Překladový článek od Caleb Mellas, který se zamýšlí nad tím, proč je pro obchodníky důležité zvládnout e-komerci na mobilních zařízeních.

Od roku 2011 spousta designérů nabízela svým klientům responzivní design jako funkci typu „je hezké, že ji máme“. V roce 2014 je realita naprosto jiná: responzivní weby se staly nepostradatelnou součástí firemních online prezentací.

Jednou z webových oblastí, která dost pokulhává, pokud jde o moderní, snadno použitelné rozhraní pro zákazníky, je maloobchod online. Mnozí maloobchodníci, i někteří velcí, neinvestovali prostředky na to, aby vybudovali responzivní e-shop, který bude dobře fungovat přes zařízení všech myslitelných velikostí a tvarů.

Je ale opravdu nezbytně nutné mít plně rozvinutý responzivní e-shop? Neboli se chci zeptat, kdo vlastně dnes skutečně něco kupuje přímo ze svého telefonu? Všichni známe lidi, kteří na svých telefonech hlavně poslouchají hudbu, nebo fotí a prohlížejí své snímky, nebo komunikují na sociálních sítích – že je to tak?

Dobrá, čtěte dál, dozvíte se, co o tom říkají statistiky Amazonu …

Prodeje mobilů strmě rostou

Všichni víme, že prodej mobilů raketově roste, neuškodí však, když si připomeneme, jak obrovitou sekci trhu mobily ve skutečnosti tvoří.
Nákupy zboží z mobilních zařízení činily na Amazonu v roce 2009 přes miliardu dolarů. Do roku 2012 stouply roční prodeje z mobilních zařízení postupně ze tří na pět miliard dolarů. Ano, správně, za pouhé tři roky pětinásobný nárůst až na pět miliard dolarů!

V pátek po dni díkůvzdání (ten je vždy čtvrtý čtvrtek v listopadu) v roce 2013 dosáhl podíl mobilních prodejů 21,8 % ze všech online prodejů. To je, podle reportu Digital Analytics Benchmark společnosti IBM, nárůst téměř o 43 % oproti roku 2012.

Zamyslete se nad tím chvilku …můžete přijít o hodně potenciálních tržeb, pokud váš web nebude optimalizovaný tak, aby dobře fungoval na obrazovkách menších velikostí.

Zajímavé je, že v tomto „černém pátku“, jak se pátku po dni díkůvzdání říká, činil mobilní provoz 37 % z celkového online provozu, ale jen 21.8 % z online prodejů. Někteří zákazníci tedy zjevně na svých menších zařízeních jen prohlížejí položky, o které se zajímají, a sledují jejich ceny. Když pak ale později chtějí vybrané položky skutečně zakoupit, učiní tak ze svého tabletu nebo stolního počítače.

Tento 15% rozdíl mezi provozem a prodeji patrně znamená, že my, designéři a obchodníci, máme před sebou ještě hodně práce, než budeme mít na našich webech mobilní nákupní prožitky optimalizované.

Například kvůli tomu, že při nákupu se obvykle požaduje, aby zákazník vyplnil mnoho polí s informacemi o tom, co chce zakoupit. Vyplňovat nějaký formulář může být na menších obrazovkách dost svízelné, proto zákazníci prostě jen naskládají vybrané položky do svého nákupního vozíku a přejdou na tablet nebo stolní počítač, kde pak nákupy dokončí.

Proč by však měl být nákupní proces z mobilu obtížnější než ze stolního počítače? Nemohli bychom něco z procesu ručního vyplňování odstranit pomocí účtů Paypal, Google Wallet, Amazon nebo iTunes?

Nebo co takhle skenovat kreditní kartu zákazníka jejich foťákem, aby se pro ně platba zjednodušila? Nejnovější operační systém iOS 8 společnosti Apple, který mělbyl představen podzim roku 2014, by měl mít tuto schopnost zabudovanou do Safari.

30% lidí opustí váš e-obchod, pokud není responzivní

V nedávné studii od Mobify se uvádí, že pokud není váš e-obchod responzivní, 30 % zákazníků váš web opustí, aniž by si něco koupili. Uvažte, o jak velké peníze by mohl tradiční maloobchodník přijít, kdyby v příštím roce každé pondělí vyvěsil do výkladní skříně ceduli s nápisem „Ano, dneska máme zavřeno!“ Nejenže by přišel o obrovité množství tržeb, ale navíc by naštvaní zákazníci přešli k jeho konkurentům.

Pro designéry to znamená, že musejí zapracovat na svých responzivních designérských dovednostech, aby byli schopni budovat lepší e-obchody a pomohli tak klientům poskytovat lepší prožitky jejich zákazníkům. Měli by se například detailně seznámit s různými frameworky pro e-komerci, jako je Shopify, Magento, LemonStand a Bigcommerce, protože jejich ohromné schopnosti vám mohou pomoci s vybudováním vlastních responzivních motivů pro elektronické obchody.

Pro maloobchodníky online to znamená, že si musejí důkladně promyslet, jak na tom jejich e-obchody jsou, co by se s nimi mělo dál dělat, a jak dobře jsou optimalizované pro všechny velikosti a fyzické rozměry zařízení. Musejí také kriticky prověřit, do jaké míry je pro zákazníky snadné a jednoduché u nich nakupovat. Mnohé obchody přicházejí každý rok o nesčetné zákazníky jen proto, že proces platby není ani snadný, ani jednoduchý, a trvá dlouho.

Web s pevnou šířkou signalizuje, že vaše obchodní značka uvízla v minulosti

Jeden z často přehlížených důvodů, proč se má budovat responzivní prožitek e-komerce, se týká komunikace o vaší obchodní značce směrem k vašim zákazníkům. Responzivní, první web přehledný i na malých zařízeních, sděluje zákazníkům, že se usilujete uspokojit jejich potřeby a zvyky. Stále víc a víc lidí v současné době řeší většinu svých internetových úloh ze svých telefonů. Když nezajišťujete potřeby těchto lidí, říkáte jim vlastně, že je vám jejich byznys ukradený a že byste byli radši, kdyby nakupovali někde jinde.

Když se nebudují responzivní e-obchody, je to něco podobného jako když se založí spolek, který chce propagovat ekologický životní styl, ale na pravidelné týdenní schůzky spolku pak jezdí všichni svými auty! Říkat, že vám leží na srdci blaho vašich zákazníků a že chcete, aby jejich byznys vzkvétal, je sice hezké, ale opravdu to vaším webem prokazujete?

Responzivní e-obchod, který má příjemný design, hovoří hodně o vaší firmě. Říká, že jste předvídaví, progresivní a aktivně hledáte způsoby, jimiž byste stále zdokonalovali své produkty a zušlechťovali životy svých zákazníků. Sděluje potenciálním investorům, že se patřičně staráte, aby se váš byznys rozvíjel. Také tím dáváte zákazníkům najevo, že je váš byznys úspěšný.

Popřemýšlejte o posledním výroku. Představte si, že jste se doslechli o skvělé nové kavárně, někdo vám ji doporučil, ale když jste tam zašli, abyste ochutnali nějakou jejich kávu, chodník byl posetý odpadky, všechny stoly uvnitř rozviklané a ani neměli wifinu! Myslím, že mohu s klidem říci, že většina z nás by šla hned pryč a už by nás tam nikdy neuviděli.

Responzivní design pomáhá zefektivnit nákupní prožitky uživatelů

Jedním z obrovitých tlaků, které jsou v současnosti vyvíjeny na designovou komunitu, je požadavek navrhovat weby podle hesla nejprve pro mobilní zařízení o malých rozměrech. Když začínáte s tak úzce vymezenou velikostí, nutí vás to zvažovat, co je pro vaše uživatele významné. Pomůže vám to vytvořit pro ně všeobecně lepší prožitky, protože odstartujete s malým webem, který postupně dál propracováváte. Nevybudujete tedy rovnou nějaký velikánský web, do něhož se pak snažíte namačkat věci určené pro menší zařízení.

Jedním z obrovitých benefitů tohoto přístupu k webům je, že vás nutí myslet na jednoduchá řešení určená pro mobily a uživatele s dotykovým ovládáním, která nakonec vylepší prožitky všech vašich zákazníků.

Pokud začínáte navrhovat od velké velikosti stolních počítačů, patrně vybudujete pěkně vypadající záhlaví s odkazy, vaším logem, kontaktními informacemi, informacemi o nákupním vozíku atd. Až se to pak ale budete snažit namačkat do menších velikostí, zjistíte, že to zabírá polovinu svislého prostoru vašeho viewportu – ach ouvej, to není zrovna uživatelsky přívětivé!

Začnete-li místo toho s malými rozměry a promyslíte, jak velkou máte v realitě viditelnou obrazovku, navrhnete něco jednoduchého a stručného, abyste zobrazili jen nejdůležitější informace.

Tento postup vás nutí promýšlet, co je pro vaše uživatele (zákazníky) nejdůležitější. Jednoduchý postup organizace věcí podle jejich důležitosti značně pomůže, abyste dokázali navrhovat lepší, použitelnější rozhraní přes všechny form faktory (fyzické rozměry zařízení) a velikosti.

Co to všechno znamená pro mne, designéra?

Možná si myslíte, no dobře, to je všechno skvělé, článek by si měli rozhodně přečíst ve firmách jako jsou Apple, Walgreens nebo majitel stánku na rohu, kam si chodím pro bagel, co ale dává mně, webovému designérovi?

To, že je takový nedostatek dobře navržených, super uživatelsky přívětivých, rychle se načítajících a responzivních e-obchodů znamená pro vás, designéra, obrovskou příležitost, po které byste měli neprodleně skočit. Mnoho, až příliš mnoho firem nemá vybudovaný responzivní e-obchod, dokonce ani nevědí, proč by ho měli mít. Vy, designér, s nimi můžete spolupracovat jako cenný obchodní konzultant, pomoci jim se vzděláním a ukázat jim, jaký kurz nabírá trh.

Také to znamená, že budete pravděpodobně moci soustředit veškerou svou energii na to, abyste předělali designy zastaralých e-obchodů s pevnou šířkou, takže budete mít postaráno o své pracovní vytížení tak na dva roky dopředu. Nuže, jak byste nyní reagovali na tvrzení pronesené před pár dny, že potřebujete další klienty?!

Informace o autorovi

Caleb Mellas je provozovatel a zakladatel webu Webinsation – což je webová konzultační a poradenská firma s rozsáhlým portfoliem klientů, kteří chtějí dále zdokonalovat svůj byznys nebo ho expandovat. Když buduje weby, přistupuje k projektům z perspektivy byznysu, aby odhalil skutečné potřeby svých klientů. Jeho vášní je zajistit růst tržeb, co nejvíc zaujmout a budovat lepší obchodní značky. Mezi jeho oblíbené nástroje patří HTML5, Sass, Js, Git, WordPress, SublimeText, Sketch a 27″ iMac. Další články Caleba Mellase najdete zde.

About translation

Language of translation: Czech (for readers from Czech and Slovak republics). Translated with the permission of Webdesignerdepot. Other translations.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět