Monitory OLED: klíčové pojmy a funkce

13. května 2024

Minulý měsíc jsme vám představili téma HDR (High Dynamic Range) a OLED monitorů ve článku WOLED vs. QD-OLED: Potřeba nových metrik pro měření jasu. Dnes bychom jej rádi doplnili o několik pojmů, které s tímto tématem souvisí, a které bývají často neúmyslně zaměňovány. Myslíme si, že porozumění těmto pojmům přinese více světla do problematiky HDR monitorů a zároveň čtenáři poskytne schopnost se při výběru monitoru rozhodnout.

1. APL (Average Picture Level)

O APL jsme již mluvili v předchozích článcích, nicméně jej raději znovu připomeneme. APL (Average Picture Level) určuje, jak velká část obrazu je světlá a tmavá. Měření se běžně provádí na různě velkých bílých oknech a černém pozadí. Pokud bílé okno zabírá jedno procento obrazovky, bude APL 1 %. Pokud okno zabírá čtvrtinu obrazovky, je APL 25 % a pokud svítí celá obrazovka, tak 100 %.

Příklad dvou různých APL

Na APL je třeba se dívat hlavně u maximálního jasu monitoru. Ten je totiž vždy měřen při nízkých hodnotách APL (zpravidla 1-3 % APL). Při vyšších hodnotách, ale monitor maximální hodnoty neudrží (kvůli ABL) a proto se někdy může zdát, že “ztrácí jas.”

2. ABL (Auto Brightness Limiter)

Panely OLED mají přirozené omezení v podobě maximální spotřeby energie. Ta je u OLED monitorů závislá na zobrazovaném obsahu. U čistě bílého obrazu svítí každý pixel, zatímco u čistě černého obrazu je každý pixel vypnutý, což se promítá do spotřeby. Zobrazování velkých jasných obrazů je proto energeticky náročnější a každý pixel panelu proto musí snížit svůj jas tak, aby se udržel v limitech maximální spotřeby. Naopak u tmavého obsahu je možné menší světlá místa rozsvítit a dosáhnout vyšších úrovní svítivosti.

Příklad fungování ABL na různých velikostech APL

To je rozdíl oproti panelům LCD, kde je za panelem umístěna samostatná jednotka podsvícení, která může vytvářet stejnou maximální úroveň jasu bez ohledu na obsah obrazovky (APL).

ABL je tedy funkce automatického omezování jasu u technologie OLED, kvůli technickým a výkonovým omezením této technologie. Proto ji také nelze vypnout. ABL však hraje roli pouze u HDR obsahu (SDR obsah nedosahuje tak vysokých hodnot jasu). Přesná úroveň APL, kdy se funkce spustí, se u různých panelů liší.

3. ASBL (Automatic Static Brightness Limiter) & TPC (Temporal Peak Luminance Control)

ASBL a TPC jsou stejné funkce. Rozdíl mezi jimi je pouze v názvu (rozdílní výrobci OLED panelů). Často se chybně zaměňují za dříve zmíněné ABL, jelikož také “ztmavují” jas monitoru, ale v jiných situacích a za jiným účelem. Rozdíl je také v tom, že ASBL (a TPC) je možné vypnout. Kvůli životnosti monitoru se to však nedoporučuje. 

ASBL/TPC tedy detekuje statický obsah na obrazovce, a pokud nedochází k pravidelné změně APL, je jas pixelů tlumen. Snaží se tak zabránit problémům s retencí nebo-li vypálením obrazu. 

Příklad fungování ASBL/TPC

Při běžném použití monitoru na přehrávání videí, filmů, hraní her atd. se obsah pravidelně mění. Krátce po zastavení obsahu se však funkce zapne a ztlumí jas tak, aby se snížilo riziko retence obrazu. Občas se může stát (avšak nemělo by), že se ASBL/TPC zapne i u dynamického obsahu, kde dochází k minimálním změnám APL. Nejčastěji při delších tmavších scénách ve filmech nebo hrách. To může kazit zážitek ze sledovaného obsahu.

4. GSR (Global Sticky Reduction)

GSR neboli „Global Sticky Reduction“ má za úkol detekovat menší části statického obrazu a v těchto oblastech tlumit jas. Funkce se tak snaží zabránit problémům s retencí obrazu, podobně jako ASBL a TPC. Konkrétně může jít například o loga, ikony nebo například lištu operačního systému. Hráči videoher si mohou GSR všimnou na svém health baru nebo na minimapě. Sílu GSR lze obvykle ovládat nebo ji vypnout. 

Příklad fungování GSR

V tomto článku jsme prozkoumali klíčové pojmy související s technologií HDR u monitorů OLED, jako je APL, ABL, ASBL/TPC a GSR. Už víte, že APL určuje poměr světlých a tmavých částí obrazu, zatímco ABL je automatickým omezovačem jasu na monitorech OLED. ASBL/TPC chrání monitory před vypálením obrazu tím, že tlumí jas pixelů u statického obsahu nebo to, že GSR redukuje jas v menších statických oblastech obrazu, aby se zabránilo problémům s retencí obrazu. 

Pokud zrovna hledáte HDR monitor, určitě se podívejte na asome.cz. Najdete zde špičkové HDR monitory se skvělým poměrem cena/výkon pro editaci fotek, videi nebo hraní her. 

ZDROJE:

  1. OLED Dimming Confusion
  2. What You Need to Know MSI OLED Monitors
Vojtěch Tomášek

Jsem redaktor se zájmem o technologie, grafický design a IT. Je pro mě klíčová zpětná vazba a podněty od čtenářů. Chci tak tvořit obsah, který nejen informuje, ale také inspiruje a obohacuje. Od dokončení vysoké školy se věnuji převážně grafice a IT. Když zrovna nejsem v redakci Intervalu, jsem v přírodě nebo se právě snažím dokončit quest v nejnovějším Zaklínači.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *