Pět nezbytných prvků úspěšné chybové stránky 404

Pět nezbytných prvků úspěšné chybové stránky 404

0

Překladový článek z pera Roba Bowena, která vám popíše pět nejdůležitějších prvků, které by měla obsahovat úspěšná chybová stránka (404).

Stránky 404 bývají jedním z nejvíce přehlížených aspektů webového designu, a pokud opomíjeny nejsou, lze jasně rozpoznat trend jejich návrhů – vytvořit něco zábavného, přičemž autoři doufají, že špetka humoru zmírní podrážděnost uživatele plynoucí z chybějících informací.

Mnozí designéři se spokojují s výchozí stránkou 404, věří, že zbytek jejich schématu je naprosto spolehlivý, nikdy neselhávající, takže nepotřebují žádný záložní plán. Někde se vypráví vtip, jiným zase tato stránka slouží jako malý webový experiment. Není nic špatného, když okořeníte návrh trochou humoru, pokud právě to daná stránka požaduje. A protože zábava a funkčnost se vzájemně nevylučují, dobrý designér také vždy zajistí, aby jeho uživatelé našli cestu k informacím, které původně hledali.

1) Vyrobte pěknou vlastní chybovou zprávu

Nejdůležitější částí stránky 404 je chybová zpráva. Chybová zpráva zahrnující omluvu a nějaké vstřícné návrhy by měla být vepředu a uprostřed. Snažte se nějak vysvětlit, k čemu nemilému došlo, například: “Odkaz, na který jste klikli, možná není napsaný správně” nebo “Příspěvek, který hledáte, byl už možná odstraněn”. Jak se budete vyjadřovat, je velmi důležité, takže pečlivě volte styl mluvy.

Uživatelé bývají citlivá stvoření, zejména pokud se něco neděje tak, jak očekávali. Vina za nepohodlí či těžkosti se často okamžitě svede na nás, přestože odkaz, který je přivedl na naše stránky, jsme my neumístili, dokonce s ním nemáme vůbec nic společného. Vztah s uživatelem začne vykazovat jistou nervozitu. Proto je tak důležité, v jakém duchu a tónu se budeme vyjadřovat. Chceme uživatele opět plně dostat na svou stranu, ne je nadále stresovat. Proto si musíme dávat velký pozor, abychom ve slovních spojeních, která zvolíme, nekladli na ně ani stín viny.

2) Vždy zařaďte políčko pro hledání

Víme, že uživatel chce na našem webu něco najít, a víme také, že to nenašel. Buďte mu vděční, že je ochoten dát vám druhou šanci, a poskytněte mu dobře fungující pole pro hledání.

I když nehodláte připravit nic jiného (což ale není cesta hodná následování, k čemuž byste měli dojít po přečtení tohoto příspěvku), naprosto nezbytné minimum je pole Hledat. Protože návštěvník nenašel to, co hledal, je třeba, abychom ho navedli správným směrem. Napravte tento nedostatek a zmírněte jeho zklamání tím, že mu dodáte pohodlný a šikovný způsob, jak najít chybějící článek řetězu (neboli odkaz, promiňte mi ten neobratný pokus o slovní hříčku). Dodáte jim něco jako kompas, s nímž určí svůj správný azimut.

Když potřebujete získat zpět důvěru svých uživatelů, zafunguje taková drobná zdvořilost až zázračně. Jedinou výjimkou z tohoto pravidla je situace, kdy máte web natolik malý (tj. web skládající se pouze z jediné stránky), že by hledání sotva vyprodukovalo hrst užitečných výsledků. V takovém případě přejděte k dalšímu tipu.

3) Poskytněte seznam kategorií

Pokud uživatelé dospěli na váš web poté, co neúspěšně hledali v rámci nějakého specifického tématu, může nesmírně prospět, když jim poskytnete seznam všelijakých vašich kategorií. Jestliže se pak stane, že to, co hledali, už je fuč, mohou optimisticky předpokládat, že najdou na webu na dané téma něco obdobného, což je povzbudí, takže se zde budou ometat o něco déle. A jestliže jsou zvědaví, dává jim to o něco lepší vhled do jiných předmětů, které svým obsahem pokrýváte, nebo se s nimi potýkáte.

Musím ovšem znovu zdůraznit, že zde musí vše být jasné a přehledné, nesmíme uživatele přetěžovat a zahlcovat informacemi. Méně je někdy více a tento princip platí i pro seznam kategorií. Je-li váš seznam kategorií dost rozsáhlý, patrně bude vhodné omezit se jen na ty nejoblíbenější.

4) Propagujte své významné příspěvky

Pokud pracujete na nějakém blogu, časopisu nebo na jakémkoli jiném webu, na němž se vystavují příspěvky, máte fantastickou příležitost nasměrovat uživatele na obsah, který vy sami prosazujete. Pro příspěvky, které chceme vnucovat na všech význačných místech, je jednou z příhodných lokalit i naše nově rozvíjená stránka 404, kam je zařadíme jako jeden z přidávaných funkčních prvků.

Může se jednat o nejrůznější příspěvky. Naše nejoblíbenější, nebo nejnovější, které teprve předkládáme k posouzení veřejnosti, nebo prostě jen ty, o nichž si subjektivně myslíme, že jsou skvělejší než ostatní; ať už jsou to ale příspěvky jakéhokoli druhu, chceme je strčit pod nos každému uživateli, který přistane na naší čtyřistačtyřce. Je to něco jako filmový záběr z dálky na krajinu, snímek, který předhodíme uživatelům, abychom si je udrželi, když už jsme je fakticky „ztratili“ (nebo jsme způsobili, že se ztratili, protože jsme nesprávně vinu za to svalili na svá bedra). A pokud se zdá, že jde naše kocábka ke dnu, proč se na ní ještě trochu nepohoupat?

5) Nezapomeňte na klíčové odkazy

Poslední přidávaný prvek, který hodláme probrat v tomto příspěvku, je zařazení několika klíčových odkazů na různé důležité stránky našeho webu. Které odkazy jsou nejvýznačnější a zaslouží si tedy výsadu být uvedeny na umístění 404, ve skutečnosti závisí na daném webu, obchodní značce, misi a dalších věcech. Když ale nabídneme odkazy na klíčové stránky webu, urazíme značný kus cesty ke svému cíli, nalákat uživatele, aby na našem webu setrval natolik dlouho, že si zjistí, co jsme zač a co vlastně děláme.

Určitě tedy nebude špatný nápad přidat odkaz na domovskou stránku, na stránku Informace o, na naše archivy a na naši kontaktní stránku. Tím nechceme říci, že se má na stránce 404 objevit odkaz na každou druhou stránku nebo dokonce kompletní navigace. Dobře však poslouží pečlivě zredukovaná sada klíčových odkazů.

Informace o autorovi

Rob Bowen je prosazující se filmař, slavný autor/podcaster a básník, nejnověji také spoluzakladatel a nápaditý přispěvovatel dua kreativního designu a blogování na Arbenting a Dead Wings Designs. Další články od Roba Bowena najdete zde.

About translation

Language of translation: Czech (for readers from Czech and Slovak republics). Translated with the permission of Webdesignerdepot. Other translations.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět