Mají se živnostníci a drobné firmy obrátit s tvorbou webové prezentace na profesionály anebo zkusit vytvoř web vlastními silami?

A jaké služby pro tvorbou webu svépomocí lze využít?

Dávno již neplatí, že vlastní webová prezentace je záležitostí jen pro velké firmy. Své služby dnes musí na Internetu viditelně prezentovat nejen malé a střední firmy, ale i živnostníci, tedy pokud chtějí na trhu uspět. Je potřeba si uvědomit, že při situaci na trhu práce se do podnikání pouští stále více lidí, byť třeba jako do vedlejšího zdroje příjmu. Takže nejen, že konkurence na trhu roste, ale mění se i způsoby, kterými potenciální klienti hledají vhodné poskytovatele služeb a produktů.

Většina domácností má dnes přístup k Internetu a aktivně jej používá. Pokud tedy třeba potřebuje služby instalatéra, logicky je hledán na Internetu. Dávno už neplatí, že se třeba při shánění řemeslníků obíhají sousedé a vyptává se, kdo jim loni dělal vodu, předloni fasádu, na jaře elektrické rozvody a tak dále.
Společnost se mění. Lidé, zejména ve větších městech, jsou odtažitější. Informace raději hledají na internetu.

Pokud živnostníci nebo malé firmy chtějí, aby si potenciální zákazníci na Internetu vybrali právě jejich služby, musí být na Internetu vidět a vhodně se na něm prezentovat. Otázka zní: investovat desítky tisíc do webové prezentace od profesionální firmy, několik tisíc do webové prezentace od profesionála nebo ušetřit a vytvořit si ji svépomocí? A případně jak?

Vysoká investice do webu od profesionálů se může rychle vrátit

Cena webové prezentace zhotovené profesionální firmou se pohybuje v řádu několika desítek tisíc korun. Pokud si vyberete firmu, která se profesionálně jenom netváří, tak se vynaložená částka může rychle vrátit díky přílivu nových zákazníků, které osloví webová prezentace. Tyto firmy zaměstnávají profesionály na každou složku tvorby webových stránek a kladou důraz na to, aby web plnil svůj účel, tedy přiváděl nové klienty a nové zakázky.

Tvorba webových stránek není uměleckou činností, ale tvorbou produktu, který má plnit funkci. Nemá tedy jen dobře vypadat, ale plnit konkrétní cíle. V tomto případě přivádění nových zákazníků (nebo minimálně rozšiřování povědomosti o firmě nebo živnostníkovi a nabídce jejích resp. jeho služeb či produktů). Firmy specializující se na tvorbu webových stránek toto vědí a podle toho webové stránky tvoří.

Provádí například jejich testování na uživatelích, kdy chtějí vědět, jakým způsobem by případný klient s webovou stránkou pracoval a jestli by na ní byl schopen najít dostatečně rychle a pohodlně informace, které ho zajímají. S pomocí speciálních zařízení zkoumají i takové věci jako je pohyb očí po prostoru webové stránky a hledání nejrůznějších informací a navigačních prvků.

Je tedy logické, že tvorba webových stránek za těchto podmínek něco stojí. Nemluvě třeba o dalších nákladech jako je zakoupení resp. řádné licencování užití ilustračních obrázků z fotobank. Jenže jsou firmy, které si na podobnou profesionalitu jen hrají. Jak je odhalit? Reference, reference a zase jenom reference. Různými certifikáty prokazujícími odbornost se dá prokazovat neprávem a laik často ani neví, co vlastně mají o firmě vypovídat nebo jak si ověřit, že je firma skutečně řádně nabyla.

Firmy zabývající se tvorbou webových stránek obvykle na své vlastní internetové prezentaci představují weby, které zhotovily. Navštivte je a podívejte se na ně zákaznickým pohledem. Oslovily by vás? Samozřejmě, že nemusíte dát jen na svůj subjektivní názor. Nestyďte se majitelům prezentací napsat a zdvořile je požádat o zkušenost s dodaným produktem i s jednáním firmy, která jej pro ně připravovala.

Faktem nicméně je, že investice do webu zhotoveného opravdovými profesionály je často nad možnosti živnostníků a menších firem, které zejména v dnešní době hypnotizují bankovní účet, kdy klienti proplatí faktury, aby podnikání vůbec mohlo běžet dál. S podnikatelskými úvěry je to dnes také těžké, banky jsou vůči menším podnikatelům a firmám opatrnější a bázlivější, takže ani investice do rozvoje podnikání formou prostřednictvím podnikatelského úvěru nemusí být možná.

Poloprofesionál udělá web levněji, ovšem nemusí plnit účel

Pak je tu možnost nechat si webovou prezentaci zhotovit od poloprofesionála. Obvykle jde o lidi, kteří weby tvoří na volné noze při jiném zaměstnání nebo studiu. Sice nabízejí tvorbu webu profesionální kvality, ale na místě je hovořit spíše o kvalitě poloprofesionální. Tito lidé dělají práci hned několika odborníků a najde se mezi nimi jen zlomek takových, kteří opravdu všechny tyto odborníky dokážou najednou plnohodnotně zastoupit.

Cena je obvykle úměrná kvalitě, ale najdou se i případy toto popírající. Někteří šikulové dělají kvalitní prezentace za velmi sympatické ceny, jiní předražují nekvalitní práci. Zde je třeba klást opravdu velký důraz na sesbírání co nejvíce referencí a jejich zprůměrování, než nějakého (polo)profesionála, který nabízí cenově dostupné zhotovení webové prezentace, oslovíte.

Webové kutilství aneb tvorba webu svépomocí

Webovou prezentaci si můžete udělat i svépomocí. Určitě ale dnes nemá smysl kupovat všelijaké knížky typu „web snadno a rychle“ a tvořit si webové stránky svépomocí od úplného základu. Pokud už opravdu chcete na tvorbě webové prezentace maximálně ušetřit a riskovat, že vynaložené úsilí nepřinese kýžené plody (nové zákazníky, více zakázek anebo objednávek), tak raději zkuste některou ze služeb pro vytvoření, provoz a správu webových stránek.

Představíme si čtyři služby, které:

  • umožní vybrat si design webu z nabídky předem připravených šablon.
  • umožní ve větší či menší míře si přizpůsobit svůj web prostým klikáním myši na nejrůznější volby bez nutnosti znalosti jakéhokoliv programovacího jazyka či povědomí o webových technologiích.
  • poskytnou prostor pro vaši webovou prezentaci, takže si nemusíte platit webový hosting nebo vybírat z nabídky bezplatných hostingů, které vždy mají nějaký ten háček (např. vkládání reklamy do stránek, nízkou spolehlivost dodávaných služeb, špatnou technickou podporu)
  • poskytnou adresu pro vaše stránky například v podobě domény třetího řádu (adresa je pak ve formátu např. http://neco.nekde.cz) anebo umožní provozovat web na vlastní doméně druhého řádu (kdy je adresa ve formátu např. http://neco.nekde.cz).
  • umožní jednoduše naplnit web obsahem a kdykoliv jej v případě potřeby aktualizovat přímo z webového prohlížeče bez nutnosti používat nějaký speciální program.

Google Sites: kompletně zdarma a jednoduché ovládání

Začneme čistě bezplatnou službou Google Sites. Firmy jí mohou využít v rámci balíčku Google Apps, o kterém se na Intervalu již dříve psalo. Funguje ovšem i jako zcela samostatná služba poskytovaná zdarma. Nenarazíte tu tedy na funkce, kvůli kterým byste si museli připlácet. Ovládání služby je navíc velice jednoduché.

Jednoduše si vyberete některý z předem připravených designů (motivů) a pak si svou webovou prezentaci přizpůsobíte svým představám a požadavkům. Navzdory předem vybranému motivu si můžete zvolit použití vlastních barev a vlastní nastavení písma a to nejen plošně, ale i samostatně pro různé části webové prezentace (záhlaví, zápatí) . Dále si můžete v omezené míře změnit rozvržení prvků své prezentace.

Google Sites

Například je možné změnit rozměry celé stránky, výšku záhlaví a zápatí či šířku a umístění postranního panelu. Do záhlaví lze umístit libovolné logo, do zápatí zase jakýkoliv text nebo odkazy. Volitelně je možné nechat zobrazit nebo skrýt vedle již zmíněného postranního panelu také vodorovnou navigační lištu zobrazující se pod záhlavím. Postranní panel můžeže naplnit nejrůznějším obsahem od navigačního menu po všemožné informační boxy.

Při tvorbě prezentace si pak dále zakládáte její dílčí stránky, kdy je na výběr několik šablon. Například šablona pro úvodní stránku celé prezentace, klasické webové stránky s libovolným textem nebo obrázky, stránky vhodná k umístění souborů ke stažení, stránky s možností publikování různých novinek a aktuálních informací a další.

Je nutné ocenit, že služba je kompletně poskytována zdarma bez jakýchkoliv omezení nebo vkládání cizí reklamy do vaší prezentace. Jednoduchost ovládání se také cenní. Nicméně problémem je výběr designu. Mnoho možností není a nejde zrovna o přehlídku vrcholu profesionální designerské práce. Pokud to zkombinujeme jen s omezenými možnostmi přizpůsobení, tak se nevyhnete tomu, že web působí uniformním a neprofesionálním dojmem.

Google Sites

Otupit tento dojem dá hodně práce a výsledek pořád není takový jaký by mohl být, kdyby bylo na výběr více kvalitních motivů a alespoň pro pokročilejší či náročnější uživatele by tu byly možnosti širšího přizpůsobení stránek. Dobrý dojem na návštěvníka neudělá ani adresa webu, která je ve formátu http://sites.google.com/neco. Nedostanete tedy ani vlastní doménu třetího řádu. I pokud si zaplatíte za vlastní doménu druhého řádu, tak Google Sites pouze umožní z ní přesměrovat na erární doménu třetího řádu.

Služba se tedy hodí výhradně pro nenáročné uživatele, kteří si nechtějí lámat hlavu s bohatými možnostmi nastavení a nechtějí nést za provoz webu absolutně sebemenší náklady, kvůli čemuž přimhouří obě oči i nad zmíněnými nedostatky. Výsledná webová prezentace ale může vysoce pravděpodobně postrádat smysl, pokud jde o efektivní oslovení nové klientely. Design prodává …

eStránky.cz: správné nápady, pokulhávající realizace

Další nabízející se službou jsou české eStránky.cz slibující tvorbu webových stránek do pěti minut a zdarma. V našem případě minimálně druhá část tvrzení ovšem není pravdou, protože komerční webové stránky (tedy prezentaci firem a živnostníků) eStránky.cz umožňují vytvořit jen za roční poplatek 1500 Kč (bez DPH).

Zase ale za tyto peníze získáte funkce, které neplatící uživatelé nebo tvůrci nekomerčních stránek nemají k dispozici a vaší webovou prezentaci nebude zaplevelovat cizí reklama, která je nedílnou součástí služby v bezplatném režimu. Službu si můžete na třicet dnů vyzkoušet zdarma bez jakýchkoliv závazků, takže minimálně za zkoušku nic nedáte ani u komerčních stránek. Maximálně promarníte čas testováním.

S vytvořením webových stránek pomůže šestikrokový průvodce. Veškerá v něm provedená nastavení lze kdykoliv změnit či upravit. Pokud jde o design, tak na výběr je řada předem připravený šablon. Jejich kvalita je tentokrát na vyšší úrovní a připraveny jsou tematické šablony například pro živnostníky a firmy podle oboru podnikání. U některých šablon je na výběr i více barevných motivů. Problém je, že větší míra přizpůsobení stránek je možná jen pokud ovládáte (X)HTML a CSS.

eStránky.cz

Pak si můžete šablony libovolně upravovat, což je ovšem popření smyslu služby pro jednoduché vytvoření webu. Chybí tu možnost větší personalizace bez speciálních znalostí (tzv. „naklikáním“), aby webová prezentace např. jednoho elektrikáře nevypadala jako stránky padesáti dalších, kteří se rovněž rozhodli využít služby eStránky.cz. Navíc šablony pokrývají jen zlomek běžných oborů podnikání.

Aby nezaznívala jen kritika, tak možnosti upravení obsahu postranního sloupce jsou poměrně zajímavé. Kromě základní navigace, boxu s kontaktními informacemi, souboru odkazů na jiné weby sem lze vložit i pro obchodní prezentaci velmi vhodné tzv. moduly jako je třeba pole pro fulltextového prohledávání obsahu webu nebo formulář k přihlášení odebírání novinek e-mailem. Také lze vložit vlastní zdrojový kód, což umožňuje na web umisťovat i prvky vygenerované jinými službami jako je třeba BlueBoard.cz.

eStránky.cz

Pro komerční prezentaci se může hodit podpora více jazykových mutací webu a uživatelského přepínání mezi nimi. Pokud podnikáte někde u hranic a máte klientelu z obou jejich stran, můžete mít své stránky jak v češtině tak třeba v němčině, polštině či slovenštině. Ale samozřejmě se podpora více jazykových mutací neomezuje jen na okolní země. Pokud nabízíte nadnárodně dostupné produkty či služby, je čistě na vás, pro které země a jazyky si svou webovou prezentaci připravíte.

Je tu i podpora sociální sítě Facebook, která ovšem není v praxi využitelná pro firmy a živnostníky. Umožňuje totiž jen využití v kombinaci s osobním profilem na Facebooku, nikoliv se stránkou určenou na Facebooku pro komerční prezentaci (od toho na Facebooku nejsou osobní profily ani pro živnostníky, natož pro firmy, nýbrž stránky – pages). Že nebylo myšleno na komerční využití největší sociální sítě světa ani u placeného tarifu pro komerční stránky, je jaksi zvláštní.

Myšleno naopak bylo na detailní statistiky návštěvnosti, díky kterým nemusíte sahat po jiných službách typu Google Analytics. Tato konkrétní služba sice nabízí více informací, ovšem ovládání je překomplikované a většinu funkcí živnostníci a malé firmy stejně v rámci možností služby eStránky.cz převážně nevyužijí (ve smyslu provedení nějakých úprav podle zaznamenaného chování nebo vybavení návštěvníků).

Obsah webu můžete naplnit díky jednoduchému editoru, který umožňuje jak vytvářet statické stránky trvalé resp. dlouhodobé platnosti, tak průběžně přidávané příspěvky. Tedy kromě nabídky služeb a dalších informací dlouhodobé platnosti může být součástí webu i jakýsi soukromý magazín nebo blog, kde můžete svým potenciálním klientům představovat třeba nové produkty v nabídce nebo formou odborných článků propagovat své služby a provádět osvětu s prodejními argumenty.

Součástí webové prezentace může být také fotogalerie, kterou lze použít k představení své dosavadní práce. Například stavební firma sem může umisťovat fotky domů, které dosud postavila nebo rekonstruovala. Využití ale samozřejmě může být různé. Fotogalerie má víceméně všechny funkce, které by od ní bylo možné očekávat a je jednou z nejlépe zpracovaných složek celé služby. Na web též můžete umisťovat soubory ke stažení.

Celkově lze na web v podobě fotografií nebo souborů umístit maximálně 5 GB dat. Pokud potřebujete klientům nabídnout stažení objemnějších souborů, můžete narazit na limit v podobě 10GB provozu na měsíc. Jinými slovy, návštěvnost vašich stránek může vygenerovat maximálně 10 GB stažených dat, do čehož se počítají nejen soubory ke stažení, ale i načtené fotky z fotoalba a načítání samotné kompletní webová prezentace.

Na závěr ještě zmiňme, že služba poskytne pro vaší webovou prezentaci doménu třetího řádu (ve formátu http://neco.estranky.cz) a volitelně v rámci tarifu pro komerční prezentace je možné využít vlastní doménu druhého řádu. V tomto případě nejde jen o pouhé přesměrování, ale plnohodnotné využití vlastní domény.

inPage: stránky i s jednoduše ovladatelným e-shopem

Další možností je využít služeb inPage, které zajišťuje český poskytovatel webového hostingu a doménový registrátor Czechia.com. Ten v rámci služby nabízí tři základní balíčky měsíčně za 98 Kč, 120 Kč, nebo 240 Kč (ceny jsou s DPH). Jako rozumný kompromis mezi vynaloženými náklady a poskytnutou službou se jeví střední balíček inPage Standard za 120 měsíčně. Jedná se o jednoduché a kompaktní, leč ucelené a zajímavé řešení.

Při platbě na rok dopředu je v ceně i registrační poplatek za vlastní doménu druhého řádu (s koncovkou cz, eu, com, net nebo info), kterou lze použít jak pro webovou prezentaci, tak pro e-mailové adresy. V rámci služby totiž získáte možnost využívat až deset samostatných e-mailových schránek na vlastní doméně. Celkově je pro e-maily dostupný prostor o kapacitě 2 GB. Ten může být použit na jedinou schránku nebo rozdělen dle potřeby na více schránek.

S tvorbou samotné webové prezentace opět pomůže průvodce, který se tentokrát skládá ze sedmi kroků a opět platí, že vše nastavené v průvodci lze kdykoliv později jednoduše změnit podle potřeby. S průvodcem si můžete vytvořit úvodní stránku své webové prezentace, zadat kontaktní údaje (ty lze volitelně v rámci webové prezentace nechat automaticky vyvěsit na samostatné stránce). Průvodce též poskytne na výběr deset šablon, které vzhledově dosahují vysoké úrovně.

inPage

Navíc u každé šablony je na výběr ze sedmi barevných motivů, takže celkově máte prakticky k dispozici sedm desítek základních podob svého webu. Poté si v dalším kroku můžete šablonu uzpůsobit pro svůj obor podnikání. Celkově je připravena personalizace pro více než dvě desítky oboru podnikání. Pro každý je k dispozici několik možností na výběr a u některé i další barevné motivy.

Webovou prezentaci si poté můžete v nastavení dále přizpůsobit. Místo erárního obrázku v záhlaví je možné použít vlastní obrázek (resp. logo) či text a tím svou prezentaci odlišit od jiných, které využívají tuto službu. Také je možné vložit místo obrázku animaci (Flash). Jednoduchá uživatelská změna rozložení prvků webové prezentace v rámci použité šablony však není možná. Lze maximálně nechat zobrazit či skrýt konkrétní prvků Například box s kontaktními údaji nebo seznam odkazů na jiné weby.

inPage

Dále je možné zobrazit či skrýt pole pro prohledávání webu anebo lištu pro snadnější orientaci poskytující návštěvníkovi informaci, ve které části stránek se přesně právě nachází. Obojí se hodí zejména pro obsáhlejší prezentace, ale nic nebrání užití i v obsahově skromnější prezentaci. Též lze možné libovolně si upravit obsah patičky.

S pomocí jednoduché editoru můžete do své webové prezentace vkládat stránky vhodné pro uvádění dlouhodobě platných informací. V případě potřeby je lze třídit do dílčích sekcí (rubrik), což se hodí u obsáhlejší prezentace představující širší portfolio služeb či produktů. Zajímavou funkcí editoru je možnost vložit text z textového editoru MS Word při zachování jeho formátování.

Do stránek lze vedle textu vkládat obrázky resp. fotky, videa (např. i z YouTube) či tabulky. U každé stránky nebo článku (viz níže) je možné samostatně povolit či zakázat diskusi, přes níž lze komunikovat přímo se zákazníky. Případně tu je možnost u každé stránky individuálně rozhodnout o vložení tzv. sociálních tlačítek pro sdílení odkazu v rámci Facebooku a podobných služeb spadajících mezi sociální sítě.

Kromě statických stránek je možné prezentaci pojmout jako magazín či blog anebo zkombinovat obojí. Prezentace tak může obsahovat jak statické stránky s dlouhodobě platnými informacemi, tak třeba rubriku vyhrazenou pro články s informacemi o nejrůznějších novinkách nebo odborné články vzdělávající čtenáře v problematice, které se věnujete (a opět více či méně propagovat své související služby či produkty).

Tímto způsobem lze na webovou prezentaci přilákat návštěvníky hledají zpočátku pouze konkrétní informace, ale po doputování na vaši prezentaci si mohou objednat konkrétní produkt. A to třeba i z e-shopu, jehož jednoduché vytvoření služba podporuje. A to se vším základním, co řádný e-shop má nabízet včetně kompletní evidence a správy objednávek bez potřeby speciálního programu. Potěší též možnost zařazení produktů do vyhledávačů zboží a cenových srovnávačů nebo integrace s platebním systémem PayPal.

inPage

Služba též podporuje též tvorbu fotogalerie, kde lze prezentovat například odvedenou práci. Dále je možné zveřejnit soubory ke stažení (jako jsou nejrůznější prospekty, ceníky, prezentace a podobně). Možnosti využití jsou tedy opravdu široké a ovládání maximálně jednoduché, byť trochu pokulhává šíře možností přizpůsobit si erární šablony. Naštěstí nějaké možnosti tu jsou a variant šablon je k dispozici dostatek, aby šlo minimalizovat uniformitu prezentace.

Chybí však možnost provozu webové prezentace ve více jazykových mutacích a je tu několik zásadních omezení. Ta nejdůležitější se týkají e-shopu, kde lze mít jen jednu kategorii pro veškeré nabízené zboží. Navíc lze nabízet maximálně jen dvacet různých produktů. Fotogalerie pojme pět stovek fotek. Obrázků pro potřeby stránek a článků je možné nahrát maximálně tisíc.

Počet článků je rovněž omezen a to na pět stovek. Souborů ke stažení lze nabídnout sto roztříděných maximálně do padesáti složek. To jsou maxima, před kterými má ovšem přednost omezení objemu dat aplikace starající se o provoz webové prezentace na 200 MB a stanovení pevné velikosti prostor pro vlastní soubory na FTP serveru na 500 MB. Omezení e-shopu jsou zásadní, ovšem ostatní limity se jeví jako bezproblémové v kontextu potřeb prezentace malých firem a živnostníků.

Webnode.cz: pro náročné

Čtvrtou a poslední službou, o které bude řeč, je rovněž český projekt, který ovšem slaví úspěchy i v zahraničí a má již přes pět milionů uživatelů. Jde o Webnode.cz. Pro živnostníky a firmy nabízí tři různé tarify s cenou 125 Kč měsíčně, 250 Kč měsíčně nebo 417 Kč měsíčně. Zaměříme se na prostřední variantu, která je podle provozovatele služby nejoblíbenější. A není divu, protože za rozumnou cenu nabízí všechny potřebné funkce i něco navíc.

Na první pohled se může zdát ve srovnání se službou eStránky.cz nevýhodná. Kapacita, kterou může zabrat vaše webová prezentace, jsou pouhé 2 GB (eStránky.cz nabízejí 5 GB) a datový provoz je též omezen na 10 GB měsíčně. Ovšem Webnode.cz má na seznamu funkcí vše klíčové, co mají eStránky.cz a mnohem, mnohem více. Ostatně, přesvědčit se můžete sami v následujícíh odstavcích nebo bezplatným nezávazným vyzkoušením služby.

Tak například je tu mnoho stovek šablon pro stovku různých oborů podnikání. Šablony se nepřizpůsobují danému oboru nejen svým designem, ale také celkovým konceptem webu a naplněním modelovými texty, které si můžete dále samozřejmě upravit dle svých představ a potřeby. Design šablon je na špičkové úrovni.
Stejně tak možnosti přizpůsobení, kde se při troše kreativního ducha nemusíte bát žádné uniformity své webové prezentace.

Webnode.cz

Pravda, seznámení se všemi možnostmi zabere nějakou tu dobu, ale výsledkem může být prezentace na profesionální úrovni. Záleží opravdu jen na vás, protože služba Webnode.cz má potenciál takovou prezentaci vytvořit. V rámci šablony lze upravit rozložení stránek. Uspořádání jednotlivých prvků lze změnit jejich přetažením myší na požadované místo. Samozřejmostí je úprava hlavičky a patičky stránek. Nastavit si můžete vlastní font.

Zamrzí snad jen chybějící možnost laické úpravy formátování jednotlivých částí stránek (jako jsou třeba nadpisy různé úrovně nebo vzhled tabulek), tak jak to umožňuje první zmiňovaná služba, tedy Google Sites. Upravit je lze prakticky libovolně, ovšem jen při znalosti CSS (k samostudiu od píky lze doporučit třeba stránky Jakpsátweb.cz). To popírá provozovatelův slib, že si web vytvoříte bez jakýchkoliv zvláštních dovedností a znalostí z oblasti tvorby webových stránek, což poněkud kazí jinak velmi dobrý dojem z celé služby.

Webnode.cz

Webovou prezentaci můžete naplňovat třemi typy obsahu. Prvním jsou klasické statické stránky vhodné k uvedení dlouhodobě platných informací. Druhým jsou články, takže i v tomto případě může být součástí vašeho webu blog či magazín propagující vaše služby nebo přinášející odborné články z vašeho oboru podnikání, kde třeba potenciálním zákazníkům můžete poskytovat nejrůznější rady a více či méně nápadně (resp. přímo či nepřímo) propagovat své vlastní služby anebo produkty.

Třetím typem obsahu jsou záznamy v katalogu, který je určen pro prezentaci produktů. K jednotlivým položkám v katalogu můžete přiradit nejen popis libovolné délky s možností jednoduchého formátování textu, ale i obrázek a štítky pro lepší třídění záznamů v katalogu. V rámci své webové prezentace můžete založit neomezený počet katalogů s libovolným počtem položek.

Součástí vaší webové prezentace mohou být diskusní fóra, fotogalerie, videa, ankety, formuláře, prvky poskytované již zmiňovanou službou BlueBoard.cz (přímá podpora) nebo libovolné prvky z jiných externích služeb. Vložit lze mapu, podle které vaši provozovnu klienti jednoduše najdou (na Google Maps či Bing Maps). Samozřejmostí je funkce pro prohledávání obsahu stránek.

Do své webové prezentace můžete v kombinaci s katalogem produktů vložit i platební prvky pro platbu pomocí systému PayPal nebo platbu platební/kreditní kartou přes Internet. Nechybí možnost vložit na tzv. sociální tlačítka, aby návštěvníci stránek, které vaše prezentace zaujme, mohli sdílet odkaz na ni nejen prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo Google Plus.

Webnode.cz

I Webnode.cz podporuje různé jazykové mutace webové prezentace a zajímavostí je automatické generování verze webu vhodné pro prohlížení ze stále využívanějších mobilních zařízení (jako jsou chytré mobily nebo tablety). Pokud potřebujete svým klientům nabídnout objemnější soubory ke stažení, pak vás jistě potěší přímá podpora propojení s cloudovými úložišti Microsoft SkyDrive a Box.com. Soubory se mohou fyzicky nacházet tam, ovšem ke stažení je nabídnete na své webové prezentaci, aniž by se ovšem přenos souborů promítal do povoleného datového provozu (10 GB měsíčně).

Stránky můžete mít na doméně třetího řádu (http://neco.webnode.cz) nebo vlastní doméně druhého řádu, na které v rámci služby rovněž lze provozovat e-mailové schránky. E-mailové adresy na vlastní doméně jsou pro vlastní prezentaci lepší než e-mailové adresy náležící schránkám na bezplatných službách, které při podnikatelském využití působí velmi, velmi neprofesionálně a nepřinášejí ani spolehlivost klíčovou pro podnikatelské využití. V rámci středního tarifu za 249 Kč měsíčně si můžete založit až dvacet samostatných schránek.

Slovo závěrem

Daří-li se vašemu podnikání dobře a máte volné prostředky pro investice do rozvoje, neváhejte se obrátit na specializovanou firmu (studio) a alespoň pro představu si nechat zhotovit cenovou nabídku. Pokud si dokážete podle referencí vybrat opravdu kvalitního dodavatele služby, má vaše webová prezentace vysokou šanci na úspěch ve smyslu pozitivní propagace, šíření povědomí o značce / firmě a v neposlední řadě oslovování nové klientely a přílivu nových zakázek a objednávek.

Pokud se rozhodnete tvořit web svépomocí, tak doporučit lze službu lze Webnode.cz s tarifem Standard za 249 Kč měsíčně. Cena je vzhledem k rozsahu poskytovaných služeb a možností více než přijatelná. Celoroční provoz vyjde na necelé tři tisícovky. To je cena kvalitního hostingu, ale zde za tyto peníze získáte ucelené řešení pro vytvoření profesionální webové prezentace, která může obsahovat i e-shop a zahrnuje také e-mailové služby.

Použít lze šablonu profesionální vzezření upravenou na míru vašemu oboru podnikání po všech stránkách, kterou si lze upravit dle svých potřeb. Při výběru obsahu a funkcí své webové prezentace máte prakticky volnou ruku díky široké nabídce nástrojů samotné služby a podpoře externích dalších služeb. Navíc získáte pro své podnikání i e-mail. Doporučujeme proto nesnižovat hodnotu webu umístěním na doméně třetího řádu, ale zaregistrovat si nějakou vlastní doménu druhého řádu.

Domény s nejběžnějšími typy koncovek (cz, eu, net, info, com) stojí u velkých registrátorů do 250 Kč na rok, takže jistě vaše podnikání tato investice nepoloží. Naopak mu prospěje, protože dodá punc profesionality jak webové adrese vašich stránek, tak e-mailovým adresám, které budete vy nebo vaši zaměstnanci používat.

Pravdou ovšem je, že ovládání Webnode.cz je již poněkud komplikovanější. Pak je tu možnost zvolit službu inPage ve variantě Standard za 240 Kč měsíčně. Má jednodušší a intuitivnější ovládání, ale také poskytuje e-maily na vlastní doméně a navíc umožňuje velice jednoduché záložení a následný provoz malého e-shopu (využití Webnode.cz v popisované variantě je pro tvorbu e-shopu podstatně komplikovanější).

Je však třeba počítat s výběrem z menšího množství (byť kvalitních) šablon a omezenějšími možnostmi přizpůsobení prezentace včetně absentující možnosti tvorby různých jazykových mutací prezentace. Na druhou stranu je inPage Standard o více než polovinu levnější a při platbě na rok dopředu je v ceně i poplatek za registraci domény, takže pokud snižujete výdaje na minimum, lze toto přičíst službě k dobru.

Jestliže preferujete naprosto bezplatné a maximálně jednoduché řešení, pak lze doporučit Google Sites. Počítejte ale s tím, že i při sebevětší snaze může být a pravděpodobně minimálně částí návštěvníků bude váš web považován za amatérský a primitivní, což není nikdy žádoucí u komerční prezentace, která má oslovovat nové klienty. Často totiž platí pravidlo „podle webu, soudím firmu“.

Nepřenechávejte potenciální klienty konkurenci, která je lepší třeba jenom v tom, že investovala například ty zmiňované tři tisícovky do kvalitní prezentace na Webnode.cz a dala si tu práci seznámit se s všemi možnostmi služby pro vytvoření prezentace dělají z vás příštipkáře a z oné konkurence špičku v oboru. Ano, takto diametrálně odlišné hodnocení živnostníků a firem poskytující služby a produkty stejné úrovně může u zákazníka evokovat podoba a provedení webové prezentace. To je dobré mít neustále napaměti.

14 Příspěvků v diskuzi

  1. Doplnění red. sytému inPage:
    1. webové prezentace ve více jazykových mutacích jdou, řeší se to formou domén 3. řádu – viz poslední článek na blog.inpage.cz. Domény 3. řádu se v tomto případě musejí přikoupit – ale s 50% slevou (viz článek).
    2. E-shop – 1 kategorie pro 1 nabízené zboží? Varianta inPage Premium nabízí neomezené kategorie a neomezený počet zboží:-)

  2. Anebo pátá možnost, kterou autor zapomněl zmínit – vytvořit si stránky v RVSiteBuilderu, který nabízí spousty šablon pro jednotlivá odvětví podnikání, možnost vlastních úprav grafiky i textů. RVSiteBuilder se dá najít i na hostingu za 19Kč měsíčně.

  3. @Martina Kubíková – nic ve zlém, ale rozjet další web za další poplatek nepovažuji za podporu více jazykových mutací ;-)

    @Karel Novák – „zapomněl“ jsem zhruba na pár desítek dalších možností. Cílem nebylo vyjmenovat je všechny. To by bylo na seriál, který bych zřejmě psal do starobního důchodu :-)

  4. Pavel: za jaké domény třetího řádu? Tady jde v první řadě přece o ty služby, v tomto případě redakční systémy.

  5. Opravdu nezávislé srovnání ;)
    – použijem pro srovnání webnode, který je cenově někde jinde
    – potom třeba estranky, který není konkurent
    – a pak tam vrznem google sites, který v ČR nikdo nepoužívá

    Jen jen, aby můj vlastní inpage vyšel nejlépe. Ještě tam rovnou vražte ikonu inpage k článku. Když už to má být reklamní článek na inpage, protože samozřejmě interval patří pod stejného majitele jako inpage, tak to tak i označte.

    Autor článku má také pěkné stránky : http://www.macich.biz/
    8-))

  6. Proč u tohoto PR článku povolujete diskuzi když následně mazete příspěvky které jsou zcela korektni.viz.příspěvek nad objektivitou autora článku a jeho vazbou na InPage.

  7. Klara. Za prvé, toto není žádný PR článek. Za druhé, žádné komentáře smazány nebyly. Jen je zde aplikován filtr, kdy každý příspěvek s libovolnou URL je automaticky moderován (zadržen ve frontě) a objeví se na webu později, po ruční kontrole. Je to ostatně napsáno i v samotném formuláři pro přidání příspěvku, viz věta „Příspěvky obsahující odkaz jsou moderovány“. Přiznám se ale, že by spíše zajímalo, jak vlastně můžete vědět (o údajně) smazaných příspěvcích o objektivnosti autora, když se tyto příspěvky (před jejich schválením) na tomto webu ani na okamžik(!) neobjevily. Vlastně vím – je to proto, že za uživateli Karel, Martin a Klara stojí jeden a tentýž člověk, co?

    A na vaše další otázky mohu odpovědět takto. Ačkoliv je to těžko k uvěření, autor původně dodal článek bez inPage. Ten byl to článku zahrnut až poté, co jsem si autorovi posteskl, že škoda, že tam není náš inPage, protože srovnání s jinými systémy by mohlo být pro čtenáře zajímavé. Chápu, že je moderní kolem sebe šířit všelijaké spiklenecké teorie typu „… článek na objednávku Zoneru a rozhodně není náhoda, že pan Macich má najednou nové Porsche“ nebo „…prvně se vzal inPage a pak se vybraly takové systémy a celkově se to zmanipulovat tak, aby z toho inPage vyšel jako vítěz“ (což mimochodem nevyšel), nicméně jste vedle jak ta jedle :-) Ale to vám asi nevysvětlím – vlastně si myslím, že kdyby vyšel původní článek, tj. bez inPage, jistě byste psal něco ve smyslu „A kde je inPage? To dopadl tak špatně, že jste ho ze srovnání nakonec pro jistotu vyhodili?“ ;-)

  8. K příspěvku Miroslava Kučery jen doplnim, že na macich.biz sice skutečně používám službu inPage.cz (stránky jsou teď z důvodu rekonstrukce neaktivní, proto ta erární propagační stránka, jejíž podobu neovlivním) ale své jiné webové projekty zase spravuji jinými službami nebo jinými řešeními. Nekopu tedy za konkrétní produkt. Ostatně test vyhrála služba Webnode.cz, tak o čem je vlastně řeč?!

  9. Jen doplnění k novému čerstvě založenému webu nabízející produkt nebo službu.
    Často se mi stalo, že jsem po zadání dotazu do vyhledávače narazil místo na mateřskou stránku na mikrostránku produktu či služby nebo dokonce na recenzi, kde byl mnou hledaný produkt nebo služba zmíněny. U mikrostránek mi bylo ale na první pohled jasné, že jde o seo článek se spoustou klíčových slov, vypovídající hodnota veškerá žádná.
    U recenzí to bylo mnohem zajímavější-osobní zkušenost a odkaz na produkt či službu. Rozhodl jsem se tedy pro tento projekt: zlaterecenze.cz.

  10. Já za sebe bych rozhodně doporučil firmu smartweby.cz. Lidi vyprdněte se nějaký weby zdarma a rači si zaplaťte profíky. Měl jsem ze začátku strach že design stránek bude nic moc, ale potom co jsem viděl první návrh tak si myslím že to byla dobrá volba za ty peníze.

Napsat komentář: klara Zrušit odpověď