Letošní Interzen proběhl ve znamení zpoždění. Odsunuta byla nejen uzávěrka přihlášek, ale i finální vyhlášení výsledků. Dnes (když už všichni víme, jak to dopadlo, slzy jsou prolity, další ročník je zatím daleko) se můžeme vrátit k tomu nejzajímavějšímu, co nám Interzen 2007 z pohledu porotců nabídnul. K vítězným webům. A prvním z nich je Půjčovna lodiček.

Informace o projektu

Název
Půjčovna lodiček
Adresa
http://pujcovna-lodicek.cz (webshot)
Autor
Jaroslav Knap
Bodový zisk
391 b.
Celkové umístění
1. místo
Další umístění
technické zpracování: 1. místo, estetický dojem: 4. místo

Další informace viz Interzen.

Úvodní stránka webu pujcovna-lodicek.cz z 3. října 2007
pujcovna-lodicek.cz, 3. 10. 2007 (plná velikost, cca 200 kB)

Filosofický pohled

Osobně mě web neuráží, ale ani nijak zvlášť nepřitahuje. Nenajdeme na něm žádné větší výstřelky a myslím, že svému účelu poslouží více než dobře. Z pohledu přístupnosti bych navrhoval na webu dotáhnout ovládání klávesnicí. Web je použitelný i při rozlišení 800×600, designem rozhodně návštěvníka nepopudí a jeho atmosféru příjemně dokreslují detaily – třeba v podobě ikonek (ač v tomto bodě bych například navrhl sjednocení ikonek a fotografií – buď jedno, nebo druhé).

Co mi vadí, je fakt, že od začátku nepoznám KDE si mohu lodičky půjčit. Na titulní stránce je jedna jediná zmínka o Vltavě, jinde není ani to. Což se samozřejmě projeví i na výsledcích vyhledávačů – zkusmo jsem otestoval fráze „půjčit loď“ i s dovětky praha/vltava, popřípadě „půjčovna lodí vltava“ v Google a ono nic (ale soudě podle odpovědí v poslední části článku se jen asi špatně ptám).

Každopádně se v porovnání s ostatními výtvory jedná o nadprůměrnou práci a své 1. místo si Půjčovna lodiček jistě zaslouží.

Vyjádření autora

Web je pro mne osobně výjimečný už svým zaměřením. Lodě jsou u mne vítané téma ke zpracování webu, a já jsem se snažil při výrobě webu z tohoto témata dostat maximum. Počínaje volbou domény, přes design, formu a obsah, až po správu reklamy. Cílem webu je samozřejmě podnítit zájem návštěvníka a podpořit obrat, abychom mohli nabízet stále lepší a lepší služby zájemcům o vodní dovádění.

Vyjádření porotců

Radek Hulán: Grafika tohoto webu nabádá k aktivitě, snadná orientace, výborné barevné ladění, vhodné použití LightBoxu.

Miloslav Lešetický (Plaváček): Roztomilý web, na který se velmi dobře dívá, a to především těm, kteří stejně jako já milují vodu. Design je čistý, nepřeplácaný a přestože nepřináší žádný výjimečný grafický prvek, jako celek působí uklidňujícím dojmem. Tento web by mě k výletu po Vltavě určitě přesvědčil.

Vojtech Regec: Vďaka výbornému spracovaniu kódu, optimalizácii pre vyhľadávače, vyriešenej použiteľnosti a prístupnosti je uvedená webová prezentácia v súboji s kvalitnou konkurenciou hodnotená po technickej stránke ako najlepšia. Výborná práca! Gratulujem autorovi.

Otázky pro autora

Web lodiček jsi vyrobil (podle Cčka v patičce) v roce 2006. Vidíš na svém výtvoru zpětně nějaké slabiny, které bys vylepšil?

Jasně, vylepšovat lze vždycky. Na webu mi stále chybí ještě spousta věcí, především po obsahové stránce. Rovnou sem můžu zkopírovat svůj seznam. Moje další představy pro zlepšení jsou:

  • revize textů
  • více aktuálních článků v „News“
  • ruská (možná i ukrajinská) mutace stránek
  • přidat srovnání s podobnými službami (například výlety parníkem)
  • přidat virtuální prohlídky a videa (k jednotlivým lodím i k půjčovně samotné)
  • provizní systém zprostředkování (affiliate – najít ideální řešení je velmi těžké)
  • prodej dárkových poukazů přes web (vyžaduje buď spoustu ochranných znaků, anebo manuální kontrolu ID kódů)
  • on-line rezervace (zatím nerealizovatelné – vyžaduje stabilní připojení na půjčovně)
  • rozeznání a zobrazení aktuální obsazenosti lodí (souvisí s rezervací)
  • návštěvní kniha (vzkazy z webu i přepisy z opravdové knihy návštěv – zkombinované)
  • sekce virálních „fičur“ (aspoň jednu flashovou hru)
  • on-line kamera (zatím nerealizovatelné – vyžaduje stabilní připojení na půjčovně)
  • aktuální počasí + předpověď (prozatím nejsou dostupná žádná volná data pro tvorbu customizovatelného widgetu)
  • provázanost s dalšími příbuznými službami (pro ty se momentálně budují weby)

Možností na zlepšení je strašně moc, ale nelze je realizovat najednou. V brzké době se bude web muset také upravovat vzhledem k otevření druhé půjčovny…

Na Interzenu byl hodnocen tvůj vítězný web z pohledu porotců a samozřejmě v něm nelze pojmout vše – například se špatně měří konverze. Přináší web tvému zákazníkovi nové cestující?

Ano a bylo to v podstatě klíčové pro úspěch celé služby. Od otevření půjčovny (duben 2006), byl web celou jednu sezónu jediným prezentačním kanálem a odnikud jinud zákazníci v podstatě nechodili. (Novou půjčovnu nikdo neznal a břeh řeky v těchto místech není frekventovaný. Zároveň nebyly žádné letáky ani žádná jiná reklama – kromě nápisu na samotných lodičkách.) V té době se to tedy velmi dobře měřilo.

Návštěvníci přicházeli téměř pouze z vyhledávačů (a nebylo jich mnoho – v sezóně 2006 cca 40 až 50 denně v hezkých dnech). Konverze v procentech byly ale za hezkého počasí obrovské. Průměrně každý čtvrtý návštěvník webu zavolal a ten samý den využil služby půjčovny. Naopak v deštivých dnech byly samozřejmě návštěvy na webu a tedy i konverze téměř nulové (vyjma rezervací předem).

Shrnu-li to, ten web se osvědčil jako velmi efektivní nástroj nabídky (pobídky) a přivedl drtivou většinu zákazníků i kontaktů. Celou jednu sezonu fungoval jako jediný zprostředkovatel klientů. Nicméně zájem zákazníků o službu samotnou byl (a je) samozřejmě přímo úměrný počasí. S tím web nic nenadělá.

(Dnes už se konverze také hůře měří, neboť rezervace jsou stále telefonické a po dvou sezónách je prezentačních kanálů více – tím nejvýznamnějším „newebovým“ je obyčejná „šuškanda“ mezi lidmi.)

Na tvých stránkách jsem našel lehce utopenou sekci „webdesign“. Živíš se aktuálně webdesignem?

Ano, webdesignem se částečně živím, ale nabídku jsem na webu utopil úmyslně. Je zastaralá a není pro mě podstatná. Mnohem více mne lákají buď vlastní projekty nebo jeden velký a „webově uvědomělý“ klient, než spousta malých. Proto jsem svou nabídku na webu „upozadil“.

Co všechno pro své zákazníky na webu zajišťuješ a co z toho děláš nejraději?

To je velmi různé. K mé práci samozřejmě patří tvorba kódu a grafiky, ale v mnoha případech je potřeba pokrýt širší spektrum činností – různé konzultace, volba domény, zajištění hostingu, návrh architektury, tvorba textů, tvorba fotek a grafiky, někdy instalace redakčního systému, drobné programování a podobně.

V podstatě nedělám grafické návrhy. To považuju za mrhání. „Živé“ návrhy (html+css+grafika) se mnohem lépe testují v praxi a mně šetří čas. Za nejnáročnější část práce považuji návrh architektury (hledání ideální struktury je mnohdy velmi zdlouhavé). Nejraději pak dělám asi skiny a návrh UI.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět