Ve svém prvním článku na téma optimalizace pro weblogy jsem uvedl několik dobrých důvodů, proč a jak pro weblogy optimalizovat. Dnes si ukážeme na praktických příkladech, jak je tato metoda využitelná a také využívaná. Vzhledem k silné optimalizaci tohoto článku na weblogy a jeho následné dobré dostupnosti na vyhledávačích, právě přes weblogy, které tento článek zalinkují, si to nepovíme jen dnes, ale ještě i zítra a pozítří a popozítří…

Příklad první: Interval.cz

Prvním příkladem budiž právě první díl tohoto článku. Během několika hodin po vydání ho zalinkovalo několik blogů a neupadl v zapomnění ani s postupujícím časem.

Ve spotu (článku na blogu) Adama Javůrka je zmíněna extrémní forma optimalizace pro weblogy a můj článek je použit jako odkaz pro vysvětlení pojmu. Zmíněná uměle vyvolaná kauza „Blogy vs. Old Media“ živila zájem blogerů a návštěvnost serverů, které, ač v opozici, patřily stejnému provozovateli. A tímto se dostáváme zpět k české scéně, kde taktéž platí pravidlo: Zaujmi nebo provokuj! A nejen Adam je důkazem dlouhotrvajícího efektu, podle šéfredaktora Intervalu chodí na článek o optimalizaci z weblogů nezanedbatelné množství lidí pořád.

Článek navštívilo od vydání do 4. 2. 2004 celkem (Toplist/Interval) 1231/1723 návštěvníků a zhlédlo ho 1 823/1 877 krát. Ve srovnání třeba s článkem Java Servlets – session tracking z 11. 8. 2003, který vidělo (dále jen dle statistik Intervalu) 974 návštěvníků 974 krát, je to velmi patrný rozdíl. Ovšem zdaleka nejlíp se vedlo tématu nejen pro české blogery nejzajímavějšímu, a to SEO – Search Engine Optimization, 3 210 návštěvníků ho zhlédlo 3 668 krát. Tento článek vyšel ve stejný den jako článek o optimalizaci pro weblogy a byl linkován většinou zároveň s ním (ale i samostatně). Kde všude jsem u tohoto článku nesledoval a nedohledával.

Příklad druhý: Lupa

Na serveru Lupa u článku Existuje odvrácená tvář Googlu? (2.) dochází právě k malé modifikaci toho, co doporučuji, a to zaujmout blogery. Nedošlo ovšem ke kladnému zaujetí, ale úsměvnou snahou dát do souvislosti nesouvisející, podařilo se i zde autorovi článek optimalizovat. Reakce blogerů nenechaly na sebe dlouho čekat:

Co zaujalo? v tomto případě to bylo toto vykonstruované tvrzení: …Značná část kritiky směřující proti Googlu do značné míry souvisí s jeho symbiózou s komunitou blogerů. Tradiční novináři při té příležitosti nezapomínají na své argumenty o „nežurnalistické,“ „nevyužitelné“ povaze blogů a samoúčelnosti tohoto vztahu…

Případ třetí: DigiWeb

Jak zaujmout a přitáhnout čtenáře do skomírajícího webového deníku? Pozvěte si na rozhovor autora blogovacího systému. Ačkoli má DigiWeb denní návštěvnost průměrně 800 zobrazení, přesáhl v počtu zobrazení tento článek číslo 1 000. Podle editora DigiWebu, Jana Němce, byl tedy velmi úspěšný. Pomohly mu k tomu svými odkazy i blogy Sova v síti a Marigold.

Shrnutí aneb desatero

  1. Optimalizujte pro weblogy, mají dobré umístění ve vyhledávačích a odkazy na nich jsou k nezaplacení.
  2. Téma zajímavé pro blogery je nejlepší optimalizací.
  3. Publikujte o blogerech.
  4. Nechte publikovat blogera.
  5. Vyberte si konkrétní oběť nebo střílejte do davu. Oborový weblog nebo širé masy? Účel světí prostředky.
  6. Nelamte to přes koleno, uděláte ze sebe blbce.
  7. Klidně vyvolejte umělý spor. Ale pozor, ať není moc průhledný.
  8. Nechcete-li být zneužívaným blogerem, začněte dělat konečně něco pořádného.
  9. Napište desatero, blogeři rádi citují.

Neberte optimalizaci pro weblogy jako podvod, tím možná může být jen její extrémnější podoba. V tomto článku jsem popsal následky weblogové optimalizace, ať chtěné či nechtěné. Článek zajímavý pro běžného člověka může zaujmout i blogera a optimalizace vzniká jen jako vedlejší produkt. Jindy stačí jen drobná změna formulace již hotového textu a výsledek se také dostaví. Je to jako s optimalizací pro vyhledávače (SEO), příliš mnoho triků vás spolehlivě z Googlu sestřelí, a zlatá rada SEO je: Co je dobré pro lidi, je dobré i pro vyhledávač (Google).

Těsně po dokončení tohoto článku došlo k dalšímu typickému příkladu optimalizace, i když bohužel opět té špatné, negativně působící. Jiří Hlavenka svým tolik typickým způsobem zaryl do webdesignerské veřejnosti, která má mezi blogery snad největší zastoupení, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Některým sice došlo, že nejde o pokus o diskuzi, ale jen o provokaci, ale Jiří Hlavenka si mne ruce a návštěvnost Živě roste.

Jak je vidět i na českém internetu, optimalizace pro weblogy skutečně funguje. Její přínos není pomíjivý a vyplatí se jako doplňkový marketingový nástroj téměř všem webovým periodikům. Využijí tak potenciál na informace a kauzy nadržených blogerů a jako jediní tak z blogovacího šílenství budou něco mít. A co na to blogeři? Začnou psát články o optimalizacích.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět