Jistě jste někdy zauvažovali, že by vůbec nebylo špatné mít na svém mobilním telefonu klienta, který by vám umožnil komunikovat s vašimi přáteli či obchodními partnery a přitom využíval již existující komunikační programy jako je ICQ, Yahoo nebo MSN. V tomto článku si jeden takový komunikační program pro mobilní telefony představíme a podíváme se co nám nabízí.

Čas se opět posunul ku předu a ani vývoj cMessengeru se nezastavil. V současnosti běží v testovacím režimu a jeho oblíbenost mezi mobilní veřejností stále roste. Podívejme se na novinky, které tvůrci této skvělé aplikace pro nás implementovali.

Co je cMessenger a jeho základní vlastnosti

cMessenger je ryze český produkt firmy Cleverlance, která se zaměřuje na vývoj aplikací na platformách J2EE a J2ME. Celý komunikační program je postaven na protokolu Jabber), který umožňuje odesílání a příjem zpráv a také spolupráci s dalšími IM systémy – ICQ, Yahoo a MSN (absence jiných systému není na škodu, neboť v našich zeměpisných šířkách je nejvíce rozšířeno hlavně ICQ). Jednotlivé kontakty v seznamu jsou od sebe navzájem odlišeny příslušnou ikonou IM systému.

Aby mohl být cMessenger přístupný pro většinu telefonů podporující Javu, je celý klient rozdělen na dvě části. Na webové konfigurační rozhranní a vlastního klienta. Toto řešení bylo zvoleno především kvůli omezené velikosti J2ME aplikací a také pro větší komfort při konfiguraci klienta.

Vlastnosti Javového klienta:

  • grafické rozlišení zobrazovaných online kontaktů ikonami ICQ, Yahoo, MSN a Jabber
  • seznam obsahuje pouze online kontakty
  • zobrazení stavů u kontaktu AWAY a DND
  • možnost nastavení upozornění o přijaté zprávě vibracemi nebo tónem
  • indikace přijaté zprávy u kontaktu, včetně počtu zpráv
  • přepínání intervalu pro obnovování kontaktů a příjmu nových zpráv
  • uzamčení klávesnice proti nechtěnému stisku kláves
  • zobrazení zprávy i od kontaktu, který není v seznamu kontaktů
  • možnost nastavení velikosti historie zpráv
  • možnost nastavení uživatelského stavu ONLINE, AWAY, EXT. AWAY a DND
  • jednoduché a příjemné ovládání

Největší výhodou, kterou získáte používáním cMessengeru je, že velikost zprávy není omezena 160 znaky jako u SMS.

Vlastnosti webového rozhranní:

  • registrace nového účtu na Jabber serveru
  • správa kontaktů – přidávání, mazání a přejmenování
  • správa služeb (respektive konektorů) ICQ, Yahoo, MSN a Jabber – přidání a odebrání

Klienta a konfigurační rozhranní naleznete na http://cmessenger.cleverlance.com, kde můžete také získat další informace o cMessengeru.

Připojujeme se

Před tím, než se pokusíte připojit pomocí mobilního klienta, je nutné se prostřednictvím konfiguračního rozhranní zdarma zaregistrovat. Po úspěšném zaregistrování je třeba si nakonfigurovat seznam kontaktů. Pokud již máte existující učet u ICQ, Yahoo nebo MSN, zvolte odkaz „přidat službu“ a zadejte svůj přihlašovací login a heslo, popřípadě další údaje, které služba vyžaduje. Pozor, ještě před tím, než začnete přidávat nové služby do svého seznamu kontaktů, se musíte odhlásit ze všech IM systémů, jinak Vám například ICQ na určitou dobu zablokuje účet!

Webové konfigurační rozhraní
Webové rozhraní po úspěšném přihlášení

Při úspěšné registraci služby můžete vidět načtené kontakty v seznamu kontaktů.

Nyní, kdy už máme vytvořený a nakonfigurovaný účet, se odhlásíme a spustíme klienta v mobilním telefonu. Vybereme položku „Nastavení“ a zadáme přihlašovací jméno a heslo. Dále zde můžeme nastavit dobu obnovování kontaktů a příchozích zpráv, upozornění na příchozí zprávy vibracemi a tónem a kód pro uzamčení klávesnice. Oproti starším verzím klienta zde přibyla položka „Velikost historie“ zpráv u jednotlivých kontaktů. Po uložení nastavení se dostaneme zpět do hlavního menu.

Nastavení klienta
Rozbalená položka menu Nastavení

Po nastavení vlastnosti klienta zvolíme položku připojit. V případě, že jsme si úspěšně vytvořili účet na serveru a správně nakonfigurovali účty, měly by se po určité době (závislé na obnovovací době, kterou jsme nastavili) objevit přidané kontakty v seznamu (pokud je tedy někdo online).

Je třeba také věnovat pozornost správnému nakonfigurování připojení v samotném mobilním telefonu. Pokud toto nebude splněno, nelze očekávat, že se klient úspěšně připojí. Více informací lez získat na stránkách výrobce (viz odkazy na konci článku).

Kontakt list
Klient s načtenými kontakty

Bezpečnost

I když má cMessenger možnost nastavení kódu pro zablokování aplikace, uvítal bych více komplexní systém zabezpečení. Například by mohlo přibýt:

  • automatické uzamykání kláves na kód (obdoba spořiče na heslo)
  • klient by se mohl při prvním spuštění dotázat na heslo, které by bylo při každém spouštění vyžadováno
  • možnost šifrování zpráv (MIDP1.0 nemá ve specifikaci podporu HTTPS, tuto podporu přináší až MIDP2.0.)

Budoucnost

A co pro nás chystají autoři do budoucna? Podle vyjádření technického ředitele wireless divize se chystá změna celého webového konfiguračního rozhranní, přibude wap konfigurátor a změny zasáhnou i klienta, který se bude předělávat do grafické podoby. Exkluzivní snímek z první beta verze (nejedná se tedy o finální verzi) nového klienta můžete vidět na následujícím obrázku:

Grafický kontakt list
Grafický kontakt list v nové verzi cMessenger

Shrnutí

Klady:

  • jednoduché ovládání
  • malá velikost výsledné aplikace
  • neomezená délka zpráv
  • jednoduché konfigurační rozhranní
  • jednoduché ovládání

Zápory:

  • absence některých bezpečnostních prvků
  • chybí wapové konfigurační rozhranní

cMessenger, i přes své malé nedostatky, je skvělá náhrada pro ty, kteří musí nebo chtějí být neustále on-line. Jediné, po čem se vám asi bude stýskat, je ohlášení příchozí zprávy z ICQ, ale počkejme si na MIDP2.0 a určitě se dočkáme i tohoto.

Pozn. red.: Tento článek vyšel poprvé 19. 8. 2003. Původní verze článku a k němu vedené diskuse jsou vám k dispozici v ZIP archivech.

Další informace

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

3 Příspěvků v diskuzi

  1. Proverte si vase odkazy. Odkaz na cmessenger, mne posila vsude jinde, jen ne na download. A zkoumat tiskove zpravy se mi nechce. Uz se nevratim.

  2. reddwarf21: opravdu si myslite, ze jsme 7 let (!) schopni garantovat funkcnost odkazu smerujiciho na nejaky jiny web? (Ano, clanek poprve vysel pred sedmi lety). Vemte rozumi do hrsti ;-)

Odpovědět