Zajímá vás, jaké nástroje a postupy při své práci používají profesionálové? Chcete se dozvědět, jak vznikají internetové stránky naší veřejnoprávní televize? To vše a samozřejmě mnohé další se dozvíte v dnešní případové studii.

Pokud vás stejně jako mně zajímá pozadí vzniku a provozu úspěšných internetových projektů, tak jistě uvítáte pilotní díl seriálu Případové studie. V prvním díle vyzpovídám ing. Petr Svatoše z internetového oddělení České televize.

Mohl byste ve stručnosti představit Vaše oddělení?

První www stránky České televize vznikly v roce 1996. Tenkrát se však o jejich tvorbu staral pouze jeden pracovník informatiky, a jednalo se jen o pár stránek. Internetové oddělení v České televizi vzniklo s příchodem Štěpánky Novákové v roce 1998. Od té doby se web rozrůstá rychlým tempem, takže v současnosti máme již více než 7000 stránek o jednotlivých pořadech a akcích, o filmech, o televizi jako instituci, o zajímavých lidech z ČT, stránky zpravodajství a další. Organizačně naše oddělení patří do útvaru PR & Promotion, společně s např. Tiskovým oddělením a Teletextem. Máme 5 stálých zaměstnanců (vedoucí, programátoři a editoři zpravodajství) a externě spolupracujeme s grafičkou. V případě nárazové potřeby (např. nedávno na MS v atletice) máme možnost angažovat dalšího externistu.

Jaké používáte softwarové vybavení?

Hlavní díl práce odvádíme v Dreamweaveru. Jinak jde o běžný standard: grafiku zpracováváme ve Photoshopu a ImageReady, případně v Corelu, texty ve Wordu. Také používáme Real Producer na vytváření videoukázek. Hlavní důvodem pro volbu Dreamweaveru byla snadná správa rozsáhlého webu pomocí šablon a použitelnost vytvořených stránek v různých prohlížečích – přesně to, co nám předtím chybělo ve Frontpage. Za dva roky, po které ho používáme, jsme si každý našli své „fígle“ a rychlé postupy a jsme s ním velmi spokojeni. HomeSite přijde na řadu pouze při vývoji PHP stránek.

Dreamweaver disponuje nástroji pro práci s šablonami čí týmovou práci, využíváte je?

Šablony využíváme mocně – každá stránka na našem webu je provázána s nějakou šablonou. Velmi nám to usnadňuje práci, protože při změnách např. v menu není potřeba vždy znovu a znovu ručně měnit všechny soubory. Bohužel nemůžeme používat Library Items, protože při jejich aplikování se v souborech občas zničí kódování češtiny. Snad už si toho u Macromedie konečně někdo všimne! Vzhledem k tomu, že všichni pracujeme přímo po síti na jedné lokální verzi webu, nemáme potřebu Check In a Check Out využívat. Při častém přetížení naší linky do internetu bychom se neúnosně zdržovali. Právě hledáme vhodný nástroj, který by fungoval obdobně – tj. soubor, na kterém zrovna pracuji já, by se zamknul pro ostatní kolegy – ale pouze na lokální verzi webu.

Jak se Vám daří skloubit skriptovací technologie (PHP) s vizuálním návrhem tvorby stránky?

Zatím je většina našeho webu založena na ručně dělaných statických stránkách (samozřejmě kromě např. zpravodajství). Se samotnou implementací pro jednotlivé projekty, jako je například hlasování pro pořad Tak neváhej a toč!, problémy nemáme. Vždy postupujeme nejprve od grafického návrhu, do kterého vkládáme kód. Potýkáme se ale s potřebou redakčního systému, který by dokázal pojmout celý náš web. Vzhledem k jeho různorodosti a odlišnosti od běžných zpravodajských webů je nemožné použít některý z hotových produktů, které jsou založeny na principu článků zařazených do kategorií. S tím bychom opravdu nevystačili. Bude nutné si nechat systém vyrobit na zakázku, na což zatím bohužel nemáme finanční prostředky.

V oblasti grafiky pro internet mezi sebou soupeří nástroje od Adobe a Macromedie. Jak byste je porovnal z vlastní zkušenosti?

Používám spíše Photoshop. Z velké části je to asi otázka zvyku, když víte přesně, co kde hledat a naučíte se spoustu klávesových zkratek, tak je to skutečně vynikající nástroj pro tvorbu grafiky. Ve Photoshopu dělám návrh, dokonce v něm i grafiku rozřezávám. Rád si totiž ponechávám nad tvorbou kódu plnou kontrolu. ImageReady používám pouze na optimalizaci jednotlivých obrázků a na animace. Také nemám příliš dobré zkušenosti se stabilitou ImageReady – program často tuhne, nesnáší se s jinými zároveň otevřenými aplikacemi nebo vůbec nenaběhne…

Na webu ČT je již delší dobu možné sledovat zpravodajství či ukázky pořadů. Jaké důvody jste měli při volbě formátu videa? Jak prakticky probíhá konverze do tohoto formátu?

Rozhodnutí pro RealMedia padlo přibližně v době před třemi lety. Tenkrát byl tento formát mnohem lepší volbou než Windows Media hlavně v poměru kvality zvuku a obrazu a objemu přenesených dat. Zkrátka při stejně rychlém připojení nabízel uživateli lepší kvalitu zvuku i obrazu. Dnes jsou síly obou systému v tomto směru vyrovnané, ale RealMedia má stále výhodu v tom, že je dostupný pro více platforem.

Konverze do formátu RealMedia je velice jednoduchá. Stačí si stáhnout z www.realnetworks.com program RealProducer, který je v základní verzi zdarma. Také samozřejmě potřebujete zachytávací videokartu (stačí běžná TV karta za cca 7000 Kč) a zvukovou kartu s linkovým vstupem. Konverze poté probíhá v reálném čase, to znamená, že spustíte video, TV karta digitalizuje videosignál, a RealProducer ho rovnou převádí do formátu RealMedia. Samozřejmě je ale potřeba „vychytat“ spoustu nastavení a voleb, které RealProducer nabízí.

Jaké používáte nástroje pro vyhodnocování návštěvnosti jednotlivých sekcí?

Používáme hlavně logy ze serveru. Testovali jsme také systém Mytrix – je výborný, ale nesplňuje přesně naše požadavky kvůli nemožnosti vytváření samostatných statistik pro jednotlivé oblasti (adresáře) webu. Asi se budeme muset poohlédnout po nějakém pokročilém softwaru na zpracování logů.

Na závěr by naše čtenáři jistě potěšilo, kdyby jste se s nimi podělil o některý z vašich oblíbených fíglů.

Prozradím jeden úplně jednoduchý, mezi tvůrci webu však hojně používaný: nic.gif Pokud se vám nedaří přimět prohlížeč, aby zobrazoval správnou velikost tabulek, nebo si v některém sloupci potřebujete vymezit přesné minimální místo, vyrobte si průhledný obrázek ve formátu GIF o velikosti 1×1 pixel. Ten potom můžete do stránky libovolně umísťovat i s udáním jiných rozměrů, a pro návštěvníky vašeho webu zůstane neviditelný. Pokud potřebujete vyrobit sloupec tabulky o šířce 2 pixelů – žádný problém. Jednoduše do něj umístíte obrázek nic.gif, kterému udáte rozměry 2×1 a je po problému.

Děkuji za poskytnutí zajímavých informací.

Líbí se vám náš nový seriál? Napište nám prostřednictvím diskuního fóra, jaký projekt byste prostřednictvím interval.cz chtěli blíže poznat.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět