Který typ prodejny je ten pravý?

27. února 2002

Existují tři možnosti, jak vytvořit vlastní prodejnu. Liší se od sebe cenou a nároky na úpravy a správu. Ukáži vám jejich výhody a nevýhody.

Jednoduchý nákupní košík

Na Internetu můžete najít množství aplikací, ať už zcela bezplatných, nebo shareware za mírný poplatek, které obsahují základní funkce elektronické prodejny. Většinou se jedná o sadu PHP nebo ASP skriptů, které si nakopírujete na svůj server, upravíte HTML a doplníte vlastní texty. Taková řešení nabízejí většinou pouze zobrazení katalogu nebo ceníku s možností objednání.

Objednávka je odeslána e-mailem obchodníkovi. Lepší systémy ukládají informace o zákazníkovi a vytvořené objednávky do databáze na serveru, abyste si vše mohli zobrazit i v budoucnu. V takovém případě si můžete poznačit i stav objednávky.

Jakékoli další požadované funkce musíte většinou doplnit vlastními silami. Jedná-li se o freeware, obvykle to není problém, ale vyžaduje to dobré znalosti programování. Pokud se pustíte touto cestou, buď si takového programátora budete platit, nebo se jím nakonec stanete sám :-). Odměnou vám bude aplikace ušitá přesně na míru. Totéž platí o doplňování nových možností, které – jako správný obchodník – budete časem v prodejně potřebovat, nebo tyto funkce jednoduše oželíte.

Mezi hlavní překážky zmíněného řešení patří využití existujících i nově vznikajících internetových platebních nástrojů, které umožňují zákazníkům okamžité zaplacení. Pokud podporuje freewarová prodejna internetové platby, jsou většinou přizpůsobeny zahraničním platebním systémům a v našich podmínkách je nelze použít. Nezbývá, než doplnit podporu pro on-line platby svépomocí. Zabudovat některé platební systémy do prodejny je velmi obtížné. Budete tak schopni podporovat nejvíce 1 až 2 jednodušší systémy, které poskytují nižší úroveň zabezpečení.

Provoz takové aplikace si buď zajistíte na vlastním internetovém serveru, nebo využijete specializovaného webhostingu, pokud s provozem bude webhoster souhlasit.

Univerzální řešení

Český trh nabízí větší množství programů, které umožňují snadno vytvořit vlastní internetovou prodejnu. Poskytují více možností, než prostý nákupní košík.

Mezi hlavní představitele této skupiny patří Vltava2000, MujObchod, Zoner inShop, Katalog602, iDům, Gesto… Jako každé univerzální řešení, nemohou ani tyto vyhovět naprosto všem požadavkům, které v praxi vznikají. Omezení bývají v možnostech úpravy vzhledu, některé nabízejí atraktivní adresu prodejny, různě bohaté bývají systémy slev, možnosti pro výpočet poštovného a balného, přímo zabudovanou podporu pro většinu existujících internetových platebních nástrojů ad.

V případě univerzálních řešení je důležité, nakolik jsou nastavitelné. Praxe vám totiž přinese nové požadavky, např.: nezobrazovat ceny, dokud se zákazník nezaregistruje, zakázat registraci nových zákazníků, automaticky přidělovat slevu každému nově přihlášenému zákazníkovi. Jelikož nemáte možnost si program upravit podle svých požadavků, je schopnost nastavení velmi významná.

Některé systémy jsou zcela zdarma, např. Vltava2000 a MujObchod, jiné mají cenu stanovenu podle množství položek v ceníku nebo počtu objednávek za měsíc. Nejobvyklejší je měsíční pronájem. Ve většině případů je takto zřízená prodejna provozována na serveru poskytovatele řešení. Provozovat vlastní server by bylo ve většině případů neekonomické. Provoz internetového serveru s obchodní aplikací vyžaduje péči, kterou většinou nemůže samotný obchodník zajistit. Při vysoké návštěvnosti prodejny stojí také za zvážení samostatný server.

Máte-li vysoké nároky na grafickou úpravu své prodejny, pak jsou důležitým kritériem i možnosti, jaké aplikace nabízí pro úpravu vzhledu. Ve většině případů můžete měnit barevné schéma, popř. i grafické prvky, ale jen velmi málo programů umožňuje vytvořit zcela unikátní grafické řešení prodejny. Pokud taková možnost existuje, měli byste se zajímat, jak si takové úpravy můžete provést – zda sami, nebo jen na objednávku u poskytovatele aplikace, nebo i u třetích stran. Od toho se pak budou odvíjet náklady na pořízení kvalitního vzhledu. Provoz na internetovém serveru poskytovatele bývá obvykle součástí ceny aplikace.

Platit či neplatit – toť otázka. Nejprve doporučuji vyzkoušet některé bezplatné řešení. Investujete pouze svůj čas, ale můžete si udělat představu, v čem vás takové řešení bude omezovat, jak bude váš provozovatel reagovat na vaše připomínky apod. Pokud nechcete ztrácet čas, počkejte si na přehled všech nabídek, který se vám pokusíme na Intervalu připravit.

Zakázkové řešení

K vybudování programu na zakázku se většinou přistupuje tehdy, pokud máte velmi specifické požadavky, které není žádná z předchozích možností schopna nabídnout. Je zapotřebí vzít v úvahu, že to bude finančně náročné. Cena takových systémů začíná na mnoha desítkách tisíc, spíše jsou to však stovky tisíc korun. A to jsou jen první náklady. Musíte počítat s tím, že vaše požadavky porostou. Buď budete platit stálý udržovací poplatek nebo zvlášť za každé rozšíření a úpravu. Musíte započítat také náklady na provoz vlastního internetového serveru.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *