Pod touto hlavičkou vám bude Interval.cz od nynějška přinášet pravidelné portréty evropských zemí, jak je popisuje podrobná studie německé IP New Media a další zajímavé zdroje. Los nejprve padl na Davida: Lucembursko je jediným velkovévodstvím na světě a zároveň nejmenším členským státem Evropské unie. Je to bohatá země, její internetový význam je však v této chvíli skoro nulový.

Lucembursko

Ačkoli rozlohou by se mohlo v Západní Evropě řadit spíš mezi trpaslíky, ekonomicky vzato patří Lucembursko dlouhodobě mezi země s nejvyšší výkonností. Její hospodářské výsledky jsou v rámci Evropské unie i OECD ve všech ukazatelích velmi nadprůměrné. Hrubý domácí produkt, počítaný na hlavu, je dvojnásobný vůči SRN a skoro desetinásobný ve srovnání s Českou republikou. V oblasti internetu ale Lucembursko doposud patří mezi rozvojové země. Je zřejmě mnohem těžší na jednom místě a na virtuální bázi kumulovat lukrativní služby (hlavně bankovnictví), jak se to povedlo tomuto malému státu v kamenném světě.

Luxembourg – základní data
Populace 448 569 (odhad 2002)
HDP* 22 240 milionu euro
HDP na hlavu* 50 603 euro
Míra inflace 2,7 %
Nezaměstnanost 2,6 %
Penetrace internetu 38 %
B2C e-komerce méně než 1 milion euro
On-line reklama 0,5 milionu euro

* v paritě kupní síly (PPP)

Využití internetu se podstatně zvýšilo až v roce 2001. Skoro polovina obyvatel má s webem nějakou zkušenost, denní reach se pohybuje okolo 25 %. V tomto koutě světa je přizpůsobivější spíš mladší populace, víc muži než ženy. Toto konstatování však asi nebude věčné, protože výsledky posledních měsíců odhalují opačný trend, největší nárůst se týká žen a osob nad padesát let. V blízké budoucnosti tedy bude profil uživatelů odpovídat demografickým údajům. Rozvoj z posledních dvou let je následkem IT exploze, 63 % domácností vlastní PC a přibližně 80 % firem si obstaralo internetovou přípojku.

Penetrace v tisících
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Druh připojení v %
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

B2C se (zatím) nevyplatí

Přes zmíněný slibný vývoj v oblasti internetu zůstává B2C e-komerce stále nevýdělečnou aktivitou. Provozovatelé elektronických obchodů na doméně .lu nejsou příliš známí a nemají zdaleka takové možnosti jako zahraniční konkurence. V podstatě se soustřeďují jen na malý domácí trh.

Cena připojení v euro
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Rádio Luxembourg

Mediální scéna, to není jen pověstný „Laxík“, kde se v padesátých letech dal naladit komunisty zakázaný božský Elvis. Trh on-line reklamy je zde stabilní, v poslední době neprodělal žádné výrazné změny. Média zde mají dobré postavení a propagace se kolem nich točí, není divu, že právě jejich weby patří k nejsledovanějším. Pokud byste chtěli oslovit lucemburskou internetovou komunitu, vězte že mezi největší prodejce reklamy patří IPWebNet.lu. Obchodní aktivity probíhají bez ohledu na neexistenci on-line panelu nebo jiného podobného standardního měření. Byl sice vypracován projekt, ale k jeho realizaci nedošlo a dál se odkládá. Důvodem není ani tak nedostatek peněz (jako u nás), ale spíš rozdílná stanoviska majitelů sajtů, komunikačních agentur a vlády. Asi vás nepřekvapí, že neexistuje ani přesný přehled o reklamních výdajích. Odhady expertů se pohybují na hranici cca 500 tisíc euro. Jednoduchým matematickým úkonem zjistíme, že lucemburští inzerenti tedy utratili necelé jedno euro na obyvatele.

Co se týče on-line reklamního potenciálu na půdě velkovévodství, nabízejí se tři atraktivní odvětví – banky, motorová vozidla a služby (především pracovní agentury). Dalším sektorem je státní správa, která webového prostoru využívá ke komunikaci a představení vlastních internetových aktivit. Nejoblíbenějším formátem je klasický banner, ostatní se objevují jen výjimečně, patří k nim pop-ups, DHTML, newslettery, sponzorování, reklamní hry, ale i větší plošné kampaně.

Nejúspěšnějším portálem je RTL.lu. Skoro polovina (44 %) uživatelů internetu v Lucembursku navštěvuje stránky RTL Rádia a Télé Lëtzebuerg. Najdete tam (ovšemže v lucemburštině) spoustu aktualit, služeb a zábavy. Velký úspěch se prý dostavil díky využití synergie rozhlasového a TV zpravodajství.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel URL Reach [%] Unikátní návštěvníci za den Page Impressions za den
RTL /IPWebNet rtl.lu   4 517 57 685
RTL /IPWebNet rtl.lu/services/luxbazar   n. a. 20 144
RTL /IP Luxembourg party.lu   1 562 7 147
Monster Luxembourg monster.lu   1 938 3 986
GMS, MKÉ & XYZ spider.lu   1 712 3 506
Eldoradio eldoradio.lu   387 2 438
MKÉ casting.lu   n. a. 2 142
MKÉ nightlife.lu   n. a. 2 074
Féd. Lux. Basketball flbb.lu   220 1 382
Synapse Internet Services athome.lu   190 1 362

Zdroj: IPWebNet.lu, prosinec 2001

Kam kliknout
Luxweb.lu [luxweb.lu] Vyhledávací portál
Chamber of Commerce [www.cc.lu] Hospodářská komora (francouzsky/německy)
eLuxembourg [www.eluxembourg.lu] Vláda a internet (francouzsky)
Mediaport Luxembourg [www.mediaport.lu] Vládní mediální a komunikační agentura (angl.)
Ministerský portál [www.etat.lu] Vláda a veřejný sektor (fr.)
First Tuesday [www.firsttuesday.com/luxembourg] Informační technologie
ISOC Luxembourg [isoc.lu] Internet Society (fr.)
New Media Group [www.nmg.lu] Výzkumy a reference v oblasti nových médií (fr.)
PaperJam [www.paperjam.lu] Who-is-who v oblasti nových médií (angl./fr./něm.)

Podle všech příznaků má Lucembursko ve sféře internetu obrovský růstový potenciál. Z čerstvé studie ITU například vyplývá, že má cenově jeden z nejvýhodnějších tarifů pro připojení (počítáno procentem z HDP). Jedná se o zemi ekonomicky silnou. Vláda, zahraniční experti a domácí podnikatelé si to zřejmě uvědomují, je to možné mimo jiné odhadnout z množství probíhajících seminářů typu „Rodinný internet“ nebo „Kvalita websajtů“. Prostě, připomíná-li vám česká pavučina plnou kapří sádku, zkuste své štěstí třeba v Lucembursku, v zemi internetem nepolíbené…

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět