Pořídili jste si svůj první fotoaparát, nebo fotíte již dlouho, ale stále nejste se svými fotografiemi spokojeni? Vaše vlastní záběry vám připadají všední a při pohledu na snímky svých přátel si říkáte: „Proč jsem tohle neviděl a nevyfotil já?“ V tom případě je knížka „Naučte se vidět kreativně“ určena právě vám.

Tuto zajímavou a netradiční knihu věnovanou fotografii vydal Zoner Press na podzim roku 2004. Autorem je uznávaný profesionální fotograf Bryan Peterson, který má rozsáhlé dlouholeté zkušenosti s výchovou adeptů fotografie. Na 160 stranách kvalitního křídového, možná až příliš lesklého papíru se setkáte s velkým množstvím jeho vlastních působivých fotografií, na kterých systémem „před“ a „po“ ilustruje výsledky svých postupů a doporučení. Kniha je rozdělena na šest tématických kapitol, ve kterých postupně pronikáte do umění fotografického pohledu a vyhledávání vhodných námětů pro váš objektiv. Nedozvíte se tu téměř nic o správném nastavení clony, měření expozice a podobně, i když každý snímek je samozřejmě patřičně okomentován svými technickými parametry. Zato se naučíte mnoho zásad a technik, které vám pomohou vidět jinak a dokáží vám, že vždy je co fotografovat. Autor prosazuje názor, že fotografické vidění se dá natrénovat a i vaše snímky z dovolené mohou být zajímavé a nevšední.

V první kapitole nazvané Rozšiřte své vidění autor postupně prochází jednotlivé typy objektivů od rybích ok, přes širokoúhlé, až po teleobjektivy a makrofotografii. Ukazuje optimální možnosti každého typu i méně obvyklé záběry a připravil pro vás i několik zajímavých cvičení, jak prozkoumat vidění vašeho objektivu. Při těchto cvičeních si možná trochu umažete kolena, ale objevíte úžasných svět nových pohledů a možností.

V druhé kapitole s určujícím názvem Prvky designu autor probírá základní prvky, které více či méně tvoří úspěšnou fotografii. Poznáte sílu linií, zejména dynamiku a rozhodnost diagonální linie. Pocítíte význam identifikujících tvarů i důležitost světla pro formu fotografie (i když tento prvek bych zvala spíše prostorem). Necháte se uvést do království čarovných struktur plných emocí, pozvednete své fotografie z chaosu díky stabilitě a pořádku opakujících se vzorů, které zase dynamicky narušíte jiným prvkem, a nakonec se potěšíte barvami, když vám autor poodhalí jejich krásu i význam barvy jako prvku obrazu a její vliv na mysl a emoce.

Jedním ze základních cílů fotografa je zvolit pro svůj snímek tu nejlepší kompozici. Té je věnovaná celá třetí kapitola, ve které se určitě nebudete nudit. Vhodným ořezem můžete zaměřit veškerou pozornost diváka na hlavní téma bez rozptylujících prvků kolem, zlatým řezem a třetinovou kompozicí dodáte svým fotografiím na působivosti, zjistíte, že krajina se dá fotit i bez horizontu a úhlopříčné kompozice evokují největší sílu a pohyb. Jistě vás zaujme možnost zarámovat si fotografovaný objekt již jeho vlastním přirozeným prostředím a možná dostanete i odpověď na otázku, jestli na výšku či na šířku. A když je konečně vyfoceno, neodcházejte ještě, objevujte obrazy v obrazech, sami aktivně komponujte svoji fotografii a nakonec můžete začít všechna naučená pravidla porušovat.

Kouzla večerního světla v barvě zapadajícího slunce si je jistě vědoma většina fotografů. Nicméně možnosti dostupného světla jsou mnohem širší a čtvrtá kapitola vám ukáže, jak proniknout do tajemství jasu, barvy a směru světla a hodnotit možnosti objektu při různých světelných podmínkách. Každodenní uvědomování si světla kolem sebe pak dále přispěje k rozšíření vašeho fotografického vidění.

Poslední dvě krátké kapitoly již opouštějí téma kreativního pohledu na svět a věnují se záležitostem před a po vyfocení snímku. Tedy přesněji po a před, neboť v páté kapitole autor probírá velmi diskutované téma počítačových úprav digitálních fotografií a únosné míry manipulace se snímkem po jeho pořízení. Nestydí se přiznat, že sám často počítačové programy používá na odstranění rušivých prvků nebo vylepšení expozice, ale zároveň podotýká, že i u digitální fotografie zůstává základní výzvou pro fotografa pořízení dobrého a působivého snímku již v aparátu. V poslední kapitole se pak snaží probudit, povzbudit a dobrými radami podpořit fotografického ducha, který možná dříme v každém z nás.

Autor celou dobu udržuje přátelský neformální styl, základní poznatky jsou proloženy příběhy a životními zkušenostmi. I když jsem občas měla pocit, že se se svými historkami zatoulal až příliš daleko od původního tématu, jde tady koneckonců zejména o kreativitu, inspiraci a představivost. Celkově mě tato kniha docela zaujala. Nenaučí vás žádný konkrétní zaručený postup na výrobu úspěšného snímku, ale ukáže vám cestu, naučí vás rozpoznávat příležitosti k pořízení dobré fotografie, vidět svět jinak. Slovy Henriho Davida Thoreau: „Nejde o to, nač se díváš, ale co vidíš.“

Informace o knize

Název: Naučte se vidět kreativně
Autor: Bryan Peterson
Vydal: Zoner Press
Cena: 329 Kč (296 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět