Internet umožňuje specializovaným obchodům rozšířit jejich nabídku až za hranice jejich aktuálních možností skladů. Naše otázky dnes tedy směřují na jeden z obchodů, který se specializuje na hudební tituly. Poodhalíme mechanismus, jakým takový obchod funguje.

Prodejna Hudba2000.cz má v nabídce např. 337 titulů s králem rock´n´rollu, z toho 21 na černých deskách (včetně několika kompletů, např. Live in Las Vegas na pěti LP). Bontonland jich z katalogu vypíše jen 36, Vltava 122. Uspokojení v prodejně najdete, pokud prahnete po starších písničkách, málo obvyklých albech nebo sběratelských raritách. Na podrobnosti vzniku a provozu obchodu jsem se zeptal spolumajitelky e-shopu, paní Jitky Mynářové.

Váš obchod mě okamžitě zaujal širokým sortimentem nosičů (od CD až po hudební videokazety). O co lidé projevují největší zájem? Jak se prodávají znovuobjevené klasické vinylové desky?

Jitka Mynářová: V nabídce máme vedle běžně dostupných CD i další typy hudebních nosičů. Některé jsou v ČR skutečnou raritou – např. laser disky. Největší zájem je o CD singly a CD nosiče v cenové hladině kolem 400 Kč. Při této ceně zákazník dostane kvalitní značkové CD.

Pokud se ptáte na klasické vinylové nosiče – černé desky, tyto skutečně zažívají renesenaci i vzhledem k novým typům gramofonů a zvýšené kvalitě reprodukce. Na západ od našich hranic se jich rok od roku prodává více. V našem obchodě obrat těchto hudebních nosičů představuje asi 30 procent.

V záhlaví vašeho obchodu čtu informaci, že vaše nabídka právě obsahuje 735 962 kusů zboží. Jinde však uvádíte, že vaše databáze obsahuje milión položek. Jaký je v tom rozdíl?

Otázku je možné rozdělit do několika bodů. Standardně na internetu nabízíme asi 100 tisíc titulů, které jsou z velké části (řekněme 90 procent) ihned k dodání. Druhý uváděný údaj představuje katalog, z něhož nám distributor umožňuje vyhledat požadovaný hudební nosič. V tomto případě je již naděje na rychlou distibuci jen asi poloviční. Náš distributor má ještě vlastní databázi, s více než 1 milionem titulů, obsahující především rarity a těžce dostupné tituly, popř. využívá různých distribučních kanálů. Také v této kategorii se rozběhne proces dodávky asi v 50 % případů okamžitě.

Zákazníka musí potěšit, že nabízíte těžko dostupné tituly a rarity, které jsou v českých kamenných obchodech vesměs nesehnatelné. Je to inspirováno nějakou vlastní zkušeností?

Podíváte-li se do nabídky našich kamenných obchodů, zjistíte, že nabídka v nich obsažená se soustřeďuje především na levné nosiče a velmi úzké spektrum titulů. Ve větším obchodě najdete maximálně 3000 položek. Rarity a těžce dostupné tituly zde obvykle nemají místo. Jedná se hlavně o tzv. limitované edice a hudbu z okrajových žánrů, tedy nezávislé vydavatele, nespadající pod velké labely. Dále dodáváme pro sběratele nosiče vydané na jiných kontinentech – z USA, Japonska, Austrálie atd.

Z vlastní zkušenosti mohu uvést příklad: Jeden známý toužil koupit CD své oblíbené, ale ne příliš tuctové skupiny. Dlouho se mu to nedařilo, snažil se podle vlastních slov skoro 8 let. Slovo dalo slovo, na jeho požadavek jsme uvedené album vyhledali a asi po třech měsících je měl doma.

Uvažujete o tom, že byste některé speciální tituly či nosiče dodávali do kamenných obchodů?

V poslední době máme několik odběratelů i ze sféry klasických prodejců. Na zakázku jim obstaráme požadované nosiče. Další velkou oblast tvoří objednávky od členů různých fan-klubů.

Při tvorbě e-shopu jste využili nějakou hotovou aplikaci nebo se jedná o práci vámi placeného programátora? Prozradíte čtenářům Interval.cz okolnosti vzniku obchodu, způsob jeho financování a očekávanou návratnost počáteční investice?

E-shop začalo budovat několik nadšenců již v roce 1998, tenkrát ještě na doméně musica2000.cz. Na úplném počátku jsme hlavně preferovali vytvoření kvalitní sítě dodavatelů. Softwarové řešení bylo vytvořeno na zakázku. E-shop tedy vznikal postupně podle našeho zadání, od modulu sledování průběhu objednávky, přes informace o dodávkách mailem až po možnost partnerského prodeje. V roce 2000 došlo k přerozdělení obchodních podílů a změně domény.

Obchod je od začátku financován z vlastních zdrojů a náklady na pořízení se nám vrátily do jednoho roku. V současné době máme vyrovnané hospodaření.

Zákaznický klub se na našem webu nevidí příliš často. Určitě si v něm našlo své působiště už nemálo vašich fandů. Máte díky tomu přehled o tom, jak vypadá váš typický zákazník?

Našim typickým zákazníkem je dobrý znalec hudby (daného žánru – jazz, dance atd.), věk mezi 25 až 40 lety.

Dodací lhůty uvádíte v rozmezí až do 30 dnů, což je u různých specialit pochopitelné. Jak dlouho ale bude trvat, než mi dodáte nějaké aktuální cédéčko, vyrobené v České republice?

Aktuální CD jsme schopni v rámci České republiky dodat do 7 dnů. Ale jak jsem již uvedla, orientujeme se především na dovoz.

Hudební nosiče posíláte na dobírku. Jaké jsou vaše zkušenosti se službami České pošty?

Jedním slovem špatné. V poslední době se jejich služby mírně zlepšily, ale běžně se stává, že našim zákazníkům nepředá pošta doručenku a pak se nám zásilka zbytečně vrací. Nicméně musím uznat, že v poměru ceny a služby jsou zatím pro naše zákazníky nejvýhodnější.

Na vašem webu jsem si přečetl, že ceny pro slovenské zakazníky počítáte v kurzu 1 Kč = 1 Sk. Při současném vývoji devizového trhu se ještě nenašel alespoň jeden schopný spekulant?

Prodej na Slovensko představuje pouze malou část z obratu a na Slovensku spolupracujeme především s velkými hudebními servery a vybranými partnery.

Proč u vás nelze platit elektronicky? Na výběr mám bankovní převod, nebo platbu pošťákovi.

Z průzkumů vyplývá, že elektronická platba v rámci ČR zatím představuje zanedbatelnou část tržeb (asi 5 %). Vzhledem k tomu, že ceny námi prodávaného zboží se nepohybují ve velkých částkách, je pro nás rozhodující také poplatek, který si banky za operaci účtují. Dalším důvodem je, že dodávky nosičů probíhají s určitým zpožděním. Proto zákazníci raději platí až ve chvíli, kdy k nim zboží fyzicky dorazí. V našem obchodě jsme se zatím s požadavkem platit elektronicky ani nesetkali.

Při nákupu zboží musíte komunikovat snad s celým vyspělým světem. Zvládáte to e-mailem? Můžete si CD, MC, desky a další nosiče objednat u dodavatelů elektronicky? S kolika dodavateli spolupracujete?

1 Příspěvěk v diskuzi

  1. klasika – nenabizi elektronickou platbu, protoze pry o ne neni zajem. Zajem ale je, jen je nikdo nenabizi. Hlava XXII.

Odpovědět