On-line portrét: Itálie (.it)

8. července 2003

Itálie není jen synonymem pro vynikající fotbal, výrazný design či rychlá kola. Zároveň patří k zemím s nejrozvinutějším mobilním provozem, počet kráčejících telefonistů již převýšil sumu pevných linek. (Mobilní komunikace je poskytována čtyřmi operátory – Tim, Omnitel, Wind, Blu.)

Itálie

Utržené telefony zde vlastní snad všichni vyjma nemluvňat (51 milionu uživatelů řadí Itálii na druhé místo v Evropě, hned za Německo). Je to určitě jeden z důvodů, proč není penetrace připojení k síti na Apeninském poloostrově nijak závratná. Menší rozšíření je však dáno i mentalitou a přírodními podmínkami, vždyť v oblasti připojení k internetu zeje mezi Skandinávií a jižní Evropou až padesátiprocentní propast. Mezi státy s nižší penetrací patří logicky další lokality, kde se rozvolněný život řídí především siestou: Řecko, Španělsko, Portugalsko.

Republica Italiana – základní data
Populace 56 133 039
HDP* 1 216 583 milionu euro
HDP na hlavu* 21 673 euro
Míra inflace 2,5 %
Nezaměstnanost 9,0 % (leden 2003)
Penetrace internetu 24 %
B2C e-komerce 1 890 milionů euro (2001)
On-line reklama 103 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Ekonomika Itálie skončila v roce 2002 prudkým propadem tempa hospodářského růstu. Hrubý domácí produkt (HDP) se zvýšil pouze o 0,4 % (v roce 2001 to bylo 1,8 % a v roce 2000 2,7 %). Stagnující ekonomika způsobila, že oproti roku 2001 se prohloubil deficit veřejných financí. Díky vládou přijatým restriktivním a jednorázovým opatřením se jej však podařilo udržet v stále přijatelných mezích. Rok 2002 byl ve znamení nástupu nové jednotné měny euro, což mimo jiné zapříčinilo růst inflace. Oproti roku 2001 se podařilo výrazně snížit státní dluh na hranici 106,7 % HDP. V uplynulém roce se o 0,5 % redukovala nezaměstnanost, zároveň bylo vytvořeno přes 300 tisíc nových pracovních míst.

Aktuální problémy italské ekonomiky jsou chronické a dlouhodobé. Nadále přetrvává zpoždění v realizaci strukturálních reforem. (Trh práce, daňový a penzijní systém, zdravotnictví… Nepřipomíná vám to něco?) Itálie má v absolutních číslech nejvyšší úroveň státního dluhu v rámci EU (v poměru zadlužení vůči HDP je na tom nejhůře Belgie).

Druh připojení
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Tempem hlemýždím

Itálie se mohla v roce 2001 pochlubit asi 9 až 10 miliony (podle různých odhadů) uživatelů internetu. Jejich počet se každoročně o pár procent zvyšuje, přitom nelze zapomenout na nezanedbatelný potenciál pro budoucí růst. Ačkoliv skoro polovina (přesně 43 %) italských domácností vlastní počítač, jen 20 % je připojeno na web a pouhých 11 % jej k tomu účelu používá pravidelně. Čtyřicet procent internetové komunity surfuje minimálně několikrát za týden, čtvrtina pak každý den. Mezi nejoblíbenější činnosti lze zařadit vyřizování elektronické pošty (77 %), hledání práce (44 %), chat (26 %) a mp3 (21 %). Průměrná doba jedné virtuální session činila loni 31 minut.

Studie GPF zaznamenala, že 13 % lidí se po 11. září 2001 více než dříve zaměřuje na oblast zpravodajství a elektronicky dosažitelných informací. Podle Il Sole 24 ore si na jejich stránkách prohlíží aktuality asi pět milionů zájemců (46 % všech uživatelů). Jupiter MMXI v této souvislosti odhaduje, že každý čtvrtý Ital se doma připojuje proto, aby hledal čerstvé zprávy.

Převažující platby
Zdroj: LemonAd, 2001

Kapka v moři

WAP, první generace mobilního internetu, propadla nejen v Itálii, ale zřejmě i v celé Evropě. Reálná využitelnost těchto technologií je problematická. Osloveným respondentům se zdá, že nejméně polovina wapově orientovaných aplikací pro ně nemá valný význam, čtvrtina je označuje za neuspokojivé. Také proto byl nástup 3G technologie (UMTS) odložen až k hranici let 2005 – 2006.

První komerční využití UMTS je očekáváno ale už na podzim tohoto roku. Hned se objevily předpoklady (z tábora natěšených providerů), že by tato nová služba mohla mít za dva roky až jeden milion předplatitelů. Představy to jsou odvážné, ne nereálné, potenciál pro mobilní připojení je obrovský, přes 80 % Italů má po kapsách aspoň jeden přenosný telefon. Eurisko New Media přispěchala se zjištěním, že 22 % současných uživatelů s akceptací služeb mobilního internetu v budoucnu počítá. Dalším podnětem k úspěšnému rozvoji je zavedení GPRS služeb.

Bojuje se ale i na ostatních frontách, po nevídaném boomu SMS textovek jih Evropy s napětím sleduje nástup MMS. Přenášené obrázky by se podle některých kalkulací mohly stát nejen další výnosnou „mobilní drogou“, ale i nosičem reklamních sdělení. Upřímně řečeno, všechny tyto projekty jsou doposud spíš v hlavách inženýrů, ve skutečnosti je mobilní internet na trhu jen popelkou.

Italové se e-komerce nebojí

Podíl nakupujících mezi všemi uživateli internetu činí v Itálii 20 %. Celkový obrat B2C dosáhl v roce 2001 výše 1,89 miliardy eur (lichotivé třetí místo v Evropě), když kulminoval během vánočních svátků. Jen během několika prosincových dní se prodalo zboží v hodnotě 200 milionů. Podle údajů Nielsen/NetRatings se během prvního kvartálu 2002 na nákupních serverech aspoň jednou logovalo 3,3 milionu Italů. Nejvyhledávanějšími komoditami jsou knihy, CD, DVD, PC software & hardware, telefonní služby a vstupenky. Většina uživatelů už dnes zapomněla na obavy, které provázely první roky elektronického obchodování. Za poslední bariéry označují Italové nedokonalou logistiku a dopravu zboží. Podle výzkumu Eurisko New Media v záloze číhá dalších 26 % zájemců, kteří o nakupování uvažují v blízké budoucnosti.

Experti očekávají, že v roce 2005 dosáhne počet e-zákazníků na hranici 10 milionů, tržby e-komerce (B2B & B2C) jsou ve stejném roce odhadovány na 61,16 miliard euro.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel URL Reach % Unikátní návštěvníci (tis.) Page Impressions (tis.)
Italia Online / Bread & Butter iol.it 57,8 4 633 251 070
Virgilio / Active Advertising virgilio.it 55,7 4 459 271 530
MSN Italy msn.it 43,5 3 485 50 920
Microsoft microsoft.com 35,8 2 868 23 390
Tiscali tiscali.it 31,2 2 498 74 870
Dada supereva.it 31,1 2 491 94 790
Yahoo US yahoo.com 29,2 2 340 42 110
MSN US msn.com 27,7 2 219 62 140
Yahoo Italy yahoo.it 24,4 1 953 101 840
Google Italy google.it 23,5 1 879 69 190

Zdroj: NetValue / One to one, květen 2002

Kam kliknout
Virgilio (www.virgilio.it) Vyhledávací portál (italsky)
Libero (libero.it) Vyhledávací portál (italsky)
Pagine Gialle (paginegialle.virgilio.it) Zlaté a bílé stránky (it., angl., něm., fr., šp.)
Pagine Utili (www.pagineutili.it) Užitečné stránky vám pomohou vyhledat adresy a telefonní čísla firem (italsky)
1-to-1 (research.onetone.it) Prestižní zdroj s výsledky měření webu (ital., angl.)
Finanza Online (finanzaonline.com) Čerstvé zprávy z finančních trhů (italsky)
i-Dome.com (www.i-dome.com) Zpravodajský portál, zabývající se e-komercí (italsky)
Il Sole 24 ore (www.ilsole24ore.com) Nejčtenější italský hospodářský list (italsky)
IT News (itnews.it) Aktuality ze světa informačních technologií (italsky)
Totem (www.graffcommunication.it) Zprávy a informace pro profesionály v oblasti reklamy a médií (italsky)
Governo Italiano (governo.it) Vládní portál, linky na státní správu (italsky)
Autoritá per le Garanzie nelle Comunicazioni (www.agcom.it) Italský komunikační úřad – regulace, legislativa v audiovizuálním a telekomunikačním sektoru (angl., italsky)
Předchozí článek fest
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *