Optimalizace pro weblogy

12. srpna 2003

O SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače jste již určitě slyšeli. Přínosem pro servery může být ale také optimalizace pro weblogy. Řekneme si, proč bychom měli pro weblogy optimalizovat, pro které weblogy a jak toho dosáhnout, včetně několika praktických příkladů.

Zopakujme si co jsou to weblogy – internetové deníky, na jejichž příspěvky lze odkazovat a k jejichž rysům patří většinou subjektivita názorů autora (či autorů). V českém prostředí mají navíc weblogy tu zvláštnost, že kromě názoru autora málokdy přináší novou informaci. Jednou z forem takovýchto deníků jsou odborné weblogy, zabývající se většinou jedním konkrétním tématem. A právě tyto weblogy mohou být cílem pro naši optimalizaci.

Proč bychom měli pro weblogy optimalizovat? Weblogy jsou poměrně módní záležitostí a celkově přitahují velké množství čtenářů. Obzvlášť odborné weblogy, které jejich čtenáři berou jako zdroj toho nejlepšího z oboru a proto nepociťují potřebu chodit jinam. Pro takové čtenáře je weblog jedinou cestou k vašemu webu, článku či informaci. Weblogy dosahují také vysokého umístění ve vyhledávačích. Důvodů je několik. U vyhledávače Google tomu přispívá, díky prolinkovanosti weblogů, vysoká hodnota GPR (Google Page Rank). GPR se uplatňuje při řazení výsledků vyhledávání u stránek stejně relevantních k položenému dotazu. Pro jiný vyhledávač asi nemá cenu optimalizovat, pokud používá obdobu Page Ranku, autoři pravděpodobně nevymysleli nic lepšího.

Tím se dostáváme k jádru věci. Nemusíme vědět vůbec nic o tom jak optimalizovat pro vyhledávače (SEO), nemusíme platit konzultanty, kteří tuto optimalizaci za nás udělají, ale musíme se „nacpat“ do weblogů. Uživatel (čtenář či kupující) se k informaci dostane, přečte si komentář autora, který ho někdy zaujme více než původní informace, a přes odkaz se dostane k vám.

Začněme tedy optimalizovat. Prvním důležitým krokem je najít weblog, který je oborově příbuzný našemu tématu. Zadáme například pár frází z článku, který píšeme, nebo z našeho webu do vyhledávače a většinou mezi prvními odkazy narazíme na weblog, který se daným tématem zabývá. To je důsledkem mezi autory informací (tedy nikoli „weblogovými odkazovači“) neoblíbeného vedlejšího efektu weblogů. Jak již bylo řečeno, weblogy jsou nepoměrně lépe optimalizovány pro vyhledávače a tak se umisťují na prvních místech. Vzniká tak jistý „informační šum“ (multiplikování informací bez přidané hodnoty). Nebudeme na něj jako ostatní nadávat, ale využijeme ho pro naše potřeby, jako prostředníka mezi čtenářem (zákazníkem) a námi. Časem již budeme mít své oblíbené odborné weblogy v malíčku, protože sledovat je u nás není velký problém, mnoho jich tu není. Odkazy na pár z nich najdete na konci článku.

Jak zaujmout autory weblogů? První a nejlepší možností je napsat informačně dostatečně zajímavý materiál, aby ostatní zaujal a měli o něm chuť něco „blognout“. Další možností je umístit do článku jednu větičku, ve které uvedete, jak se celý problém weblogů dotýká. Ale vyvarujte se krkolomných konstrukcí, to byste ostatní maximálně rozesmáli. Dále máte možnost po zveřejnění článku (či informace) poslat email s informací svým oblíbeným autorům weblogů. Pokud je budete zásobovat zajímavými informacemi, jistě to ocení. Ideálním případem je, publikuje-li samotný bloger na nějakém odborném periodiku. To pak můžeme sledovat lavinu odkazů od ostatních blogerů.

Příkladem nám budiž článek Petra Staníčka Statisíce ve vzduchu. Krátce po vydání ho zaregistrovaly blogy Sova v síti, ConBlog, Pooh a Yuhůův weblog, mnoho dalších pak přibylo později. Dalším příkladem může být třeba weblog Marka Prokopa, ze kterého přebírá odkazy řada ostatních odborných weblogů o webdesignu, takže se stačí dostat do něj.

Marketingové využití weblogů jako jejich obchodní model – tato otázka se po přečtení předchozích odstavců jistě nabídne. Je český trh připraven na to, že by weblogy mohly odkazy prodávat? Zákazník by získal dvě podstatné výhody, jednak zvýšení GPR a jednak také širší přístupový kanál. Na českých weblozích už se tímto způsobem začínají prodávat knížky za provizi. Příklad najdete na RG-Blogu ale i jinde. Zatím je to ale podle mého názoru špatně postaveno. Efektivnějším systémem než „kupte si knížku pomůžete blogerovi“ by bylo „nezávislé doporučení aneb co jsem četl“, kde by autor postupně doporučoval knížky, z jejichž prodeje by měl provizi. Stejný model lze aplikovat na jakýkoli produkt, stačí jen, aby si sílu weblogů uvědomili prodejci, podobný prodejní kanál technologicky umožnili a zařadili do své nabídky. (Pozn. aut.: Podle informací ze zákulisí o tomto modelu prodeje knih uvažuje například Computer Press.)

Výběr z českých odborných weblogů

Technologie

Webdesign

Hudební publicistika

Žurnalistika, literatura

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek SEO - Search Engine Optimization
Další článek nill.cz
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *