On-line portrét: Francie (.fr)

18. června 2003

Francouzi jsou ve vztahu k Internetu poněkud zdrženliví. Země galského kohouta už asi dvacet let provozuje národní informační síť Minitel, kterou pro ni budovala firma France Telecom. Na konzoly této služby (bezdiskový PC s modemem) narazíte skoro všude – v domácnostech i v pracovním procesu.

Francie

Bariérou se zdá být také nutnost pořízení počítače (network computer Minitelu štědře dotoval stát) a všeobecná neochota používat angličtinu. Přesto měla v květnu 2002 přístup na internet asi třetina obyvatel (16,97 milionu). Během jednoho roku se tento počet zvýšil skoro o pětinu (18,9 %). Podle předpokladu odborníků bude tento trend pokračovat a v roce 2005 dospěje k hranici 24,2 milionu surfařů. Ačkoliv je Francie zařazována do skupiny států s nižší penetrací, lze její výkon v oblasti B2C e-komerce považovat za dobrý (páté místo v Evropě) a ve sféře on-line reklamy vynikající (třetí evropská příčka).

République française – základní data
Populace 59 344 025
HDP* 1 350 000 milionu euro
HDP na hlavu* 22 400 euro
Míra inflace 2 %
Nezaměstnanost 9,1 % (duben 2003)
Penetrace internetu 33 %
B2C e-komerce 1 450 milionů euro (2001)
On-line reklama 130 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Kdo by neznal Renault, Peugeot, Citroën, Vivendi, Total nebo Carrefour? Ale i některé zlaté poklady francouzské ekonomiky postihla celosvětová recese. V roce 2002 vzrostl HDP ve Francii o pouhé procento (oproti 1,8 % za rok 2001), což je nejpomalejší tempo od roku 1996. Výrazné zrychlení nelze očekávat ani letos. Oficiální vládní odhad byl snížen z původních 2,5 %, na nichž je postaven státní rozpočet, na pouhých 1,3 %. V situaci slabé vnější a investiční poptávky byla hlavním tahounem ekonomického růstu po celý rok spotřeba domácností. Ta byla posilována mírným růstem kupní síly, který byl vyvolán zřejmě snížením daní (5% snížení u příjmů fyzických osob). V posledních měsících vzbuzuje obavy nárůst nezaměstnanosti a nedostatečná atraktivita země pro zahraniční investice.

Penetrace v tisících
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Internet versus Minitel

Nejčastějším místem přístupu k internetu je stále domácnost (73,8 %), mimo ni se Francouzi připojují jen asi v 56,6 % případů. Internet sice postupně vytlačuje z povědomí on-line textovou službu Minitel (ve francouzštině), ale stále je nutno počítat s tím, že zvyk je železná košile. Projekt byl v době svého vzniku značně revoluční a přestože nikdy nepřesáhl lokální ambice, pozvedl výrazně národní sebevědomí (kdo byl ve Francii, ví o čem mluvím). Přes různá technická omezení jej nelze označit za mrtvolu, jeho prostřednictvím se zapojuje do virtuálního života stále ještě asi třetina obyvatel (15 milionů).

Vláda, aby posunula věci kupředu a dohnala manko na cestě k informační společnosti, odstartovala už v roce 1997 osvětovou kampaň. Ta se ovšem zčásti míjí u uživatelů sítě Minitel účinkem, protože Francouzi prostě nevěří, že celosvětová síť může mít takové bezpečnostní parametry jako má spojení národní. Za neochotou se možná skrývá fakt, že ačkoliv technologie Minitel je prehistorická, projekt je založen na zdravém a prověřeném podnikatelském modelu. Zatímco on-line nakupování na internetu provázela zpočátku značná nedůvěra, uživatelé Minitelu nespatřují v telefonických platbách za objednané služby žádný problém.

Struktura internetového národa se od roku 2000 skoro nezměnila. Po webu nejvíc touží lidé z věkové skupiny 35 až 49 let, bílé límečky, studenti a obyvatelé měst. Muži na síti stále převažují (56,9 %), ale podíl žen pomalu stoupá (meziročně o dvě procenta na 43,1 %). Většina uživatelů surfuje a posílá elektronickou poštu, přibývá těch, kteří mají zájem o video, hudbu a chat. Francouzský webový prostor ovládají vyhledávací portály. Obrovský návštěvnický potenciál aktivuje stále nové a nové služby. Celkový obraz dotváří silně konkurenční prostředí v oblasti nabídky cestování, bankovnictví a finančnictví, pracovních nabídek, zábavy nebo kulturních a mediálních sajtů.

On-line aktivity
Zdroj: Novatris, leden 2002

Širokopásmová iniciativa vlády

V druhé polovině 2001 se roztočila kola nové francouzské iniciativy, jejímž výsledkem má být do roku 2007 připojení rozhodující části země (cca 80 %) na širokopásmový internet. Tyto aktivity byly načasovány na stejnou dobu, kdy skončil monopol France Telecom. Následoval vodopád vlastních komerčních nabídek ostatních ISP, jejichž výsledkem byl výrazný nárůst subskripcí. Zjednodušeně lze tedy konstatovat, že změny na francouzském telekomunikačním trhu vyvolaly logicky zájem o široké pásmo, jehož prostřednictvím se k internetu (podle výzkumu Mediametrie) připojuje nejméně 20 % francouzských uživatelů. Důsledkem řečeného je, že servery šmahem svou nabídku obohatily o multimediální obsah. Můžeme jen litovat, že u nás je stále Telecom považován za nedotknutelné rodinné stříbro…

Strmé křivky B2C

Počet elektronických nákupů se ve Francii předloni zdvojnásobil na 7,1 milionu (nárůst o 109 %). Ve stejném období se také zvýšil podíl e-zákazníků na celkovém počtu uživatelů internetu (ze 7 % na 12 %). Celkový obrat B2C se vyšplhal na 1 450 milionů euro. Největší zájem Francouzi projevují o cestování, CD, DVD, knihy a PC hardware. Probouzí se ale i nové kategorie – v žebříčcích obliby nyní nalezneme potraviny, elektroniku nebo oblečení. Podle odborníků se v zemi konečně daří čelit různým psychologickým aspektům nedůvěry v elektronické nakupování. Optimistické předpovědi proto počítají s dalším výrazným růstem tržeb e-komerce (snad o 60 %).

Mediamix bez internetu?

Ačkoliv můžeme Francii s důvěrou považovat za jednu z bašt evropské on-line reklamy, měly předloni tržby klesající tendenci (-16,9 %). Na vině je podle expertů neslavný konec start-upů, omezené investice, zpomalení ekonomiky. Internetovou reklamu si v 75,5 % případů můžete představit jako klasický banner. Struktura inzerentů se také moc nezměnila, přibyly jen firmy ze světa bank a automobilů. Klasičtí zadavatelé TV, rádio a tištěných reklam se do využití internetu jako propagačního kanálu příliš nehrnou. Třemi největšími inzerenty roku 2001 se tak staly M6, Amazon a Lycos. Podle odborných odhadů by mělo i v tomto segmentu dojít k oživení trhu (očekává se růst cca 15 %).

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel URL Reach % Unikátní návštěvníci (tis.) Page Impressions (tis.)
Wanadoo / Wanadoo wanadoo.fr 58,9 7 216 672 000
Free / Free free.fr 48,0 5 877 236 000
Lycos / Lycos lycos.fr 43,6 5 341 410 000
Voila / Wanadoo voila.fr 40,3 4 940 186 000
Tiscali / Tiscali tiscali.fr 37,7 4 623 144 000
MSN France / MSN France msn.fr 33,8 4 138 55 000
Yahoo France / Yahoo yahoo.fr 33,4 4 097 163 000
Yahoo US yahoo.com 29,8 3 648 60 000
Google France google.fr 25,6 3 141 113 000
T-online France / Lagardere club-internet.fr 21,6 2 651 132 000

Zdroj: NetValue, květen 2002

Kam kliknout
Free (free.fr) Vyhledávací portál (franc.)
Voila.fr (voila.fr) Vyhledávací portál (franc.)
O1net (01net.com) Internetový a počítačový deník (franc.)
La Lettre de l´Atelier (www.atelier.fr) Internetový a IT magazín (franc.)
Le Journal du Net (journaldunet.com) Internetový a počítačový deník (franc.)
Admifrance (service-public.fr) Portál francouzské vlády a institucí (část angl., něm.)
AdmiNet (adminet.fr) Portál veřejné správy (franc.)
Vládní internet (www.internet.gouv.fr) Vládní program za informační společnost (část. angl, něm., špaň., jap.)
AFA (afa-france.com) Asociace francouzských ISP (franc.)
Boursorama (boursorama.com) Informace pro investory, vč. profilů firem (franc.)
La Tribune (latribune.fr) Hospodářské noviny se speciální sekcí o e-byznysu (franc.)
Le Monde (lemonde.fr) On-line podoba deníku (franc.)
Další článek bernies.sk
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *