Tentokrát zastavíme své virtuální kroky v zemi, která českého turistu obvykle překvapí mnoha paradoxy. Pokud jedete do Nizozemí autem, pak počítejte s tím, že dáváte přednost nejen cyklistům, ale i lodní dopravě – na dálnici začnou blikat výstražná světla, spustí se závory, zvedne se most a cestu vám zkříží naložený šíf…

Nizozemí

Nizozemí je protkáno grachty (kanály) a někdy máte pocit, že celé místní hospodářství je postaveno na síle větru a vody. Vrtule, vyrábějící levnou energii, se roztočí pravidelně každý den. Pro našince je fascinující, že vlaky jezdí až s japonskou přesností, tři krát do hodiny libovolným směrem. Zvláštní kapitolou jsou Nizozemci, už vlastně od pradávna proslulí svou tolerancí k odlišným názorům a kulturám (v Amsterdamu máte pocit, že se tam odstěhovala půlka Karibiku), stejně jako neutuchajícím bojem o každý pás vysušené půdy. Tak trochu nezvyklá je také internetová scéna – Nizozemci, přes rozšířenou nedůvěru k on-line nakupování, patří mezi absolutní špičku B2C e-komerce.

Koninkrijk der Nederlanden – základní data
Populace 16 114 378
HDP* 424 800 milionu euro
HDP na hlavu* 26 361 euro
Míra inflace 3,6 %
Nezaměstnanost 3,7 % (březen 2003)
Penetrace internetu 57 %
B2C e-komerce 1 700 milionů euro (2001)
On-line reklama 26 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Nizozemská ekonomika zaznamenala v roce 2002 růst HDP pouze ve výši 0,3 %, což je nejhorší výsledek za posledních dvacet let. Přitom už výsledek roku 2001 (1,3 %) byl považován za velmi problematický. Loni nebyly zaznamenány žádné známky oživení a jediným akcelerátorem hospodářství byly rostoucí veřejné výdaje, které ovšem mohly těžko nahradit propad exportu. Problémy nizozemské ekonomiky se odrazily i ve vysokém nárůstu počtu úpadků, kterých bylo v roce 2002 o 16 % více než předloni. Celkový počet bankrotů právnických i fyzických osob dosáhl 6 800. Z tohoto počtu 3 700 připadlo na společnosti s ručením omezeným (B.V.). Oproti roku 2001 vzrostla i nezaměstnanost. Loni dosáhla úrovně 2,6 %, což je ve srovnání s většinou zemí EU velmi nízká hodnota, ale vzhledem k současnému vývoji lze letos očekávat další zvýšení. Pro rok 2003 je předpovídán pouze 0,75% růst HDP a pro rok 2004 jeho mírné oživení na 1,75 %.

Penetrace
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Internetová penetrace je vysoká

Úroveň využití netu v posledních letech v Nizozemí roste. Ekonomika má zdravé jádro, svou roli sehrává i spolehlivá telekomunikační infrastruktura a skvěle jazykově a technicky disponovaná smíšená populace. V druhém pololetí 2000 využilo internetu aspoň někdy 52 % obyvatel, na konci 2001 už 58 %, což převedeno představuje zástup 7,5 milionu lidí. Skoro polovina Nizozemců (48 %) surfuje během týdne nejméně třikrát.

Také loni se penetrace dále zvyšovala. Podle grafů Ipsos Reid (z června 2002) využilo internet během posledního měsíce 57 %, aspoň jednou v životě pak 64 % obyvatel. To zemi řadí na páté místo v Evropě (za Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko) a tedy na premiantské výsluní starého kontinentu mimo Skandinávii. Při posledním měření vyšlo najevo, že 58 % uživatelů je mužského pohlaví (to je rozdíl oproti běžné populaci, kde převládají o dvě procenta ženy). Převažuje mládež, ve věkové skupině 18 až 24 let surfuje téměř každý (88 %). Nedůvěra vládne prozatím v kategorii 65+ (16 %). Připojují se hlavně ti, jejichž měsíční plat převyšuje průměr (77 %), podprůměrné mzdy generují podprůměrnou penetraci (36 %). Skoro polovina (46 %) on-line komunity je vysokoškolsky vzdělaná (duben 2002). Sociodemografická struktura se postupně přibližuje stavu celkové populace.

On-line aktivity
Zdroj: Pro Active International, prosinec 2001

Nizozemí podporuje broadband

Jen opatrně zatím roste v Nizozemí čas připojení. Průměrný domácí uživatel (bez ohledu na druh připojení) se loni v lednu měsíčně pohyboval na síti po dobu 436 minut. Meziročně to představuje nárůst asi o 3 %. Současně stagnuje frekvence využití netu. Podle Nielsen/Netratings se počet session navzdory očekávání nezvyšoval (zůstal na hodnotě patnácti měsíčně). Je to podle všeho důsledek pragmatického přístupu, kdy většina zájemců navštíví stránky ze složky Oblíbené a už se dále neunavuje vyhledáváním novinek. Zdá se také, že někteří lidé už dosáhli časové hranice, po kterou jsou schopni se world wide webu (jako informačnímu zdroji vedle jiných médií) denně věnovat. Další možností internetu by mohlo pomoci vytěžit širokopásmové připojení. Nizozemí v tomto směru patří podle Nielsen/Netratings k vzorovým státům, v dubnu 2002 činil podíl těch, kteří surfují prostřednictvím broadbandu, víc než čtvrtinu (26,5 %). Výzkum agentury Multiscope potvrdil, že rychlost spojení má obrovský vliv na délku uskutečněné relace. Zatímco majitelé analogových modemů brouzdají průměrně maximálně 2,75 hodiny za měsíc, u IDSN se hodnota zvyšuje na 5,5 a u širokopásmového spojení na 11,75 hodin za týden.

B2C na vzestupu, reklama v propadu

Obrat B2C e-komerce dosáhl předloni 1,7 miliardy euro, což Nizozemí řadí na čtvrté místo v Evropě. Prestižní eMarketer to však považuje jen za startovní čáru, když předpovídá letošní tržby na úrovni skoro 8 miliard euro. V roce 2002 platilo, že s elektronickým nakupováním má zkušenosti asi každý pátý uživatel netu. E-zákazníků navzdory solidním tržbám v celé populaci moc nepřibývá, ale i to se má změnit. Je třeba vyhrát boj s určitou konzervativností v této oblasti, stejně jako s pocitem strachu z nekvalitních produktů, služeb a nedostatku bezpečnosti při transakcích.

Mezi nejaktivnější zákazníky patří skupina mužů ve věku 30 až 39 let, největší obraty přicházejí ze segmentu čtyřicetiletých a starších občanů. Nejprodávanějšími komoditami jsou knihy (29 %), CD (23 %), oblečení (16 %) a cestování (15 %), stejně jako PC hardware (10 %) a software (9 %). Při porovnání podílu on-line nákupů v celkových prodejích je nejúspěšnější sféra PC (17,3 % všeho zboží této kategorie je prodáno v e-shopech), následovaná periferiemi (16,5 %), software (11,1 %) a hudbou (7,3 %).

E-komerci se v Nizozemí docela daří, stejné konstatování však nelze aplikovat na oblast on-line reklamy, kde předloňské tržby meziročně propadly o 4,4%. O rezervovaném přístupu k internetu jako propagačnímu médiu vypovídá fakt, že ostatní formáty stále válcuje klasický banner (86%). Dvě třetiny obratu on-line reklamy vytvářejí média, telco a finanční služby.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel URL Unikátní návštěvníci (tis.) Page Impressions (tis.)
Microsoft microsoft.nl 2 420 31 274
Microsoft msn.com 2 386 214 355
Startpagina / Ilse media startpagina.nl 2 209 18 578
Microsoft passport.com 1 924 42 772
Microsoft msn.nl 1 763 35 654
Startpagina / Ilse media pagina.nl 1 735 9 905
Ilse / Ilse media ilse.nl 1 439 27 303
KPN hetnet.nl 1 109 10 663
Rabobank rabobank.nl 1 052 40 184
Euronet internet wanadoo.nl 921 17 072

Zdroj: Nielsen/Netratings, březen 2002

Kam kliknout
Startpagina (startpagina.nl) Vyhledávací portál s více než 1000 specializovanými adresáři (niz.)
NL menu (www.nl-menu.nl/nlmenu.en/nlmenu.shtml) Vyhledávací portál (angl., niz.)
Gouden gids (goudengids.nl) Zlaté stránky (niz.)
De Telefoongids (www.detelefoongids.nl) Úplný telefonní seznam, obsahuje čísla organizací i jednotlivců (niz.)
Webwinkel (webwinkel.pagina.nl) Seznam e-shopů (niz.)
I – whois (i-whois.nl) Informace o registrovaných doménách (niz.)
Overheid.nl (overheid.nl) Portál nizozemské vlády (niz.)
Euronext Amsterdam (www.aex.nl/aex.asp?taal=en) Burza cenných papírů (angl., niz.)
Statistics Netherlands (www.cbs.nl/en) Ekonomické, demografické a další analýzy (angl., niz.)
Emerce (emerce.nl) Měsíčník o událostech na mezinárodním a nizozemském webu. Adresář lokálního internetu (niz.)
Links4News (www.links4news.com) Odkazy na mnoho internetových zdrojů, pomůcky pro on-line marketing (angl., niz.)
Planet Multimedia (www.planet.nl/multimedia) Internetový deník (niz.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět