Když se dva perou… aneb výzkumy internetu po česku

4. května 2004

Domácí internetový obchod dále roste, podporován rostoucím zájmem veřejnosti. V březnu zaznamenal iAudit rekordní návštěvnost, když některý z českých serverů poctilo svou přítomností 4,178 milionu lidí. Vrchol se tedy vyškrábal o více než sedm procent výš a překonal dosavadní maximum z února 2004 (3,878 milionu unikátních návštěvníků). Na internet se připojuje konstantně asi čtvrtina všech Čechů (v březnu 2,98 milionu obyvatel). Průměrný počet měsíčních návštěv se zastavil u hodnoty 18, typický uživatel strávil během březnových dní na síti zhruba tři a tři čtvrtě hodiny (nejvíce od počátku roku)…

Jako malí kluci

Atraktivita média přivábila nové inzerenty a do on-line reklamy směřují stále větší reklamní budgety. Jednotlivé odhady se pohybují od 300 milionů do jedné miliardy korun, každoročně dochází k růstu až o třetinu. To už je docela příznivé podhoubí ke vzniku kolize, která začala rozchodem týmu, který realizuje projekt NetMonitor, a pokračuje vstupem Interactive Advertising Bureau (IAB) na domácí půdu.

Přestřelku odstartovaly drobné nedohody, například při volbě nové výkonné rady SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu) či odvolání a znovupřijetí Marka Antoše v Metodické komisi měření návštěvnosti českého internetu iAudit. Realizátor tohoto projektu iAudit International dále vyhrotil situaci 20. února, kdy vypověděl smlouvu TNS Faktum o spolupráci sociodemografického výzkumu internetu NetMonitor, jehož objednatelem je SPIR. Jako důvod společnost uvedla nedodržení určené délky dotazování subdodavatelskou firmou United Interactive.

Následující jednání mezi SPIR a iAudit International nepřineslo žádné pozitivní výsledky. Čtyři dny poté SPIR a TNS Factum vracejí zpět hozenou rukavici prohlášením, že důvody uváděné iAuditem jsou účelové a metodika NetMonitoru byla dodržena. Vyvrcholením sporu je odstoupení SPIR od smlouvy o spolupráci se společností iAudit International. Platnost je okamžitá (od 1. dubna), uvedeným důvodem je podstatné porušení této smlouvy. Bývalý spolutvůrce NetMonitoru je v tiskové zprávě obviňován, že již od konce února nespolupracuje s dalším vybraným realizátorem a že dokonce zadržuje data výzkumu, patřící SPIR coby zadavateli výzkumu.

Za spálení posledních mostů lze považovat oznámení, že už v průběhu dubna by měl TNS Factum měnit měřící kódy, aby údaje z nového NetMonitoru byla k dispozici už 30. června 2004. Z pohledu zadavatele tedy roztržka končí skoro happyendem, místo dvou řešitelů zvládne od nynějška všechny úkoly jediný. Ve výzkumu budou chybět jedna čtvrtletní data, ale výzkum není jako celek ohrožen.

IAB

Vznik české pobočky Interactive Advertising Bureau je logickým důsledkem popsaného stavu. Jejími zakladateli se vedle nespokojeného iAudit International staly také nejnavštěvovanější český portál Seznam.cz a mediální agentura MediaCom Interactive. Ve vlastním prohlášení vyjádřila místní IAB ambice stát se zastřešujícím orgánem všech českých interaktivních médií, tedy nejen internetu, ale i kabelových a digitálních televizí. Společnost bude garantem a metodickým dozorem pro nové výzkumy v České republice, které mají být pojaty mnohem komplexněji, než je v kraji zvykem. Na lokální trh chce IAB přenést balík ve světě ověřených výzkumů. Za zajímavou novinku můžeme označit nedávno oznámený cyklus školení a seminářů pro zástupce zadavatelů internetové reklamy a mediálních agentur, který má IAB uvést v život počátkem května.

Internetový portál Seznam.cz následně vystoupil z profesního Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) a současně deklaroval, že se již dále nehodlá angažovat v sociodemografickém výzkumu českého internetu NetMonitor. Obě informace potvrdil předseda představenstva Seznam.cz Ivo Lukačovič. Vzhledem k tomu, že je Seznam už dlouho jasným leaderem trhu (2,8 milionu unikátních návštěvníků v březnu 2004) a k vyhledávání podle klíčových slov jej podle jiného výzkumu používá až polovina lidí, bude dobré aktivity IAB ostražitě sledovat. Určitě se jedná o jeden z doposud největších impulsů internetové reklamy.

Výsledky monitoringu on-line reklamy za březen

Jak už bylo řečeno, balík peněz, utržených z internetové propagace, utěšeně bobtná. Jaké inzeráty jsou však nejsledovanější a z jaké branže se rekrutují jejich zadavatelé? Na takovou otázku nebylo dosud jednoduché najít odpověď. Situace se však dramaticky mění, společnost iAudit International, která již od loňského podzimu testovala nový produkt iAudit Advert, uvolnila od poloviny února pravidelné zprávy o české internetové reklamě.

Během prvních čtyř březnových týdnů (1. až 28. 3. 2004) proběhlo v každém zkoumaném období (týden) průměrně 950 kampaní, přičemž jejich počet rostl v závislosti na postupujícím datu. Nejméně inzerce připadlo na 10. týden roku (544), nejvíce na 13. týden (1258 kampaní). Žebříčku březnových reklamních aktivit na českém internetu dominovala propagace společnosti Contactel (dvakrát první s prezentací Nejpříjemnější ADSL na trhu). V pořadí, sestaveném na základě hodnoty reach, následovaly Karneval Media (Kabelová televize a internet) a HVB Bank (hypotéka Majordomus). Mezi vítězi jednotlivých kol se objevily také firmy Škoda Auto (Octavia – nevšední podívaná rybím okem) a Travel Service (Smart Wings).

Při pohledu na produktové kategorie, v kterých je internetová reklama nejaktivnější, je třeba nejsilnější hráče hledat v položce vybavení domácností, kanceláří, elektro (42 %, do této kategorie patří mimo jiné kampaně na ISP, internetové portály, audio-video a podobně). Dalším vyhledávaným zdrojem reklamních příjmů je oblast volného času s více než dvacetiprocentním podílem (21 %) a kategorie služeb (11 %).

Sumarizované výsledky iAudit Advent za březen
Kategorie Počet kampaní – týdenní průměr 1. až 28. 3. 2004
Potraviny 7,50
Oděvy, metráž, obuv 5,75
Drogistické zboží, parfumerie 5,50
Vybavení domácností, kanceláří, elektro 400,25
Hračky, kočárky, sport 6,25
Zdravotnictví 6,00
Chovatelé, zahrádkáři, kutilové 1,75
Volný čas 199,50
Politické strany a organizace 0,50
Motorismus 37,00
Služby 109,00
Finance 31,50
Obchodní, marketingové, reklamní společnosti 60,25
Stavebniny, silnoproud. zařízení 14,25
Klenoty, bižuterie, hodinky, porcelán, sklo 4,50
Tabákové výrobky 0,00
Foto, optika, baterie 14,00
Vzdělávání 31,25
Stroje a speciální technika 4,25
Automaty 0,25
Elektromateriál 0,00
Nekomerční aktivity, malé formáty 4,50
Teleshopping a zásilkové služby 4,00
Sponzorství pořadu a časomíry 0,75
Obchodní společnosti se širokým rozsahem působnosti 1,00
Celkem za všechny kategorie 949,50

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *