Neustálá práce na webových stránkách je nesmírně důležitá. Každý projekt, který se nevyvijí, brzy předběhne čilejší konkurence. Ve všech knihách o timemanagementu se autoři zmiňují o rozdělení úkolů do jednotlivých kroků. Nyní si ukážeme, jak snížit míru opuštění vašeho projektu v deseti dnech.

Provozujete-li nějaký web, možná vás napadlo, že byste mohli vylepšit jeho všeobecné fungování. Dobrá zpráva je, že je to stejné jako v jiných oblastech života. Když se budete svým webem několik dní důkladně zabývat, možná bude stačit pár drobných úprav, které přinesou obrovité výnosy. Nejúčinněji jich dosáhnete tím, když docílíte, aby návštěvníci z vašeho webu hned neutíkali.

Metrika bounce rate (neboli „míra okamžitého úprku z daného webu“) udává procento návštěvníků, kteří opustili vaši stránku okamžitě poté, co přistáli na vašem webu, aniž by kliknutím přešli na nějakou jinou stránku. Hlavním záměrem většiny vlastníků webů je postupně získávat loajální stoupence, může však být velmi obtížné nějaký takový vztah vybudovat, když lidé opouštějí web okamžitě poté, co tam přišli, aniž by se porozhlédli okolo a uvědomili si, co vlastně přesně můžete nabídnout. Pro růst vašeho publika je proto podstatné, abyste snížili vysokou hodnotu metriky bounce rate. Věnujete-li následující dva týdny na implementaci nabízených strategií, uvidíte, že se bude vaše bounce rate ubírat správným směrem.

Pozn. redakce: Bounce rate nemusí nutně znamenat pouze něgativní informaci o webu, pokud například návštěvník hledá kontaktní údaje dané firmy, webu. Jednoduše je najde, poznačí si, zavolá, napíše email a odejde. Proto je důležité na bounce rate pohlížet individuálně. Pokud máte podstránky, které mají velmi vysokou míru opuštění, doporučujeme pro vyhodnocení vyfiltrovat Non bounce segment. Více informací na blogu h1.

První den: zredukujte dobu načítání

Jedním z hlavních faktorů způsobujících vysokou bounce rate je dlouhá načítací doba. Většina internetových uživatelů a zejména ostřílení weboví čtenáři bývají velmi netrpěliví a vždy prchnou z webů, kterým trvá příliš dlouho, než se načtou. Když je obtížné získat zde, co hledají, poohlédnou se někde jinde. Oproti tomu rychle se načítající weby dosahují na vyhledávačích vyšší skóre. Přesvědčete se, že informace, které máte na svém webu, ukládáte do cache, a že redukujete velikost obrázků vhodnou komprimací. Tyto úpravy představují obrovitý příspěvek pro zvýšení rychlosti vašeho webu.

Druhý den: mrkněte se na navigaci

Nikdo nezůstane na webu, který má špatnou nebo žádnou navigaci. Vaše navigace musí být jasná, nápadná a snadno přístupná. Umisťujte menu tam, kde je uživatel automaticky hledá. Rozmyslete si řádně, kam chcete, aby vaši návštěvníci chodili, a zařiďte, aby to našli až k neuvěření snadno. Můžete také zredukovat počet voleb v menu a obohatit vyhledávací funkcionalitu, aby návštěvníci snadněji našli, co hledají.

Třetí den: eliminujte nepořádek

Příliš mnoho voleb může snadno návštěvníky zmást a odradit je od dalších akcí. Nebombardujte je spoustou informací, zejména ne na domovské stránce, a vždy, když je to možné, minimalizujte počet rušivých vyskakovacích oken a animací. Neměli byste dopustit, aby cokoli rušilo návštěvníky poté, co je zaujal váš obsah.

Čtvrtý den: ohodnoťte reklamy

Reklamy na vašem webu by neměly být vlezlé. Návštěvníci možná utíkají z vašeho webu jen proto, že výrobek, který studují, nebo obsah, který právě čtou, náhle překryje nějaké okno s reklamou. Reklamy by neměly být umístěné tam, kde návštěvníci hledají informace. Reklamy určitě nepatří do pole Hledat, do pruhu menu, do oblasti obsahu či obdobných míst. Pokud člověk musí zavřít víc než jedno okno, než si může přečíst váš příspěvek, patrně ho vůbec číst nebude, protože jste ho už rušivými prvky totálně odradili.

Pátý den: podmanivě vybízejte k akcím

Návštěvníci by měli být schopni velmi snadno identifikovat pobídku k akci (tzv. calls to action, někdy se uvádí zkratkou CTA), která je nasměruje k další etapě, fázi či scéně postupu, do něhož je chcete zapojit. Je to velmi důležité zejména tehdy, pokud návštěvníci chodí přímo na stránky vašich produktů či služeb. Bez nápadných pobídek k akci si budou návštěvníci připadat, že zůstali kdesi opuštěni trčet. A možná dokonce stránku opustí. Mezi vynikající způsoby, jak nápadně zobrazit pobídku k akci, patří směrová vodítka (directional clues) [1] a opt-in boxy [2]. Učiňte je neodolatelnými tím, že prozradíte něco, co se vztahuje k obsahu na stránce.

Šestý den: podněcujte návštěvníky, ať sdělují své názory

Na konci příspěvků, videí, nebo i hlavních stránek požádejte návštěvníky, ať vám sdělí svůj názor na cokoli. Vybídněte je, ať se ptají na cokoliv. Požádejte je, aby s vámi hovořili o čemkoli! Pak se na základě jejich emailů a komentářů snažte s nimi vybudovat dlouhodobý vztah.

Sedmý den: aktualizujte vzhled

Zásadní vliv na to, jak budou návštěvníci vnímat váš web co do jeho důvěryhodnosti, má jeho všeobecný vzhled. Špatný design může plodit nedůvěru, zatímco dobrý zajistí, že vás weboví uživatelé budou považovat za seriózního. Nesmírně důležité je investovat do úsporného a úhledného designu, a zároveň zajistit jednotnost co do barev, layoutů a fontů. Pokud jste už vykonali tento i všechny předchozí kroky, patrně už vypadáte pěkně. Ještě pár drobných úprav a budete hotovi …

Osmý den: buďte responzivní

Návštěvníci přistupují k vašemu webu z různorodých zařízení, mezi něž patří laptopy, tablety, a chytré telefony, možná dokonce používají v různých fázích různá zařízení. Už více než 50% webových uživatelů přistupuje k internetu pomocí mobilních zařízení. Responzivní layout je takový, který poskytuje optimální prohlížecí a předváděcí prožitky přes nejrůznější zařízení a prohlížeče. Abyste na malých obrazovkách vylepšili ostrost a věrnost svých obrázků, využívejte stylové předpisy a obrázky s vysokým rozlišením. Rychlost webu je také klíčová, chcete-li si udržet mobilní návštěvníky.

Co byste měli vědět o responzivním designu?

Mylné představy o responzivním designu

Jak otestovat funkčnost reponzivního designu?

Devátý den: doručujte včas

Jestliže váš web už má slušný provoz, ale nedokáže návštěvníky uspokojit hned, jak přijdou, je mnohem pravděpodobnější, že utečou. Platí to pro každý jednotlivý dílek obsahu i pro web jako takový. Řeknete-li, že nějaký příspěvek doručí skvělé tipy pro zahrádkáře, měl by návštěvník cítit, že už se stal zahrádkářem, až ty tipy dostane. Řeknete-li, že budete mít nový příspěvek každou středu, tak ve čtvrtek je příliš pozdě. Musíte udělat to, co říkáte, že se chystáte udělat.

Desátý den a dál: poskytujte kvalitní obsah

Chcete-li přitahovat pozornost nových návštěvníků, je zásadní, abyste měli jasnou misi, atraktivní titulky a snadno čitelný obsah. Obsah musí být ušitý na míru specifickým potřebám publika, na které se zaměřujete. Pokud používáte atraktivní titulky a poskytujete kvalitní a bezchybný obsah, máte slušnou šanci, že návštěvník bude klikat i na dalších vašich příspěvcích.

V dnešní době lidé prostě skenují obsah, aby se rychle dostali k informacím, které potřebují. Proto byste měli používat krátké odstavce, odrážky a grafiky, a zajistit tím, že se vaši návštěvníci rychle a snadno dostanou k tomu, co chtějí.

Konec konců vlastně existuje jediná možnost, jak docílit, aby lidé pobyli někde déle. Ukázat jim, co chtějí, tak rychle, jak je to jen možné.

Jaké metody používáte ke snížení bounce rate vy?


 

[1] Vysvětlivky (se šipkami), zakroužkovaná místa v grafech apod. Když se na nich klikne, měl by se návštěvník dostat na nějakou stránku popisující zvýrazněný pojem či jev.

[2] Formulář typu „zadejte jméno a emailovou adresu, dostanete něco zadarmo“ (a už se toho nikdy nezbavíte).


 O autorce

Emma Grantová je profesionální tvůrkyně obsahu na volné noze z Irska. Poslední tři roky jezdila po světě, přičemž provozovala svůj byznys ze svého laptopu. Najdete ji na www.florencewritinggale.com. Další články od Emmy Grantové najdete zde.

  • Original article: Ten days to better bounce rate (Webdesigner Depot).
  • Translation: RNDr. Jan Pokorný
  • Language and expert collaboration: Marek Machač

Language of translation: Czech (for readers from Czech and Slovak republics). Translated with the permission of Webdesigner Depot. Other translations.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět