabších strojích, na disku zabere necelých 4,2 MB. Pokud se vám zalíbil, najdete ho ke stažení zde.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět