V poslední době je možné na některých www stránkách, jejichž reklamní záležitosti spravuje společnosti MIA se sítí IMS, vidět multimediální bannery (rich media), které obsahují zvukovou smyčku. Jaký je váš názor na tento druh bannerů?

Velmi nízká účinnost klasických bannerů, která se pohybuje od 0,5 až po 1% nutí nejenom inzerenty, ale i provozovatele serverů zavádět a používat nové reklamní postupy či pozice. Typickým příkladem může být reklama v emailu, textová reklama na stránkách, interaktivní bannery apod. Úspěšnost takových reklamních k&aní – mřřeno počtem kliknutí – je bezesporu vyšší. Zatímco proti textové reklamě, či interaktivním bannerům ve FLASHi nikdo moc námitek nemá (i když by vlastně mohl), ukázka banneru obsahující zvukovou kulisu (bzukot mouchy) před několika měsíci v konferenci o reklamě vzbudila velkou pozornost – důvodu bylo několik a jsou zmíněny v následujícím odstavci:

  • Reklama může produkovat nepříjemný zvuk (bzukot)
  • Zvuk se může opakovat stále dokola – zblbnutí je nasnadě
  • Uživatel nemusí pochopit, že zvuk je generován reklamou a ne samotným serverem
  • Míchání zvuku banneru se současně pouštěnou hudbou
  • Nároky na výkon klientského počítače

Ostatně – představte si to sami – navštívíte na www server, posloucháte přitom hudbu, začnete číst články a najednou se vám ozve velmi nepříjemný bzukot mouchy, který můžete ukončit pouze třemi způsoby – uzavřením okna prohlížeče či jeho úpravou nastavení, vypnutím reproduktoru nebo v tomto případě „zabitím“ mouchy, neboť reklama toto umožňovala. Rozhodně se pak nemůžete soustředit na obsah serveru. Ponechme stranou stanovisko, že se jednalo v tomto případě o vynikající nápad a pojďme si rozebrat možné druhy zvukových smyček:

  • Banner generuje zvuk neustále. Zbavit se ho je možné pouze tak, že uzavřete okno prohlížeče, kliknete na banner nebo vypnete reproduktory či změníte nastavení prohlížeče.
  • Banner generuje zvuk (obvykle několik sekund) pouze při načtení stránky, po dohrání nic nedělá. Při znovunačtení stránky se zvuk generuje znova.
  • Banner generuje zvuk (obvykle několik sekund) při načtení stránky, po dohrání nic nedělá a generuje zvuk při uzavření okna prohlížeče.
  • Banner generuje zvuk (obvykle několik sekund) pouze při najetí kurzorem myši na banner či při kliknutí.

Zatímco první způsob použití zvuku je rozhodně zavrženíhodný, ať už se bude ozývat hudba, mluvené slovo či bzukot, ostatní způsoby se mi zdají docela přijatelné. Pokud se zvuk ozve např. při najetí kurzorem myši na banner, nelze proti tomu nic mít.

Nemusíte se rozhodně bát, že by se náhle všude na Internetu objevily zvukové bannery – jejich výroba je totiž mnohem náročnější s porovnáním výroby klasického banneru, kde stačilo nakreslit grafiku a pak obrázky zanimovat. Zde musíte ovládat danou technologii – třeba FLASH – a umět si vytvořit vlastní zvuk, což už není tak jednoduché (zejména pro běžného uživatele).

Pokud zvukové bannery zásadně odmítáte, máte jednoduchou možnost, jak se jich zbavit – Internet Explorer vám umožní vypnout zvuky na www stránkách (Nástroje – Možnosti sítě Internet – Upřesnit – Přehrávat zvuky). V Netscape Navigátoru to bohužel není možné nastavit (alespoň jsem to nenašel), ale máte možnost vypnout zvuk konkrétního banneru (stisk pravého tlačítka na myši a zrušit Play a Loop)

A co vy webmasteři? Jste ochotni povolit na svých stránkách interaktivní zvukové bannery, případně za jakých podmínek? Co na to říkají běžní uživatelé? Sdělte svůj názor do diskuse pod článkem.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět