Mezi nejdůležitější a časově nejnáročnější (prakticky nikdy nekončící) práce na webu patří optimalizace pro vyhledávače. Bez ní by na vaše stránky přišel jen zlomek potenciálních návštěvníků a ještě méně zákazníků. Optimalizace pro vyhledávače v sobě zahrnuje neustálý vývoj, sledování konkurence, pročítání novinek v oblasti vyhledávacích strojů, neustálé vytváření nových a nových zpětných odkazů, pilování stávajících textů a dopisování nových.

Kde ale začít, pokud je pro vás SEO španělskou vesnicí? Popravdě důležitější není kde, ale kdy – nejlépe ihned. Potřebné informace pro vaše optimalizační začátky naleznete buď na webu, v kurzu a nebo v literatuře. V češtině zatím vyšla snad jen jedna kniha, která se plně věnovala optimalizaci stránek (viz Optimalizace pro vyhledávače – SEO nebo Radim Smička: Optimalizace pro vyhledávače – SEO), ale to se teď změnilo a informací lační čtenáři se mohou zakousnout do další publikace, kterou mají na svědomí tentokráte dvě autorky ze zahraničí.

Předem nutno podotknout, že jejich kniha SEO – Search Engine Optimization je určena pro naprosté začátečníky v SEO oboru. Jste-li tedy denní čtenáři konference seo@nawebu.cz, pak v ní asi nic nového nenajdete, ale možná by se hodila některým vašim klientům. Nicméně oproti ostatním knihám o optimalizaci se více snaží, aby čtenáři skutečně ono SEO prováděli. Celá kniha je totiž koncipovaná jako průvodce, se kterým byste měli denně (po dobu tří měsíců) strávit jednu jedinou hodinu při vylepšování vaší pozice ve vyhledávačích. K akci by vás měly přimět v knize uváděné úkoly na každý den a vyplňování formulářů, které si stáhnete z webu knihy (bohužel jen v angličtině). Uvedený způsob se mi docela zamlouvá, neb myslím, že má šanci na úspěch.

Ale vraťme se k úkolům a vlastně k obsahu knihy – jako první na vás čeká stanovení cílů, tedy čeho vlastně chcete optimalizací dosáhnout. Následuje vysvětlení, jak vyhledávače pracují a popis těch nejznámějších. Další část se věnuje sestavení vašeho SEO týmu, studiu počátečního stavu a prvních příprav (výběr klíčových slov). Poté konečně následuje fáze, kde se se stránkami něco děje – optimalizace kódu webu, budování odkazů, PPC kampaně, kontrola dosažených výsledků. Uvedené je náplní prvního měsíce. Další měsíc je zaměřen na upevnění pozice – další vylepšování webu, sledování konverzí, výzkum dalších možností a podobně. V posledním měsíci se zaměříte na doladění zbývajících detailů, chcete-li na náročnější techniky – optimalizace ne HTML dokumentů, A/B testování, zajímavé nástroje a další.

Myslím, že obsahově je SEO – Search Engine Optimization pro SEO začátečníky výborná kniha. Horší to je s jejím překladem – obsahuje poměrně hodně překlepů a otrockých či nesmyslných překladů. Trochu mě také překvapila míra abstrakce – v celé knize nenajdete žádný HTML kód, a to ani v sekci věnované optimalizaci kódu HTML!

Na můj vkus mi přijde text značně ukecaný, ale je mi jasné, že nepatřím do cílové skupiny čtenářů. Pro začátečníky to je dobrý zdroj informací a hlavně díky použitému způsobu podání látky, který nutí k akci (text je protkán okénky „Proveďte nyní!“, seznamy úkolů na každý den a formuláři, které byste měli vyplnit), by se kniha mohla stát motorem nejedné SEO kampaně.

Název: SEO – Search Engine Optimization
Autor: Jennifer Grappone, Gradiva Couzin
Vydal: Zoner Press
Cena: 390 Kč (351 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět