Prověřovali jste v poslední době rychlost svého webu? Dávno již tomu, v roce 2011, vedl Geoff Kenyon studii, ve které určil standardy, jimiž lze porovnávat rychlost webu oproti celému zbývajícímu Webu:

  • pokud se web načte do pěti sekund, je rychlejší než přibližně 25% webů;
  • pokud se web načte do 2,9 sekundy, je rychlejší než přibližně 50% webů;
  • pokud se web načte do 1,7 sekundy, je rychlejší než přibližně 75% webů;
  • pokud se web načte do 0,8 sekundy je rychlejší než přibližně 94% webů.

O pět let později, tedy dnes, se můžete vsadit, že jsou tato čísla daleko mimo normu.

Po většinu času se priority kladly na jiné aspekty digitálního marketingu, mezi něž patří marketing sociálních médií, optimalizace pro vyhledávače a obsahový marketing. Opomíjela se však optimalizace rychlosti stránek. Možná máte skvělý web s dobrým obsahem a s vynikající funkcionalitou, jaká je ale jeho kvalita co do provozu? Při optimalizaci webu opravdu záleží na milisekundách.

Asi jste si už položili otázku: “Mám opravdu dost návštěvníků, proč ale mám tak málo konverzí?”

 

Minimální rychlost

Kardinální otázka je: jak rychle se má web načítat v roce 2016?

Ve videu „Výkonnost webu pro webmastery“ (Site Performance for Webmasters) Googlu konstatuje Maile Ohyeová, že „horní mezí přijatelnosti pro web elektronického obchodování jsou dvě sekundy. U nás, na Googlu, se snažíme dostat pod půl sekundy.”

Polovina sekundy (0,5 sekundy) se rovná 500 milisekundám (ms), je to doslova pouhý mžik, mrknutí okem trvá od 300 do 400 ms.

Odpověď na naši otázku tedy je: od 500 milisekund do nejvýše dvou sekund.

Nástroj pro kontrolu rychlost webu zvaný Pingdom nashromáždil statistiky o webech, které loni použily tento nástroj:

  • průměrná načítací doba: 5 sekund;
  • průměrná velikost stránky: 3Mb;
  • průměrný počet obrázků: 42;
  • průměrný počet JavaScriptů: 21;
  • průměrný počet http požadavků: 89.

Tyto statistiky ukazují, že většina webů (nebo přinejmenším většina těch webů, které prověřovala služba Pingdom) není plně optimalizována na rychlost. Většina těchto webů by byla pokládána za pomalé už před pěti lety, v roce 2016 jsou příliš pomalé o víc než 250%.

Vzpomeňte si, jak Amazon odhalil, že s každou sekundou prodlevy padají konverze o 7%. Pokud denně prodáváte za sto tisíc dolarů, je to ročně ztráta dvou a půl miliónu dolarů. Walmart zjistil, že s každým zlepšením o 100 ms se zvýší tržby o 1%.

Tito giganti vylepšili svou výkonnost čistě jen optimalizací svých webů na rychlost. Nešlo ani o jejich produkty, ani o proslulost jejich značky ⎯ vzali v úvahu, že trpělivost lidí trvale klesá, a uspokojili své zákazníky tím, že jim nabídli dobrý, rychlý web.

Bolestná realita

Rychlost webu můžete zvýšit pomocí mnoha jednoduchých taktik, pokud se jich budete držet:

Vyberte dobrý webhosting

Když se rozhodnete pro nějaké laciné hostingové služby, obdobné budou výsledky. Dostanete, co jste si zaplatili, tak je to. Když zvolíte dobrou hostingovou firmu, bude to jinak; získáte lepší podporu, lepší rychlost, a lepší prostor pro splnění požadavků, jaké klade váš web.

Dnes, v roce 2016, najdete stovky webhostingových firem, které nabízejí dobrou službu, ale bude z nich jen několik, které opravdu poskytnou vše pro potřeby vašeho webu. Uvažujte o tom, najít nějakou takovou webhostingovou firmu, kterou už otestovali mnozí; určitě najdete četné webhostingové recenze a stížnosti, které vás mohou navést správným směrem. Rozhodně ale nenaskakujte do rozjetého vlaku, nevolte první web, na jehož reklamu narazíte.

Zhodnocujte uživatelské prožitky

Když vytváříte nějaký web, neuspokojujte se tím, že ho upravíte tak, aby vyhovoval přesně vašemu vkusu. Ve fázi, kdy má webová stránka okouzlit a přilákat, načítá různé elementy různě načasované. Pokud máte byznys takového druhu, že si žádá spíše vizuální zobrazování než text, zhodnoťte uživatelské prožitky tím, že budete optimalizovat obrázky na patřičné velikosti a rozčleníte je do sekcí, aby bylo načítání stránky snazší.

Říkává se, že stačí, když se dodržuje jednoduchost, ta ovšem závisí na tom, co se snažíte poskytnout publiku. Od webových designérů se očekává, že budou pracovat ruku v ruce s vývojáři a s klientem; s dobrou, jasnou komunikací nebude optimalizace trvat dlouho, pokud bude jednou z priorit při budování nebo předělávání webu. Využijte této příležitosti, abyste získali představu o tom, jak uživatelé interagují s vaším webem a patřičně jejich akce analyzujte – a najděte vhodný způsob, jak tuto analýzu začleníte do svého designu.

Spořte milisekundy, jak to jen jde

Existuje celá řada způsobů, jimiž lze zvýšit rychlost webu. Rozsáhlé weby mohou například pro zvyšování rychlosti využít nějakou síť pro doručování obsahu (CDN, Content Delivery Network). Stručného průvodce od Webdesigner Depot, jak optimalizovat weby na rychlost, najdete zde.

Studujte a snažte se pochopit toto pojetí

Kromě optimalizace pro vyhledávače (SEO) je pro designéry a vývojáře důležité i toto pojetí. Je stejně důležité, jako udržovat uživatelské rozhraní a uživatelské prožitky. Prověřte svůj web nástrojem PageSpeed Insights Googlu. Pokud nemáte valné zkušenosti s psaním kódu, poraďte se s nějakým webovým vývojářem, který vám může vypomoci s optimalizací webu.

Doporučené nástroje

Já osobně doporučuji následující nástroje; není to vyčerpávající seznam, ale tyhle dělají svou práci dobře:

  • PageSpeed Insights. Osobní nástroj Googlu analyzuje výkon stránky co do rychlosti. Hodnotí skórem od 0 do 100, čím vyšší, tím lepší, ať z mobilního či desktopového pohledu.
  • Pingdom: patrně nejklasičtější nástroj tohoto druhu. Váš web bude prověřován oproti všem ostatním webům, které jím byly testovány.
  • GTmetrix: poskytuje praktická doporučení, jak byste mohli optimalizovat rychlost svých stránek.
  • WebPageTest: umožňuje testovat na různých platformách pomocí realistických dat.

Napsal John Stevens

Když John Stevens zrovna nehřebelcuje svůj vous, pracuje jako hostingový expert a konzultant. Přispívá do WebsiteSetup.org a je zakladatelem a výkonným ředitelem Hosting Facts, což je web, který řadí webhostingy podle výkonu. Nestranně zde posuzují webhostingy na základě měřitelných dat, jako jsou metrika uptime (doba, v procentech, po kterou je služba dostupná a funkční) a rychlost načítání stránky. Další články Johna Stevense najdete zde

Článek byl původně zveřejněn na serveru www.webdesignerdepot.com. Celý článek v originálním znění najdete na How slow is too slow in 2016.

Přeložil: RNDr. Jan Pokorný

3 Příspěvků v diskuzi

  1. Pingdom není zrovna spolehlivý a jejich statistiky bych si nebral k srdci. Stačí otestovat českou stránku bez CDN z ameriky, potom ze švýcarska a máme 2 velmi odlišné hodnoty.

    • Do Ameriky to jde delší cestou, přes více serverů + podmořský kabel, takže časový rozdíl je pochopitelný.

  2. Díky za článek, sdílím. Máte ještě zkušenost s některými redakčními systémy a tím, jak v základu pracují v této oblasti? Pokud ano, jaký je podle Vás aktuální stav?

Odpovědět