Přednosti e-learningové výuky přes internet skvěle využívá server English-online.cz. Není snad typičtější příklad výhodného zúročení studia na dálku. Možná i proto zvítězil v soutěži Junior Internet 2006, v kategorii Junior Web do 18 let. K malému hodnocení tohoto projektu přikládám povídání s hlavním autorem Štěpánem Mejzlíkem o tom, jak tento studentský web vznikl a jaké má perspektivy.

Autory projektu jsou dva studenti Gymnázia K. V. Raise v Hlinsku, kteří rozhodně vědí, co taková výuka potřebuje. Proto snad neodolá návštěvě a pravidelné výuce na serveru English-online.cz žádný dychtivý šprt angličtiny z řad středoškoláků či vysokoškoláků. Ostatně, svědčí o tom návštěvnost i prodejnost nabízených kurzů na satelitních webech.

Spolupráce s Oxford University

Výjimečností je, že autoři English-online.cz spolupracují s nakladatelstvím Oxford University Press, s British Council a rovněž s University of Cambridge. Jako jediný server na českém internetu shromáždil tak pro zájemce o výuku angličtiny bezplatné on-line ukázky z uznávaných Cambridgeských testů zkoušek, lokalizované do češtiny. Mimo toho nabízí projekt, rovněž zdarma, množství textů, slovíček a gramatiky, které usnadňují výuku angličtiny. Zájemcům jsou k dispozici také poslechy s nahrávkami výslovnosti rodilých mluvčích. Vedle toho má server satelitní weby, jejichž prostřednictvím prodává vlastní programy Nepravidelná slovesa 3 a rovněž Moje slovíčka.

Hlavní stránka (výřez) serveru English-online.cz
Hlavní stránka (výřez) serveru English-online.cz

Cambridgeské zkoušky

Nabídka testů a zkoušek je bohatá. V menu najdete v Aktivní výuce například trénink gramatiky, doplňování slov a „slovíčka light“. Ta jsou určena k jednoduchému procvičování slovíček z učebnic pro začátečníky. Pouhým kliknutím myší si zvolíte učebnici a lekci, ze které chcete, aby byla slovíčka vybírána. Náročnější a propracovanější výuka slovíček je zařazena zvlášť na již zmíněném webu Moje slovíčka. Sekce Certifikáty z AJ je určena pro vážné zájemce. V Přehledu zkoušek si můžete vyberat z pěti typů Cambridgeských zkoušek pro vás ten nejvýhodnější. Všechny zkoušky obsahují interaktivní ukázky zkoušek a ukázky ve formátu PDF.

Ukázka testu PET. Student označí správná slova.
Ukázka testu PET. Student označí správná slova.

Na prvním místě obtížnosti v sekci Všeobecná angličtina je zařazen populární Key English Test (KET). Je doporučován začátečníkům, kteří potřebují získat základní znalosti z angličtiny. Zkoušku složí student po absolvování tří až čtyř hodin výuky, uvádí se v propozicích. Druhou pozici náročnosti zaujímá test komunikativní způsobilosti Preliminary English Test (PET). Uchazeč na tomto stupni by se měl jazykově vyrovnat s řadou každodenních situací, které vyžadují použití angličtiny v jeho zemi i v zahraničí. K dosažení této úrovně je potřeba asi šest hodin aktivního studia.

Ukázka vyhodnocení testu PET. Čtyři odpovědi dobré, jedna odpověď špatná.
Ukázka vyhodnocení testu PET. Čtyři odpovědi dobré, jedna odpověď špatná.

Uživatelské prostředí

Design webu a jeho struktura je na výši. Obojí se vyznačuje jednoduchostí, avšak ne nadměrnou, takže přináší přesně to, co tento druh webu potřebuje. Ovšem výraznější barvy v rámci jednoduché grafiky by snad neuškodily, stejně tak jako použití menší velikosti písma snad na celém webu. Menu v levém sloupci je ovšem dost obsáhlé, zeštíhlení by prospělo. Na titulce nahoře jsou natvrdo umístěny reklamní rámy s nešikovnou středovou mezerou, což kazí celkový dojem. Taková prezentace je už hezkých pár let „out“, mohla by se objevit na jiném místě.

Přesto je tento web pro návštěvníka velmi přívětivý. Poměrně stručné informace na všech stránkách pomáhají ke snadné orientaci. Rovněž všechny testy mají logickou navigaci a jednoduchou obsluhu. Fungují bez problémů ve všech hlavních desktopových prohlížečích. Ocenil jsem, že všechny testy se otevírají v samostatných oknech, což usnadňuje prohlížení – to řada jiných testů neumožňuje. Ke komfortu tohoto výukového webu patří také kvalitní Fórum, které se hemží spoustou nejrůznějších dotazů. V době testování jsem narazil pouze na jednu chybu – neaktivní odkazy u všech vzorových ukázek testů ve formátu PDF.

Souhrn

Web přináší velmi kvalitní testy a zkoušky úrovně B1 podle evropských norem, které odpovídají úrovni „Intermediate“. Jsou určeny jak pro začátečníky, tak i velmi pokročilé. Možná, že by do budoucna stálo za úvahu zařadit i testy pro přípravu angličtiny na střední školy, například gymnázia. Skutečnost, že web denně shlédne průměrně 1 200 návštěvníků a má již přes deset tisíc zaregistrovaných studentů, svědčí o potřebě takového média.

Na slovíčko s autorem projektu

Možná budete překvapeni, že autorem tohoto webu je osmnáctiletý student sedmého ročníku osmiletého Gymnázia K. V. Raise v Hlinsku. Štěpán Mejzlík vytvořil WWW stránky projektu a stará se o vedení celého webu. Spoluautorem je jeho spolužák Lukáš Matěna, který vytvořil programy projektu English online. Další zajímavosti kolem projektu mi tedy prozradil Štěpán Mejzlík.

Kdo vás přivedl k nápadu vytvořit English-online.cz?

Nejspíš to byla moje ctižádost a touha po tom dělat něco zajímavějšího a prospěšnějšího než jen chodit do školy. Taky jsem cítil, že by bylo skvělé využít potenciál některých lidí kolem mě, ať už jde o znalosti programování nebo angličtiny.

Čerpal jste někde inspiraci, máte na síti nějaký vzor?

Samozřejmě, že v tomhle oboru se inspiraci neubráníte. Na internetu je celá řada velice dobře zpracovaných webů s podobnou tematikou, a teď myslím hlavně ty zahraniční. Konkrétní jména bych si ale nechal pro sebe, nerad bych někoho urazil tím, že jeho web neuvedu.

Váš vstup do profesionálního světa internetu bych přirovnal k příběhu „o chudém chlapci, který ke štěstí přišel“. Vzrůstá prodejnost vašich programů?

No, to přirovnání je dosti básnické, nemyslíte? Formulace „chudý chlapec“ moc neodpovídá mému obrazu před nějakými čtyřmi lety. Chudý chlapec je podle mě osoba spíše opuštěná, bez zázemí a bez zájmu ze strany rodičů. Z takových podmínek by se asi těžko startoval internetový server. A co se týče toho štěstí, tak ano, samozřejmě, kus štěstí potřebuje každý, ale neobejde se to bez tvrdé práce. Rozhodně nelze start našeho projektu přirovnat k ulovení zlaté rybky. Co se týče té prodejnosti, tak v současné době spíše stagnuje, jelikož se soustředíme na vývoj nové verze a neinvestujeme v podstatě žádné prostředky do propagace.

Říká se, že nejlépe se tvoří doma po večerech, kdy je čas na poškádlení fantazie. Jak a kdy vznikají vaše nápady?

Nápady obecně nejlépe vznikají za dostatečného přisunu kyslíku a při nějaké jiné práci. Pro mě jsou to například procházky se psem někde v přírodě nebo, více prozaicky, třeba sekání zahrady. Někdy je to taky při večerním studiu. Bohužel je to čím dál častěji, takže si asi dovedete představit, jak efektivní takové učení je.

Máte nějakého manažera, který prosazuje vaše aktivity?

Žádné obchodníky pro tuto práci nemáme a v současné době o nich neuvažujeme. Troufám si však říci, že jsme našli silného partnera pro realizaci našich plánů a nápadů.

Jak naložíte s kontem, až tam bude třeba milión?

Tak to je trochu předčasná otázka. Určitě to bude záležet na aktuálních potřebách, takže je zde nemožné otázku zodpovědět. Každopádně bych na tom rád byl s penězi alespoň tak dobře, abych nemusel přemýšlet, zda si můžu koupit tenhle dražší jogurt a jestli dát tři stovky za tričko není hodně. Prostě žít bez neustálého vědomí, že mám peněz tak akorát na přežití.

Berou spolužáci vaše hobby?

Ano, myslím, že ano. Možná ne všichni a možná jsem naivní, ale rád věřím tomu, že lidé kolem mne mě aspoň trochu uznávají. Ono je asi lepší po tom tolik nepátrat, protože potom by člověk mohl dojít k něčemu, co snad ani vědět nechtěl.

Jaká je, podle vás, stále platná výhoda internetu obecně a obchodování na něm?

Určitě jsou to minimální náklady na to dostat svůj produkt na světlo světa. Kdybych vyráběl třeba zubní kartáčky, musel bych si v prasátku asi chvilku šetřit, než bych je mohl pustit do světa. Když provozujete stránku a prodáváte malé programy, ve své podstatě netvoříte nic fyzicky, vše je jenom elektronické, takže náklady jsou pouze na lidské kapacity. A až se pak rozhodnete, že chcete distribuovat i na CD, nějaký ten peníz už máte a není to až takový problém. Pak je to taky určitě dostupnost – na vaši stránku chodí lidi z Frýdku-Místku stejně jako z Prahy nebo třeba z nějaké Horní Dolní. Takže zjednodušeně řečeno stačí investovat trochu do SEO a najednou existujete.

No a nakonec, co plánujete s projektem dál?

Sám si tuhle otázku často kladu. Nestanovuji si dlouhodobé cíle, protože jsem v pozici, kdy nevím přesně, co se mnou bude za rok, za dva. Přeci jenom je dost možné, že na VŠ se dostanu k něčemu daleko zajímavějšímu a English online pustím. Každopádně nyní se soustředíme na tři věci. Je to nový design webu, nová koncepce obsahu webu a nová generace služby „Moje slovíčka“. Věřím, že do konce letních prázdnin bude všechno, co jsem vyjmenoval, hotové a nejpozději v září (nejen) studenti najdou v English – online ještě mocnějšího a užitečnějšího pomocníka pro zlepšení své angličtiny, než je tomu dosud.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět