Váš firemní web bude dobrý jen tehdy, když naplní očekávání všech zainteresovaných. Není to vždycky tak snadné, protože cesta je „zarúbaná“ mnoha logistickými a legislativními překážkami. V předchozích článcích jsme se prokousávali požadavky na správné zdanění nebo doručení zboží. Některé takové problémy je možno elegantně vyřešit pomocí různých univerzálních plug-inů. Ale jaký postoj zvolit k pořízení základního jádra e-shopu?

V ideálním případě se vám podaří nalézt optimální e-komerce řešení, které beze zbytku kopíruje firemní požadavky na zpracování daní, portfolia plateb, doručení zboží a bezpečnosti. Taková dávka štěstí je ale spíše výjimečná. Pokud se zázrak nekoná, je dobré si s kolegy založit velký seznam a začít do něj psát požadavky na fungování plánovaného elektronického obchodu včetně jejich priorit.

Po čase byste měli dokázat odpovědět na zásadní dotazy: „Jaké rysy jsou pro uvažovaný software nejdůležitější? Co dokážeme obejít nevýznamným kompromisem?“ Nechtějte ušetřit na všem. Požadujte parametrizaci řešení, vždyť jen položky v číselníku můžete jednoduše přepsat. V opačném případě se může stát malou pohromou třeba jen uvažovaná změna sazby DPH. Buďte optimisté a plánujte hned na začátku další možný rozvoj e-shopu.

Budovat, koupit či pronajmout?

Rozhodnete-li se ve firmě dát zelenou e-komerci, máte v zásadě na výběr z pouhých tři možnosti:

  1. koupit hotové řešení
  2. pronajmout si prefabrikovaný obchod
  3. vybudovat e-shop od píky

Rozhodnutí je na vás. Zkuste to srovnat například s nákupem osobního automobilu. Můžete si koupit fungl nový bourák a podle stavu firemního rozpočtu navíc dokoupit doporučené speciální vybavení (autorádio, airbag, spoiler). Časem se vám zřejmě bude zdát vůz zastaralý a vy možná nebudete mít finance na nový. Další eventualitou je koupě na leasing. Pár let platíte, ale vozidlo vám může patřit až ve chvíli, kdy už to není zajímavé. Když to budete moc chtít, může se vám podařit sestrojit úžasný a rychlý dragster. Pravděpodobně ale musíte být dobrým mechanikem a mít velkou výdrž, aby výsledek stál za to.

První volba: Kupte „krabicový“ software odpovídající požadavkům

K dispozici dostanete standardní sadu e-komerce funkcí. Další rozšíření užitných vlastností už může být považováno za luxus a pokud je vyžadujete, extra za ně zaplatíte (stejně jako v případě automobilu). Pokud vaše podnikání lze narazit na tohle kopyto (a e-obchod zároveň naplňuje další vaše představy, včetně estetické), není to špatná volba. Uspoříte peníze a moře času. Pokud nabízenému e-shopu chybí některá z očekávaných vlastností, neukvapujte se a dejte radši ještě jednou hlavy dohromady. V zásadě platí, že trhlinka v jinak krásném provedení se může s růstem elektronických obchodních aktivit proměnit v pořádnou díru. A s jejím zacelením váš současný rozpočet asi nepočítá.

Druhá volba: Pronajměte si obchod jako službu ASP

Tato řešení obvykle nejsou moc drahá a obsahují řadu společných rysů. Nemusíte instalovat žádný software, jen si určíte vzhled, nastavíte pár parametrů a můžete začít „navážet zboží“. Jistě také oceníte rychlou správu přes webové rozhraní. Problémem je, že jste zcela odkázáni na unifikovaný model, který vám v mnohém může vyhovovat, ale jinde vás může také svazovat. Kompenzací za user-friendly ovládání je nemožnost nějakých výrazných změn. Vše je navrženo podle hesla „tak to všichni chtěli“. Pokud vám tento masový výrobek vyhovuje, nebojte se ho. V opačném případě poznáte, co je to boj s větrnými mlýny. Statistiky praví, že jej s největší pravděpodobností časem vzdáte.

Třetí volba: Vybudujte vlastní systém na míru vašich požadavků

Toto rozhodnutí vám s největší pravděpodobností přinese přesně to, co jste požadovali. K realizaci svého snu ale bude firma potřebovat odborné schopnosti, čas a solidní rozpočet. Největší výhodou je, že budujete ambiciózní dílo, které má stoprocentně kopírovat plánované vlastnosti a funkčnost – v ideálním případě tedy vlastně zbraň proti konkurenci. Pokud se rozhodnete vyhlásit první pátek v měsíci za den šťastných nákupů, plný astronomických slev, nemůže vám v tom nic zabránit. Prostě to zahrnete do algoritmu e-shopu. Projekt vysněného elektronického obchodu předložte k oponentuře týmu programátorů a webdesignerů. Neučte se Perl, PHP nebo C++, práci svěřte do rukou odborníků, kteří tyto služby nabízejí.

Jak by na to šli v Levnezdroje.cz?

Jak už bylo řečeno v předchozích článcích této série, e-shop na adrese Levnezdroje.cz má sloužit prodeji elektrických zdrojů do počítačů. Jaké konkrétní problémy by tvůrci pravděpodobně řešili? Myslím, že by se v první řadě seznámili s portfoliem krabicových řešení. Snažili by se posoudit, zda jejich cena není přemrštěná, hlavně vzhledem k dalším očekávaným nákladům na přizpůsobení individuálním přáním. Ví, že se levná řešení mohou během tohoto procesu (například totální změny designu) poněkud vymknout finanční kontrole.

Už v této fázi příprav by se ptali na možnosti integrace s ekonomickým software a dalšími v podniku využívanými programy. Nutnost změny některých aplikací může být ve velkém podniku nečekaně bolestivá, protože obvykle zároveň vyžaduje organizační a procesní změny, novou implementaci a vyškolení pracovníků. Konzultovali by úroveň začlenění výpočtu daní, poštovného a dalších poplatků – a to i směrem za hranice. Lidé z týmu kolem Levnezdroje.cz by si jistě položili otázku: „Umožní nám tato aplikace v budoucnu e-byznys dále rozvíjet? Může růst s našimi úspěšnými obchody?“

V případě, že by neuspěli v oblasti instantních řešení, obrátili by se pověření pracovníci naší fiktivní akciové společnosti Output s důvěrou na profesionály a nechali si zhotovit obchod na klíč. Na českém internetu se vyskytuje dostatek společností a jednotlivců, kteří za slušný honorář naprogramují, co vám na očích uvidí. Na managementu našeho hypotetického výrobce zdrojů pak ulpí jen rozhodnutí, zda si hotový obchod bude spravovat sám nebo se rozhodne pro nějakou formu outsourcingu.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

2 Příspěvků v diskuzi

Odpovědět