Odkazy slouží jako hlavní prostředek k přecházení ze stránky na stránku. Proto jsou velmi významným prvkem většiny stránek a je třeba s nimi správně zacházet. Nejinak jsou na tom vyhledávače, které kladou na odkazy velký důraz. Tak velký, že se s nimi bohužel obchoduje za velké peníze. My si ale ukážeme, jak tvořit odkazy správně.

Odkazy na vlastním webu

Nejdříve byste se měli zaměřit na vlastní web. Na správné prolinkování vlastního webu se v honu za zpětnými odkazy často zapomíná. Odkazy by měly odrážet strukturu vašeho webu. Uživatel by neměl být zmaten, vždy byste mu měli podat pomocnou ruku v podobě odkazů na související články či vysvětlení. Na obchodním webu ho budou například uprostřed objednávky zajímat obchodní, reklamační a dodací podmínky, a pokud se tyto informace snadno a rychle nedoví, protože se odkaz na tyto stránky vyskytuje pouze někde ukrytý v nápovědě, můžete o něj přijít.

Popisné a výstižné odkazy

Druhou velice podstatnou věcí je samotný text odkazu. Měl by vždy co nejvíc popisně a výstižně shrnout, co na dané stránce uživatel najde. Což není rozhodně lehký úkol. Proto najdete na řadě stránek odkazy typu klikněte zde. Někde to ještě zachrání kontext, ale bohužel jsou k vidění odkazy typu: Více informací najdete zde a zde, (viz výsledky hledání na Googlu). V případě, že se vám zdá váš odkaz málo popisný, přidejte informace do atributu title.

Uživatelé totiž vždy nečtou vše na stránkách. Čtou pouze tolik, kolik potřebují ke splnění svého cíle. Tím může být nalezení hledané informace či nakoupení daného produktu. Proto stránku proletí očima a zachytávají se na výrazných bodech. V tomto případě to jsou nadpisy, seznamy, tabulky, zvýrazněné části a také odkazy. A většinou jsou to právě odkazy, které uživatel hledá, protože zjistil, že ho daná stránka neuspokojila, a hledá jinou. A pokud ho používáním špatných odkazů nutíte vše číst a hledat kontext, je to chyba. Po několika stránkách, na nichž nenalezne, co hledá, váš web jistě opustí.

Odkazy a vyhledávače

I vyhledávače zajímá, co najdou na dané stránce. Odkazy totiž berou jako sbírku referencí. A kromě samotného odkazu kladou také velký důraz na to, jakým textem je na danou stránku odkazováno. Když deset webů odkáže na stránku s klíčovým slovem A, tak si vyhledávač myslí, že tam to A opravdu je.

Záleží také na tom, kdo vyhledávači danou stránku doporučí. Pokud stránka X píše o problému A a stránka Y rovněž o A, pak bude mít větší váhu odkaz z Y na X než ze stránky Z, která píše o problému B. Jednoduše řečeno – vyhledávače se snaží preferovat odkazy z tématicky stejných stránek.

Mapa webu

Na rozsáhlejších stránkách se může uživatel snadno ztratit. Proto byste mu měli podat záchranou ruku v podobě odkazu na domovskou stránku, vyhledávání a mapu webu. Ta by měla odkazovat na všechny podstatné stránky daného webu. Odkazy byste měli vytvořit tak, aby odrážely strukturu vašeho webu, a uživatel na první pohled poznal, kam která stránka patří a která je ta, co hledá. Opravdu rozsáhlé weby musí i mapu webu rozdělit na několik částí.

Do mapy webu nepatří odkazy na články a produkty, především pokud jsou jich stovky. Umístěte je na speciální stránku (nebo stránky) a tu odkažte z mapy webu. Snažte se mapu webu prostě vytvořit tak, aby se v ní uživatel znovu neztratil.

Získávání odkazů

Nejlepší je, když na vás lidé odkazují spontánně. Zaujme je nějaká stránka, nástroj na vašem webu či zajímavá služba. Odkáží na vás třeba ale i v případě, že jsou spokojeni s vaším produktem a kvalitním servisem. Pokud se vám nedaří vyvolat spontánní odkazovou reakci, doporučuji nejdříve začít u sebe a vytvořit něco zajímavého pro zákazníky, s čím budou spokojeni.

Samozřejmě existují i další způsoby, jak získat zpětné odkazy:

Publikujte na oborových webech

V tématu, kterému se na vašich stránkách věnujete, byste měli být odborníci. Proto by pro vás nemusel být problém publikovat některá ze svých mouder v oborovým magazínech nebo i off-line časopisech. Zde získáte kromě odkazu, kterým vás některé magazíny obdaří, také jméno. Dáte najevo, že tématu opravdu rozumíte a že tedy váš produkt nebo vaše služby budou pro zákazníka zárukou kvality. Zároveň se můžete účastnit diskusních fór a radit uživatelům. Třeba se z některého stane váš budoucí zákazník.

Vydávejte tiskové zprávy

Ke každé větší události byste měli připravit tiskovou zprávu. Opět se snažte, aby vyšla na oborových webech. Nezapomeňte samozřejmě na odkazy. Bude se o vás zase psát a jako bonus získáte nějaký ten odkaz.

Registrujte se do katalogů

Registrace do katalogů je vhodná především pro nové weby, protože tak kromě nových návštěvníků získají snadno zpětné odkazy. Nejcennější jsou samozřejmě ty velké a oborové.

Vyměňujte odkazy

Samozřejmě že opět nejcennější jsou ty z podobných webů. Nebojte se vyměnit odkaz se začínajícím, ale nadějným webem. Může se po určitém čase vypracovat na špičku a vy budete rádi, že s ním spolupracujete.

Nezapomeňte, že odkazy nebudujete pouze pro vyhledávače, ale jde také o výrazný zdroj návštěvníků.

Odkazy a zdroje

Pozn. red.: Seriál musel být předčasně ukončen, protože autor nedodal slíbená pokračování. Máte-li zájem v seriálu pokračovat vlastními články, prosíme, kontaktujte redakci.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

1 Příspěvěk v diskuzi

Odpovědět