V předchozím článku jsme se věnovali vnímání barev a dnes budeme pokračovat slíbeným tématem, které je tomu předchozímu velmi blízké, a to tvarům. Zároveň si vše ukážeme na několika příkladech, ze kterých bude patrné, jak uvést tuto teorii v život.

Na začátku si zkuste takový malý test. Podívejte se na následující náhledy úvodních stránek dvou internetových magazínů. Má otázka zní takto: pro jaké pohlaví je určen první z nich a pro jaké ten druhý?

Řekl bych, že drtivá většina z vás správně ‚uhodne‘, že první je magazín pro muže a druhý pro ženy. Ale proč je tomu tak? Z těchto náhledů přece není patrné, o jaké stránky se jedná (v rámci objektivity jsem jméno prvního magazínu změnil z eMALE na eMAEE). Pokusíme se na to najít odpověď, ale v tuto chvíli si pro to připravíme malý teoretický základ.

V prvním díle jsme si řekli, že barvy dokáží ovlivnit naši náladu, naše vnímání. Barva je však pouze vlastností objektů, které dokáží samy o sobě sdělit více, než by se mohlo zdát. Vhodnou kombinací barvy a tvaru pak dostáváme do rukou nástroj, kterým můžeme dokázat mírně ovlivnit rozhodování mnoha lidí. Prohlédněte si následující tabulku:

Obsahuje čtyři základní typy tvarů, kterým se budu věnovat samostatně.

Čtverec

Čtverce (a většina mírně zkosených rovnoběžníků a lichoběžníků) jsou typickými oblíbenými tvary mužů, neboť se ideálně hodí k jejich analytickému způsobu myšlení. Vyjadřují pevnost, nehybnost – nějaký opěrný bod či stavební kámen pro další postup. Naopak reakce žen na pravoúhelníky je poměrně nízká nebo takřka mizivá. Navozují u nich pocit určité tíhy, drsnosti a nepoddajnosti.

Často se tento vztah přirovnává ke kameni. Muži vidí v kameni něco, s čím mohou měřit sílu (rozbít ho), mohou s ním něco postavit (tvůrčí činnost) nebo s ním po někom hodit (agresivita). Naopak ženy mají ke kameni respekt, připadá jim chladný a netečný.

Co stojí za zmínku, jsou hodnoty v prvních dvou kategoriích – viditelnost a poutavost. Všimněte si, že pouze u tohoto tvaru jsou nízké. Proč? Prohlédněte si své okolí. Dvě třetiny věcí kolem vás jsou hranaté a pravým úhlem se to jen hemží (místnost, stůl, police, knihy, papíry). Protože je to tvar natolik běžný, tak se mu nedaří zaujmout člověka natolik, aby se u něj pohledem zastavil.

Trojúhelník

Trojúhelník je velmi zástupným symbolem, protože do této skupiny řadíme všechny objekty, které mají mnoho ostrých úhlů. Vyjadřují jasné pozor (vzpomeňte na dopravní značky) a přitahují pozornost. Ačkoliv ani u jednoho pohlaví nejsou v oblibě, tak lze říci, že muži k nim mají přeci jenom blíže. Láká je to neznámé tajemno, které symbolizují, zatímco ženy cítí spíše strach a hrozbu. Je dobré také zmínit, že trojúhelník směřující jedním vrcholem kolmo dolů (tedy opačně než na obrázku) některé muže vzrušuje, neboť jim připomíná ženu. Obráceně to však neplatí.

Kruh

Kruh je charakteristický oblíbený znak žen. Symbolizuje něhu, lásku, teplo, porozumění a klid. Je přesným protikladem všech mnohoúhelníků a muži pak mají tendenci v něm vidět něco příliš jemného, ženského, co pro ně není. Některé prameny uvádějí, že tento pocit může občas vést až ke strachu, který by se dal označit xenofobním.

Křivky a křivoplochy

I když se to může zdát divné, tyto útvary vycházejí jako ideální pro muže i ženy a navíc jsou velmi viditelné a poutavé. Ve skutečnosti je to tak, že tento typ objektů je určitou syntézou těch předchozích, přičemž veškerý negativní efekt se nějakým způsobem vytrácí. Problém těchto útvarů je ten, že jsou velmi variabilní a občas mohou mít i negativní efekt, ale velmi obtížně se tato mez stanovuje. Pokud se však nebudete snažit takovýto útvar vyrobit deformací jiného typu objektu (třeba trojúhelníku), tak se není čeho obávat.

A ještě jedna poznámka: pokud se přímky neprotínají v pravých úhlech, budeme je považovat za části křivek a budeme je tedy řadit do této skupiny.

A nyní se vraťme k úvodnímu příkladu a zkusme znovu nalézt odpověď na mou otázku, ale tentokrát už s využitím toho, co známe.

Podívejme se nejdříve na magazín eMALE. Dominující barvy jsou modrá a šedá (metalický pruh s logem). Pokud se podíváte na tabulku barev, která je v minulém díle, pak zjistíte, že obě tyto barvy jsou typicky mužské. Dále si všimněte, že 99% objektů na stránce je pravoúhlých, a umocněno je to ještě volbou fontu, který působí velmi tvrdě, přesně až technicky.

A jak je to s německým magazínem Allegra? Celé stránce dominuje kruh s elipsou, ale tyto symboly nalezneme i na dalších místech: slovo ‚planet‘ je uzavřeno v kruhu, stejně jako všechny ikony na stránce. Místa, kde by se mohl vyskytnout pravý roh jsou nahrazena rohem zakulaceným. A co můžeme říci o barvách? S tím, co už známe: žena, která má ráda tyto barvy, je moderní, aktivní, možná trochu extravagantní. Navíc použité barvy působí optimisticky a nevázaně. Dovolil bych si prohlásit, že přesně to je segment trhu, kde působí tento časopis. Náhoda? Možná.

Sečteno a podtrženo, tyto stránky jsou vzornými reprezentanty toho, o čem tu stále mluvíme. Dobrá námitka by zněla: copak si myslíte, že webdesignéři je dělali podle nějakých tabulek, které jsme tu viděli? Ne, pravděpodobně nedělali. Ale přesto se do těch tabulek nějak trefili. A to je velmi důležité: psychologie barev a tvarů se nesnaží vymýšlet nějaká nová pravidla, pouze popisuje přirozené chování. A stejně tak je třeba přistupovat k využívání uvedených informací: přirozeně, ne nuceně.

Chci se však ještě vrátit k tvarům. Představte si, že potřebujete zdůraznit nějaký objekt, nějakou informaci, nějakou část vašich stránek. Samozřejmě není problém zvětšit písmo a použít výraznou barvu. Ale teď to zkusíme jen s pomocí dalších objektů. Následující obrázek dobře demonstruje ty hlavní možnosti, jak to zařídit:

Naším úkolem je zdůraznit pravý červený bod. V první řadě se to dá udělat tak, že bodem proložíme přímku nebo křivku. To, je krásně vidět i v předchozím příkladě na magazínu Allegra, kdy hlavní menu je soustředěno na centrální kružnici, a ta perfektně vede pohled. Další možností je soustředění dalšího objektu v těsně blízkosti. K tomu se používají zejména tvary, které spadají do kategorie trojúhelníkovitých – právě pro svou výstražnou a upoutávací schopnost (paří sem i všechny šipky atp.). Poslední uvedenou možností je použití nejstaršího triku – pohybu.

A na závěr ještě jedna drobná rada. Před chvílí jsem zmínil, že větší pozornost přitahuje spíše skupina objektů než jeden osamocený. Praktické využití můžeme nalézt zejména tam, kde lze například každé položce menu přiřadit nějakou ikonku – symbol. Nejenže to působí lépe než seznam textových linků kamsi do nitra webu, ale hlavně to pomáhá orientaci na stránce a návštěvník si často zapamatuje strukturu lépe a rychleji se v ní orientuje.

Chtěl bych explicitně zdůraznit (možná jsem tak minule neučinil dostatečně), že jakékoli uváděné asociace jsou pouze orientační – lidské vnímání je velmi individuální a právě proto je třeba brát všechny informace s určitou rezervou a ne jako absolutní pravdu, neboť psychologie exaktní vědou rozhodně není.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

1 Příspěvěk v diskuzi

Odpovědět