Provoz prodejní galerie i-postery.cz byl zahájen v loňském roce. Patří spíše ke specializovaným prodejním aktivitám na webu. Na první pohled zaujme designem, který signalizuje, že řeč bude o umění. Přesněji o tištěných reprodukcích a posterech výtvarných děl z oblasti grafiky, malby a fotografie. Milovníkům krásy už v tuto chvíli stačí přidat jen pár jmen: Ernst, Haring, Kandinsky, Miró, Picasso, Man Ray…

Stejně jako kamenné galerie nabízí i-postery.cz své zboží paspartované, zasklené a zarámované, určené především pro dekorativní účely do bytů a kanceláří. Nelze přehlédnout kvalitní vyhledávací engine, návštěvníka určitě potěší možnost virtuálního rámování, které probíhá přímo na monitoru. Další zajímavostí je simulace „zavěšení“ výsledného zarámovaného díla do vašeho prostředí. Vyberete si z barevné škály barvu omítky či jiného pozadí a přímo v aplikaci posoudíte vhodnost barevné kombinace.

Trochu zamlžené pro mě na konci této hry na nakupování posterů zůstalo například financování a logistika projektu. Proto jsem se tyto a některé další záležitosti zeptal Petra Hrubana, manažera internetové galerie i-postery.cz.

Kdo přišel na nápad prodávat reprodukce malířských a fotografických děl na internetu? Hledali jste inspiraci v kamenných galeriích nebo na zahraničních webech?

Nápad prodávat reprodukce přes internet vznikl na jedné z našich projektových porad. Původně jsme totiž připravovali projekt prodeje originálních fotografií. Ten se však po čase ukázal jako rizikový. Od originální fotografie jako posteru – obrazu do interiéru – byl již krůček k prodeji výrazně levnějších, ale kvalitou zcela srovnatelných reprodukcí. Inspiraci jsme samozřejmě čerpali i u podobných projektů v zahraničí, zejména pak ve fázi vývoje a realizace prostředí e-shopu.

Jaký byznys přináší prodej uměleckých reprodukcí na internetu? Do podobně koncipovaných kamenných obchodů a galerií směřují kroky movitějších lidí nebo zástupců firem. Jsou to vaši zákazníci i na internetu? S jak velkou klientelou počítáte?

Velmi obecně řečeno, našimi zákazníky jsou všichni ti, kdo uvažují o nějakém obraze či reprodukci do interiéru. Potenciálních zákazníků tedy máme v Česku až stovky tisíc. Protože v nabídce galerie jsou reprodukce řádově za stovky korun (většina je pak do jednoho tisíce korun), nemusí naši zákazníci nutně pocházet z vyšších příjmových skupin. Pro vlastní potřebu však máme určeny tři hlavní cílové skupiny, které se snažíme aktivně oslovovat. Největší, ale velmi anonymní skupinu tvoří domácnosti. Oslovujeme je převážně inzercí. Podmínkou je, aby uživatel domácnosti měl přístup k internetu doma nebo v zaměstnání. Druhou skupinu tvoří střední a velké firmy. Zde pracujeme s direct marketingem. Třetí skupinu tvoří architekti a bytoví návrháři. S touto „cílovkou“ se snažíme komunikovat přímo a věnujeme ji největší pozornost.

Váš e-shop rozhodně nepatří k nějakým amatérským pokusům, je to na první pohled profesionální práce grafika a programátora. Kdo financoval rozjezd serveru? Našli jste vhodného investora, použili rizikový kapitál nebo si půjčili v bance? Jak máte spočítanou návratnost investice?

Aplikace, která obsluhuje e-shop i-postery.cz je dílem profesionálního týmu grafiků a programátorů. Celý vývoj trval zhruba půl roku a bez pomoci investora by nebylo možné projekt nastartovat. Rozjezd a provoz e-shopu i-postery.cz financuje firma ERA group spol. s r.o., ryze české vydavatelství odborné literatury. Protože se vydavatelství specializuje na oblasti stavebnictví a architektury, je projekt i-postery.cz zcela přirozeně součástí firemního portfolia.

Podle vašich slov nabízíte na webu skoro 4000 posterů, vytvořených z děl předních grafiků, malířů a fotografů. Jaké je zastoupení českých umělců? Jednáte s nimi o spolupráci nebo se opíráte o zahraniční specializované katalogy?

Ano, galerie nabízí „téměř 4000“ reprodukcí, přesně je to 3639 posterů. Podařilo se nám připravit velmi širokou nabídku reprodukcí – obrazy, grafiku, barevnou i černobílou fotografii od různých autorů, rozličných uměleckých směrů, motivů či rozměrů. Přitom orientace v tak rozsáhlé nabídce posterů je snadná a rychlá. Vlastní reprodukce jsou pak velmi kvalitně zpracovány (tisk je realizován ofsetem na vysokojakostním tvrdém papíře) a všechny jsou vyrobeny v zahraničí. Specializujeme se tedy výhradně na zahraniční produkci. Český trh je totiž tak malý, že mi není znám nějaký náš tuzemský výrobce, kterému by se vyplatilo reprodukce vyrábět.

Spolupracujete s některou kamennou nebo virtuální galerií?

V současné době nespolupracujeme s žádnou kamennou ani virtuální galerií. Tyto považujeme za přímou konkurenci. I když oboustranně výhodné spolupráci se nebráníme, naopak. Sami však hledáme další metody, jak oslovit cílové skupiny, například připravujeme sérii putovních výstav vybraných posterů v zajímavých prostorách (restaurace, veletržní prostory) apod.

Na i-postery.cz vyzýváte ke spolupráci interiérové návrháře a architekty. Jak se tato spolupráce rozvíjí?

Tato spolupráce je nyní v začátcích. Je to „běh na dlouhou trať“, protože jde o budování důvěry. Naši odběratelé (interiéroví návrháři a architekti) se nejdříve sami potřebují přesvědčit, že reprodukce, které z naší galerie dále nabízejí ke svým zakázkám, jsou kvalitní a cenově příznivé. Věříme, že se nám do konce roku 2002 podaří vybudovat síť více než dvaceti stálých odběratelů z řad interiérových návrhářů.

Jak řešíte logistiku projektu? Kolik reprodukcí máte běžně skladem?

Reprodukce skladem běžně nedržíme. V tak široké nabídce to není ani možné. Máme k dispozici „ukázkový set“, tj. cca 10-15 druhů různých posterů, který slouží jen jako ukázka kvality provedení, zejména pak pro naše velkoodběratele. Reprodukce u našeho dodavatele objednáváme až na základě závazné objednávky zákazníka. Na logistice projektu se aktivně podílejí dva lidé, já jako manažer galerie a kolegyně, která má na starosti vyřizování objednávek.

Jaké máte zkušenosti s kurýrními službami? Pokud si zákazník přeje dílo zarámovat, jedná se vlastně o dopravu křehkého zboží.

Zkušenosti máme vesměs dobré. A to i jako vydavatelství, kdy zasíláme knihy přímo koncovým čtenářům. Z cenových důvodů využívají naši zákazníci nejčastěji služeb České pošty, zejména pak dobírek.

Nabízíte nějaké speciální služby? Mám na mysli třeba případ, kdy vám firma pošle digitální fotografie kanceláří a zpět dostane vizualizovanou představu interiérového návrháře s cenovou nabídkou…

Ano, jsme schopni klientovi doporučit a navrhnout reprodukce na základě znalosti jeho interiéru. Je to jakási „samozřejmost“ pro hlavně větší firmy, které odeberou více reprodukcí najednou. Klient, který pro svou představu potřebuje interiér i s reprodukcí vizualizovat, má u nás možnost si tuto službu objednat. Zde jde však vždy o individuální a osobní dohodu.

Tady povídání s panem Hrubanem končí… Jdu tedy hledat další tip na zajímavý e-shop. Pokud takový vlastníte (ať už je zajímavý svým sortimentem či řešením) nebo o takovém víte, budeme rádi za vaše tipy zaslané na adresu redakce@interval.cz. O těch nejzajímavějších zde napíšeme příště.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět