Když už jste si promysleli strukturu svého webu, strukturu URL a použité technologie, je nutné se zamyslet, kde budete své stránky hostovat a zda vám stačí freehosting s doménou třetího řádu, freewebhosting, či potřebujete placený webhosting s profesionálními službami. I zde totiž můžete špatnou volbu učiněnou v začátku ještě dlouho litovat.

Freehosting – domény třetího řádu

Freehostingy se staly velmi oblíbenými. A tak weby s adresou http://muj-web.example.com, http://www.example.com/muj-web/, či dokonce http://www.example.com/example/muj-web/ nejsou rozhodně neobvyklé. Řada menších a středně velkých nekomerčních webů končí právě na freehostinzích. A kupodivu zde svůj web hostuje také nemálo firem. Může za to především několik faktorů:

  • Tím nejdůležitějším bude určitě cena, protože ceně zadarmo se v očích řady lidí jen těžko konkuruje.
  • Druhým faktorem je také rychlost, není třeba nic objednávat, na nic čekat. Stačí se registrovat a můžete během pár minut spustit svůj nový web.
  • Pro někoho může být lákadlem také zajímavá doména, na které nebude přímo hostovat, ale může si například vytvořit libovolnou doménu třetího řádu.

Přesto jsou freehostingy velice špatné z dlouhodobého hlediska. Pokud alespoň trochu plánujete budoucnost svého webu, doporučuji se freehostingu vyhnout. Hlavní nevýhody jsou:

  • Nutnost zavázání se na jeden freehosting. Nemůžete už nikdy v budoucnu změnit poskytovatele freehostingu či přejít na placený hosting jiné firmy. Jste totiž vázáni adresou vašeho webu, v které je poskytovatel přímo zakotven. Jedinou možností je použít přesměrování stránek, ale to nemusí být také jednoduché, protože na freehostinzích většinou nejsou k dispozici pokročilé nástroje.
  • Malá garance. Dnes může freehosting fungovat výborně, ale třeba za rok se změní vedení firmy či plán a dojde k omezení služeb či úplnému ukončení. A vy potom ztratíte celou vybudovanou práci a budete muset začít znovu na nové adrese.
  • Slabá technická podpora. Jelikož jde o služby poskytované zadarmo, můžete očekávat, že technická podpora nebude 24 hodin 7 dní v týdnu, ale že admin třeba odpoví jednou denně na e-maily, či budete odkázáni pouze na fórum.
  • Reklama. Je potřeba zaplatit provoz serveru a často je to řešeno reklamou umístěnou na vašem webu. Vy tak máte zbytečně na webu reklamu navíc.

Vlastní doména

Řešením výše zmíněných problémů je vlastní doména. Výše ceny se odvíjí od zvolené TLD (Top-Level Domain – doména nejvyšší úrovně – například .cz, .com nebo .net). Česky psané stránky je nejlépe umístit na národní doménu .cz. Jestliže hledíte na každou korunu, můžete volit z levnějších alternativ (.com, .net, .info atd.), kde je k dispozici také více volných domén s českými slovy.

Podívejme se podrobně na výhody, které vlastní doména přináší.

Možnost výběru

S vlastní doménou se nemusíte ničeho obávat. Pokud nezapomenete zaplatit registrační poplatek, tak je doména vaše. Nejste také vázáni na jednoho poskytovatele hostingu. Pokud nebudete spokojeni s nabízenými službami nebo se rozhodne skončit, můžete jednoduše přejít ke konkurenci.

Budování značky

Stejně jako propagujete název firmy, logo a dobré jméno, tak za vámi stojí vaše neměnná doména. Určitě znáte problémy, když změníte číslo telefonu. Stejně tak si vás lidi spojí s vaší doménou.

Jednotné e-maily

Celá vaše firma může mít jednotný tvar e-mailů (například jmeno.prijmeni@example.com) místo nejrůznějších freemailů. A jestliže někdo narazí pouze na váš e-mail a bude chtít dohledat váš web, pak, pokud používáte e-maily na vlastní doméně, je dohledání webu maličkostí. Zato v druhém případě řada lidí končí s neúspěchem. Znalejší zkusí najít e-mail ve vyhledávači, ale to se jim nemusí podařit.

Na zákazníka působí také důvěryhodněji, když komunikuje s někým s e-mailovou adresou example@example.com než example@freemail.com. Přispívá to k jistotě, že komunikuje s tím, s kým komunikovat chce a ne s nějakým podvodníkem.

Stejně jako u freehostingů, také u freemailů riskujete, že daný poskytovatel přestane poskytovat své služby či je zpoplatní a vy budete muset obesílat všechny své klienty, aby si změnili kontakt, a měnit desítky registrací, kde jste neobezřetně uvedli e-mail z freemailu.

Zapamatovatelnost

Lidé si nepamatují dlouhé URL či URL podstránek. Ale URL hlavního webu ano. To by mělo být jednoduché a v nejlepším případě by se mělo shodovat s názvem firmy či oboru. Uživatelé mají stránku buď uloženou v oblíbených, vyhledávají ji, nebo ji napíšou přímo do adresního řádku. Pokud nejsou na svém počítači (v kavárně, ve škole), tak je to nejrychlejší způsob, jak se k vám mohou dostat. A krátká a snadno zapamatovatelná doména jim v tom pomůže.

Snadno zapamatovatelná doména je také velkou výhodou v reklamě mimo internet. Uživatelé totiž nemohou kliknout hned, jak uvidí reklamu na billboardu či v novinách. Musí si ji zapamatovat, ale většina z nich si na ni u počítače nevzpomene. Pokud ji ale uvidí podruhé, potřetí, tak se jim přece jenom vryje do paměti.

Uhádnutelnost

Uhádnutelnost je stejně jako zapamatovatelnost velmi důležitá. Řada lidí si oblíbila hádání domény jako nejrychlejší způsob přístupu na určitý web. Pokud se firma jmenuje Vopička, s.r.o. a sídlí v České republice a nabízí služby pouze v rámci Čech, pak lidé očekávají, že se jejich webová prezentace bude nacházet na http://www.vopicka.cz. Problémem nastane, když je doména prázdná, či ještě hůře, sídlí zde váš konkurent. Proto byste tento druh domény měli mít registrován v první řadě.

Velmi výhodné jsou také oborové domény, protože lidé zkouší také zadávat URL ve tvaru http://www.obor.cz. Pokud budete mít možnost tuto doménu získat, určitě toho využijte, alespoň pro přesměrování na firemní doménu.

V doméně je vhodné se vyvarovat všemu, co by mohlo uživatele zmást. Například, když se jinak vyslovuje a jinak píše. Pozor si dejte také na pomlčky. Při opětovném zadávání nevím, zda byly použity pomlčky, nebo ne. Pokud vám v tom finance nebrání, kupte obě varianty, s pomlčkou i bez ní. Spekulant či konkurence by ji mohli koupit a využít.

Webhosting a freewebhosting

Když už se rozhodnete pro vlastní doménu, budete potřebovat stránky někde hostovat. Jako první možnost se jeví freewebhostingy. Oproti freehostingům mají hlavní výhodu – můžete se kdykoli odstěhovat k někomu jinému. Pro provoz nekomerčního projektu s malou návštěvností může freewebhosting bohatě stačit. A když se projekt v budoucnu rozroste, máte kdykoli možnost si vybrat placené služby u konkurence.

Při výběru nejvíce oceníte ochotné adminy, dám vám ale i pár ověřitelných tipů na nástroje, které by neměly chybět u hostingu vhodného pro SEO:

  • mod_rewrite – využijete ho například při přesměrování z http://example.com/* na http://www.example.com/*:

    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example\.com
    RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,QSA]

  • 404 Document Not Found – vlastní chybové stránky.
  • domény třetího řádu – někdy je třeba vrámci jednoho webu založit samostatnou sekci a právě k tomu se hodí doména třetího řádu. Příklad použití najdete i zde na Intervalu – http://interzen.interval.cz a http://interforum.interval.cz.
  • log soubory ke stažení – využijete je k podrobnému zkoumání návštěvnosti. Například speciálními programy, které nejsou k dispozici online.
  • statistiky návštěvnosti přímo na serveru – i přesto, že jsou k dispozici log soubory, je potřeba zkontrolovat aktuální návštěvnost rychle. Nebo prostě na určité analýzy online statistika plně dostačuje a je také většinou rychlejší.

Odkazy a zdroje

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

1 Příspěvěk v diskuzi

  1. Some time before, I really needed to buy a house for my business but I did not have enough cash and couldn’t buy something. Thank God my comrade adviced to try to get the personal loans from reliable bank. Therefore, I acted so and was happy with my credit loan.

Odpovědět