Tvoříte jedinečné weby? Přihlaste se do soutěže!

3. února 2003

Většina mužů na ulici nepřehlédne krásnou ženu. A že je z čeho vybírat. Stejně tak na internetu nepřehlédnete hezký, funkční a přehledný web. I tady je konkurence vysoká. Orientaci nám v tomto případě usnadňují soutěže ve webdesignu a grafice. Vznikly z mnoha důvodů, hlavním asi je snaha upozornit a ocenit kvalitní práci s webem.

Zatímco ve světě jsou soutěže ve webdesignu už zaběhnuté, u nás nesměle svlékají dětské šaty. Pár dospěláků tu už ale máme. Své místo na slunci si za pět let, co existuje, vybojoval například Zlatý erb. Jde o soutěž o nejlepší internetové stránky měst, obcí a regionů. Pořádá ji sdružení Zlatý erb, vyhlašovatelem je Svaz měst a obcí České republiky. Partnery soutěže jsou třeba Ministerstvo vnitra ve spolupráci s portálem Města a obce online. Své kvality ve Zlatém Erbu poměřuje čím dál tím větší počet úřadů veřejné správy. V roce 2002 se Zlatého erbu zúčastnilo celkem 242 soutěžících: 105 měst, 107 obcí a 30 sdružení a regionů. V kategorii měst zvítězil Magistrát hlavního města Praha a z regionů se nejvíc líbil informační server ŠumavaNet.CZ.

Každý rok porota hodnotí obsažnost, aktuálnost, přístupnost informací a grafické zpracování, letos nově i obsah informací pro cílové skupiny občan, turista a firma. Do hodnocení se zapojuje i veřejnost, loni hlasovalo více než 3000 lidí. Jak říká iniciátor a jeden z organizátorů soutěže Jan Savický: „Hlavní důraz je vždy kladen na přínos stránky a pravidelnost zveřejňovaných informací. Ze stránek musí být patrné i zaujetí pro věc a její zapojení do komunikační infrastruktury úřadu. Dnes jsou významné i povinně zveřejňované informace dané zákony.“ Zlatý erb vznikl jako jedna z prvních takových akcí na světě a získal ocenění jako finalista světové soutěže Stockholm Challenge Award. Projekt je součástí kampaně Březen měsíc internetu, pátý ročník byl vyhlášen nedávno, 6. ledna 2003.

Další, asi nejstarší českou soutěží v oblasti grafického designu, je Bienále Brno – Mezinárodní výstava grafického designu, založené v roce 1963. Pořádá ho každý sudý rok v Brně Moravská galerie a Ministerstvo kultury. Spolupořadateli jsou Město Brno, Jihomoravský kraj, Design centrum ČR, Sdružení Bienále Brno a Unie výtvarných umělců ČR. Soutěž, které se může zúčastnit každý, kdo tvoří, má dvě témata, která se pravidelně střídají. Prvním je plakát, koordinovaný vizuální styl a reklamní grafika, druhé zahrnuje knižní, časopiseckou, televizní a počítačovou grafiku, ilustrace, typografii a tvorbu písma a webdesign.

Na bienále se podle jeho kurátorky Marty Sylvestrové obvykle schází kolem tří až pěti tisíc prací od několika set grafiků, přičemž o takzvané knižní bienále je mezi grafiky menší zájem než o plakátové. Hodnotí je výběrová porota, která se pravidelně schází v únoru, aby ze zaslaných prací vybrala pro výstavu ty nejzajímavější. V červnu před zahájením bienále se schází mezinárodní porota, její členové udělují Velkou cenu, zlaté, stříbrné a bronzové medaile a další ocenění. Hlavní soutěžní výstava je doplněna o řadu kurátorsky připravených doprovodných výstav a akcí.

„Snažíme se, aby bylo Bienále přehlídkou toho nejzajímavějšího, co za poslední dobu v oblasti grafického designu vzniklo. Chceme, a zatím se nám to daří, aby se v Brně scházela díla, názory a trendy v grafickém designu ze všech koutů světa. Dnes se na brněnském bienále formují směry budoucího vývoje grafického designu,“ říká Marta Sylvestrová. Kromě letošního ročníku, kdy se v Brně konala mezinárodní konference Icograda, je bienále vždy spojeno s dvoudenním přednáškovým sympoziem.

Specifickou záležitostí jsou soutěže, které vyhlašují některé velké české firmy. Například Škoda Auto Internet Team vyhlásil na konci května loňského roku soutěž pro veřejnost i firmy ve tvorbě ikon pro styleguide MS Windows XP. Její výsledky můžete najít na www.skoda-auto.cz/competition. Na akci se podílela i společnost Microsoft, která do soutěže vložila ceny pro výherce.

Škodě Auto se evidentně takové soutěže líbí a vyplácejí, v červenci totiž vyhlásila další. Tentokrát se jednalo o návrh nového designu pro stránky www.skoda-auto.com. Jak uvedla Veronika Zimova za Škodu Auto Internet Team, obě soutěže vznikly za účelem sběru nových nápadů a myšlenek zvenčí. „Určitě plánujeme i do budoucna formu webových soutěží využívat, protože se nám osvědčila. V nejbližší době ale další soutěž týkající se webdesignu vyhlášena nebude,“ dodala Zimová.

Samostatnou kapitolou jsou evropské soutěže. Vzhledem k výsledkům určitě za zmínku stojí Soutěž o nejlepší evropský novinový design, která se také dotýká webdesignu. Vyhlašují ji tři odborné žurnalistické časopisy z Rakouska (Der Österreichische Journalist), Německa (Medium Magazin) a Nizozemska (De Journalist) a mohou se jí zúčastnit libovolné evropské noviny. Musí přitom splnit předem daná kritéria, jako třeba zaslat svůj týdenní výtisk z určitého časového rozmezí. Většinou jde o prázdniny nebo jiná „hluchá“ období, kdy je čas soustředit se na design a pracovat s informacemi. Jako doplněk se zasílají některé další stránky (nejlepší titulní stránky v rozmezí celého roku, nejlepší stránky příloh, stránky s nejlepší infografikou, stránky se speciálním tématem a další). Loni se soutěž konala už po čtvrté a zúčastnilo se jí 206 novin z 22 zemí světa. Pro nás, Čechy, za zmínku stojí ročník 2001. Tehdy dostala MF Dnes ocenění v kategorii titulní strany sešitů (sekcí). Porota vyzdvihla zejména poutání důležitých informací v záhlaví každého sešitu. Paradoxně tak zřejmě nejčtenější české noviny dostaly cenu za něco, na co si tuzemský čtenář dlouho zvykal – vzpomínáte si ještě, jak pro nás bylo docela dlouho cizí, že Mladou frontu tvoří několik na sobě nezávislých složek?

I ve světě samozřejmě existují soutěže ve webdesignu a počítačové grafice. Stačí se podívat například na stránku www.webaward.org. Jde o stránky Asociace webového marketingu, která vznikla v roce 1997. Organizace se stará o vyšší standart marketingu na internetu a celosvětový rozvoj kvality webů. Tahle bostonská asociace chce, slovy jejích zakladatelů, dbát o profesionální design webů ve všech zemích světa, tak, aby vzniklo co nejvíc kvalitních stránek přitažlivých pro veřejnost. Organizace proto vymyslela a s pomocí desítky různých sponzorů pořádá soutěž WebAwards. Koná se každý rok a přihlásit se do ní mohou jak firmy, tak jednotlivci. Pokud zvítězí, odměnou jim je zveřejnění na stránkách asociace, tedy bezplatná reklama na zavedeném serveru a tím pádem i možnost získat další klienty.

Soutěží se v několika kategoriích. V té hlavní, „Nejlepší web“, může vyhrát pouze jediná webová presentace. V roce 2001 to byla agency.com s webem British Airways. Rok předtím se vítězem stal Stan Lee Media se svým Stanlee.net. Porota, která weby hodnotí, dbá především na design, aktuálnost, technologii, interaktivitu, funkční a logickou navigaci a přehlednost. A co si o soutěži myslí samotní účastníci? Například Gavin Brown, webmaster juliánského gymnázia, říká: „WebAwards jsme se zúčastnili v roce 2000. Pomohlo nám to v analýze našich stránek a v tom, abychom zjistili, jak vytvořit skutečně kvalitní web. Taky jsme naši zkušenost ze soutěže „prodali“ v médiích a náš web se stal známým.“

Kromě toho existuje evropská soutěž o nejlepší webové stránky měst a společností jménem EuroCrest. Každým rokem ji pořádá tzv. ISSS, nebo-li Konference internetu ve veřejné správě. Podle organizátorů je soutěž příležitostí pro střední a východní Evropu, hlavně pro evropské správce webů a administrátory veřejné správy. V prvním ročníku v roce 2001 soutěž vyhrály města Jihlava, slovenské Bernolákovo a polská Lodz. Vítězové byli vyhlášeni na konferenci ISSS v Hradci Králové. Loni ocenila Evropská komise reprezentovaná Geraldem Santuccim a Giangaleazzem Cairolim šest měst – Starou Zagoru z Bulharska, český Most, Tapu z Estonska, litevský Vilnjus, polský Štětín a Nové Zámky ze Slovenska. Odborná porota na webech hodnotí mimo jiné použité komunikační technologie, přínos pro veřejnost, každodenní použitelnost a úroveň služeb a informací pro občany i firmy. Do letošního ročníku soutěže se weby státní správy mohou přihlásit do 31. ledna, finalisté budou známi kolem 20. března. Výsledky se pak jednotliví soutěžící dozví na slavnostním ceremoniálu během Konference ISSS.

Samozřejmě, že existují i další soutěže ve webdesignu či grafice. Některé české najdete například na www.cesky-graficky-design.cz/souteze.htm. Různé mezinárodní akce, kde mohou porovnat své síly počítačoví grafici a webdesigneři z celého světa, se skrývají na www.graphiccompetitions.com.

Nezávisle na zemi, kde se zrodily, mají soutěže počítačové grafiky a webdesignu za cíl rozvíjet stávající kulturu. Z mnoha různých a pestrých děl vybírají počítačoví odborníci jedinečné, originální práce, hledají nové trendy, technologie a nápady. Soutěže jsou v neposlední řadě přínosem i pro běžnou nepříliš počítačově vzdělanou veřejnost. O soutěže totiž většinou mají zájem média, dávají jim prostor ve svém vysílání a lidé se tak mohou seznámit s nejnovějšími trendy. Na vlastní oči vidí, že něco jde. Pokud je jim to podáno správnou formou, často získají impuls to nové, neznámé se naučit.

A vy, co weby tvoříte? Přiznejte se, že vám vrtá hlavou, jak vaše dítko vnímají ostatní? Řešení je v titulku. Přihlaste se do soutěže!

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *