Optimalizace pro vyhledávače – SEO

5. července 2004

Od začátku roku vyhrožoval Radim Smička, že nehodlá jen tak odevzdat svou diplomovou práci, připnout si titul inženýra ekonomie a zapomenout. Na začátku června splnil své hrozby a vydal vlastním nákladem knihu o optimalizaci pro vyhledávače, která z jeho diplomové práce vychází. Už dva týdny mi leží na stole recenzní výtisk útlé knížky Optimalizace pro vyhledávače a znervózňuje mě.

Radim Smička postavil svou knihu Optimalizace pro vyhledávače na vlastních experimentech, což je poznat už z volby komunikačního stylu, který je prostý všech akademismů. Výsledky experimentů autor zpřístupňuje v závěrečné kapitole se dvěma případovými studiemi – optimalizací stránek na serverech Bazos.cz, což je internetový bazar, a rodinného online knihkupectví Jasmínka.cz.

Určitě máte ještě v živé paměti recenzi knihy Search Engine Visibility od Shari Thurow, kterou pro Interval.cz psal David Bureš. Oproti ní nejde kniha Radima Smičky tolik do hloubky ani do šířky. Radim Smička se zaměřuje na optimalizaci českých stránek pro české uživatele s nízkými náklady. Nenajdete tu tedy kapitoly o vymoženostech cizích vyhledávačů, jako jsou například placené indexace a placený search engine marketing vůbec. Kniha Optimalizace pro vyhledávače je co do rozsahu oproti Search Engine Visibility poloviční, ale strukturou jsou si obě knihy blízké. Je poznat, že se Radim Smička uspořádáním kapitol trochu inspiroval.

Optimalizace pro vyhledávače začíná stručným historickým exkurzem, který je pro popularizační literaturu snad povinný. V úvodu je velmi důležité oddělení fulltextových vyhledávačů od prohledávání katalogů odkazů a pohled na poskytovatele technologií, které v době vydání knihy využívaly portály pro vyhledávání. Naštěstí od vydání knihy neuplynul ani měsíc, takže jen minimum informací je již neaktuálních.

Na úvod navazuje oddíl o předpokladech pro optimalizaci. Autor se věnuje překážkám, bez jejichž odstranění se web optimalizovat pro vyhledávače nepodaří. Jen pro představu – navigace realizovaná JavaScriptem, informace podávané ve Flashi, komplikované rámové struktury, URL s dotazovou částí, identifikátory session v URL, přesměrování, validita a podobně.

V této části bych možná autorovi vytknul přílišnou zbrklost, ve které se trochu ztrácí to nejdůležitější. Totiž podstata překážek. Chybou samozřejmě není Flash nebo JavaScript na webu, ale jejich nevhodné použití. Na druhou stranu ovšem musím Radimovi Smičkovi uznat, že úplným odstraněním JavaScriptu nic nezkazíte.

Oddílem, kvůli kterému si knihu nejspíš pořídíte, jsou Metody v SEO. Radim Smička nás tu krok po kroku provádí optimalizací webu od vytypování klíčových slov, přes volbu značek HTML, až po složitější koncepty jako je vliv popularity webu na jeho umístění ve výsledcích vyhledávání, důležitost správného výběru cílů pro vnější odkazy, psaní textu odkazů, struktur URL a tak dále.

Jakkoli se Radim Smička v knize vyhýbá hutné teorii, v oddílu Metody v SEO věnoval několik stránek rozboru fungování Google PageRanku a jemu blízkým oblastem hodnocení tematického zaměření stránek či modelům náhodného a inteligentního surfaře. To jsou kapitoly, které zaujmou i zběhlé profesionály, kterým autor ušetřil čtení anglických originálů.

Na Metody v SEO navazuje oddíl Zakázané metody v SEO, který považuji v celé knize za nejdůležitější. Radim Smička vypočítává způsoby klamání vyhledávačů, a jak je vyhledávače odhalují a penalizují. Dvě stránky v závěru oddílu jsou věnované postupům, jak naopak odhalit podvodníky, kteří nabízejí optimalizaci webu, což je dobrý návod, pokud si knihu pořídíte, abyste získali vhled do problematiky před jednáním s webdesignéry, i jako výstraha pro SEO-konzultanty, čemu by se měli ve svých nabídkách obloukem vyhnout.

Posléze následují již zmíněné případové studie, na kterých Radim Smička prezentuje výsledky dosažené popisovanými postupy. Že si Radim Smička inženýrský titul za optimalizaci pro vyhledávače zaslouží, vás přesvědčí vývoj návštěvnosti pocházející z vyhledávačů před a po aplikování postupů pro optimalizaci. Tuhle kapitolu můžete dobře využít při argumentaci klientovi, který se SEO brání. Ztrojnásobení návštěvnosti za čtvrt roku hovoří samo za sebe.

Aby nás autor přesvědčil, že není jen obchodníkem s deštěm, doplnil knihu třístránkovým přehledem doporučené literatury k dalšímu studiu a téměř na každé druhé stránce knihy najdete další odkazy v zápatí. Pokud je pro vás optimalizace pro vyhledávače úplně nová, bude se vám hodit i abecední slovníček základních termínů.

Jelikož jsme se ale s Radimem Smičkou zapomněli domluvit na provizi z prodeje, nezůstanu vám dlužen ani zápory knihy. Předně vás asi praští do očí neobvyklé množství hrubek, překlepů a chyby v čárkách téměř v každém odstavci. Kromě chyb řekněme pravopisných mně kniha šla proti srsti neučesaným jazykem, který se více podobá bezprostřední komunikaci než knižnímu slohu. Kniha jako správný samizdat neprošla jazykovou úpravou.

Na to, že Radim Smička vystudoval informační vědy, mě zarazil i ukázkový zdrojový kód, který používá následující konstrukce:

  if(první podmínka) {
    // prázdný blok
  } else {
    if(druhá podmínka)
      …
  }

Autor také nezná prostředí IIS, takže na ukázky pozor.

Nechápu logiku zařazení některých kapitol do vyšších obsahových celků. Například zařazení kapitoly o chybové stránce se stavovým kódem „404 Not found“ mezi off-page faktory nebo konverzní poměr v oddílu on-page faktorů.

U kapitol Škodící slova a Klíčová slova na začátku tagu (stránky) jsem si lámal hlavu, kde k tomu autor přišel – neuvádí ani odkazy a dovolím si říci, že to jsou nejspíš výmysly. Stejně jako v případě militantního přístupu k multimédiím ale ani tyhle přehmaty optimalizaci neškodí.

Přes všechny výtky, které bych ke knize mohl mít, je třeba uznat, že je pochopitelná, stručná a poskytuje odkazy na další zdroje – tedy přesně to, co potřebujete, když s optimalizací začínáte. Dozvíte se, jaké jsou předpoklady k tomu, abyste vůbec mohli s optimalizací začít, a pak vás autor krok za krokem provede úpravami webu pro zlepšení pozice ve výsledcích vyhledávání. Největším plusem knihy jsou pak reálné případové studie.

Aktualizace 18. 11. 2005: Kniha již není v prodeji, pro její mimořádnou úspěšnost ji však autor aktualizoval a poskytl zdarma v elektronické podobě. Stáhnout si ji můžete přímo zde: Optimalizace pro vyhledávače – SEO (PDF, cca 1,5 MB).

Informace o knize

Název: Optimalizace pro vyhledávače – SEO
Autor: Ing. Radim Smička
Vydal: Jaroslava Smičková
Cena: 169 Kč (152 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Další článek pravni
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. Anonym

    Dub 20, 2013 v 16:10

    Díky moc!

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *