Nová mikroplatební metoda – DIRECTPAY

23. srpna 2001

Poskytování uživatelsky rychlého, nenákladného, jednoduchého a bezpečného způsobu provádění plateb na internetu je jedním ze stěžejních faktorů rozvoje a vůbec celé existence nejen u elektronických obchodů, ale také, jak současný trend ukazuje, bude pravděpodobně hrát velmi důležitou úlohu i u serverů poskytující hodnotné informace či služby a to právě v podobě mikroplateb, které by vytvářeli alternativní finanční zdroj ke stagnujícímu bannerovému obchodního modelu. Jedna z dostupných alternativ pro vás může být právě nová služba skrývající se pod názvem DirectPay.

Directpay, dříve VBanka na adrese www.directpay.cz představuje platební systém s vlastní virtuální měnou, tzv. „Nuggety“. Tento projekt má na svědomí Computer MCL Brno (divize Cybergroup), která zpracovala technologickou část a Internet Billboard zajišťující se svými bohatými zkušenostmi marketingovou podporu. Hlavní podstatou celého systému je provádění okamžitých platebních transakcí ve virtuální měně s minimálními poplatky pro zúčastněné subjekty. Proto veškeré převody uvnitř systému probíhají on-line a okamžitě se promítají jak na účtu plátce tak na účtu příjemce platby. Transakce jsou také zaznamenávány v účetnictví Directpay, aby všechny převody byly účetně doložitelné a mohli poskytovat zdanitelné plnění členům systému. Transakce podléhají samozřejmě víceúrovňovým zabezpečením. Nuggety jsou oboustranně konvertibilní a jsou kryty reálnými penězi. To znamená, že jsou libovolně směnitelné konverzním poměrem, který je nastaven na 1Nuget = 10 Kč a v budoucnu by se neměl výrazně měnit. Nastavením svých poplatků systém umožňuje provádění mikroplateb (jedná se o převody ve výši řádově od jednotek haléřů až po stovky korun).

Výhod vznikající uživateli registrací do tohoto systému je celá řada od jednoduchého a pohodlného nakupování na Internetu ve zúčastněných serverech aniž by jste vlastnili všeobecné uznávané platební karty či digitální klíče přes možnost obchodování s ostatními uživateli způsobem person-to-person až po účast na nejrůznějších akcí a věrnostních programů zapojených serverů (mimochodem právě nyní probíhá velká letní soutěž na stránkách bilezbozi.cz, kde se hraje o zboží v hodnotě 15 000Kč).

Navíc služba DirectPay Start nyní umožňuje každému pohodlně a bezplatně si vytvořit neomezeně mnoho jednoduchých platebních brán na své www stránky. To znamená, že tato služba vám poskytuje prostředek pomocí něhož si můžete jednoduchou implementací nechat platit za specifický obsah, službu a produkt nebo za přístup k předem definovaným sekcím vašeho serveru a tím přeměnit vynaložené úsilí v zisk. Uživatel na druhou stranu má možnost získat přístup jen k určitým specifickým službám či obsahu, který ho zajímá, aniž by museli platit za cokoli co nevyužívá, jak je tomu u předplatitelských modelů. Samozřejmě, že v dnešních podmínkách se nedá mluvit o drastickém zavádění placeného obsahu, ale spíše jen jako o rozšíření své nabídky o „nadstandardní“ služby u nichž je reálný předpoklad, že návštěvník bude ochoten platit. Provoz této jednoduché platební brány je hrazen poplatkem 1% z převodu (při převodech vyšších než 250 Kč je poplatek stabilní jen 2,50 Kč).

Pro elektronické obchody se zde nabízejí další typy služeb umožňující implementaci plnohodnotného platebního nástroje představující jakýsi univerzální platební terminál zabezpečující obousměrné převody, tzn. nejen ve směru uživatel – server, ale také server – uživatel. Zde je nutno podotknout, že implementace těchto služeb je již zpoplatněna. Nicméně jejich užitek není zanedbatelný, protože díky tomu získáte marketingový nástroj, jehož pomocí můžete poskytnout uživateli protihodnotu ve formě bonusových bodů tzv. Kreditů za jeho námahu při vyplňování nejrůznějších dotazníků, anket, registraci, atd. Můžete motivovat zákazníky k dalším nákupům nebo jiným způsobem budovat vztah se zákazníkem dle vaší marketingové strategie. Takto získané kredity pak uživatel může využít buď při dalším nákupu v jakémkoliv ze zapojených serverů nebo je směnit za fyzickou měnu. Zajímavou věcí je, že Directpay nabízí registrovaným internetovým obchodům stanovit si konverzní poměr Kreditu vůči Nuggetu a tím vytvářet kladný psychologický efekt na uživatele.

Pokud by jste se rozhodli vyzkoušet tento systém můžete navštívit platební portál na www.directpay.cz, kde máte možnost si v relativně příjemném uživatelském prostředí založit svůj účet. Stačí vyplnit formulář a počkat si na potvrzení o proběhlé registraci a přidělení čísla účtu prostřednictvím e-mailu. Celý proces vám zabere jen pár minut a v případě potřeby zde máte k dispozici srozumitelnou nápovědu. Založení a vedení účtu je samozřejmě zdarma.

Uživatelé mohou využívat Directpay jako elektronickou peněženku a dobíjet svůj nuggetový účet bankovním převodem z jakéhokoliv peněžního ústavu na účet CITIBANK nebo získávat virtuální peníze v nejrůznějších spotřebitelských akcích (v současné době máte možnost získat Nuggety registrací u Fotoonline.cz). Samozřejmě během doby přihlášení vám systém umožňuje kontrolovat svůj účet, zadávat platební příkazy, prohlížet si historii a tok transakcí atd.

V souhrnu se dá říct, že DirectPay nám nabízí jednoduchý a pohodlný nástroj pro provádění on-line plateb na internetu s žádnými nebo nízkými náklady na implementaci a provoz. Jeho využitelnost podle mého názoru je zejména pro on-line produkty jako jsou muzika, knihy, obrázky, videa,atd., ale také pro on-line služby např. vyhledávání v databázích, provádění analýz, srovnání, poradenství, atd… v cenových relacích do stovek korun.

Nicméně, jak už je to u všeho, tak i tento systém má pár vad na kráse a přitažlivosti pro uživatele. První z nich je zatím malý počet zúčastněných serverů ať už internetových obchodů či poskytujících hodnotné informace. Což by se mělo v blízké budoucnosti zlepšit. A podle slov generálního managera Computer MCL Brno Jana Janči se již nyní připravuje implementace na dalších 10-15 serverech. Dále předpokládá, že již v průběhu 3 měsíců od zavedení služby Directpay Start nebude schopen určit přesný počet fungujících platebních bran.

Druhý problém se neváže přímo na tento systém, ale týká se platebních systémů užívajících pseudoměny obecně a spočívá v neexistenci dlouhodobě u nás funkčního modelu (i když právě tento může být první), vyšší míry rizika než u běžných platebních metod a obavy z možné právní regulace mikroplateb využívající virtuálních měny. Tudíž skutečná síla nejen této platebních metody je velmi závislá od dalšího vývoje. Přesto tato služba stojí za pozornost a její úspěšné rozšíření a dlouhodobá funkčnost by zajisté pomohla v rozvoji celého internetového obchodování a v rozvoji kvalitních on-line služeb.

Přeji hezký den

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *