Jestli existuje nějaký druh knih, které nemám rád, pak jsou to bezpochyby knihy – všeználci. Taková kniha mívá většinou několik (ne)známých autorů z té či oné univerzity, váží přinejmenším pět kilo a na zadní straně obálky si můžete přečíst poněkud kostrbaté oslavné ódy společně s velmi vágně shrnutým obsahem a slibem, že vám nahradí celou poličku odborných publikací. Proto jsem i k této knize přistupoval, mírně řečeno, s jistou nedůvěrou.

Co se týče webdesignu, souhrnných publikací je na českém trhu dost a dost, přitom nejde jen o překlady zahraničních děl. Většinou se tyto knihy snaží o přehled technologií, které tvoří základy WWW, zastoupeno bývá (X)HTML, CSS, JavaScript a serverové skriptovací jazyky ASP a PHP. Autoři slibují začátečníkům odhalit všechny taje webdesignu za sedm dní a přitom zapomínají, že nejen znalost těchto technologií odlišuje laika od profesionála. Zapomínají, že tyto technologie je nutno logicky propojit a správně použít, aby splnily cíl, který si většina začátečníků nedokáže ani přesněji uvědomit, natož vymezit.

Základní průvodce webdesignem mne opravdu příjemně překvapil, neboť se ho výše napsané dotýká jen málo, pokud vůbec. Nesnaží se být kompletní technologickou příručkou, na něco takového ostatně při rozsahu 240 stran nemá ani šanci. K webdesignu přistupuje do značné míry přesně z opačné strany, tedy od těch znalostí, které v manuálech jednotlivých technologií nenajdete. Snaží se zachytit, prozkoumat a srozumitelně vysvětlit onen tmel, který ze změti obskurních zkratek tvoří skutečné webdesignérské řemeslo.

Pokud se chcete pouze naučit (X)HTML a CSS, není tato kniha pro vás. Jejím cílem není naučit vás tyto technologie používat, ale používat je správně, promyšleně a se zřetelem na cílový efekt. Postupně vás provede základní logikou návrhu stránek a návrhu uživatelského rozhraní, ukáže vám účelné využití grafiky a multimédií, přihodí něco informací o typografii s ohledem na specifika webu a plynule naváže prezentací znalostí, potřebných ke komerčnímu využití webu, jako je například copywriting, kterému věnuje celou jednu kapitolu.

Kniha je překladem druhého vydání anglického originálu, což je dost znát. Je škoda, že první vydání u nás nevyšlo, protože mohlo způsobit posun v nahlížení především na komerční webdesign. Autoři se neopájejí možnostmi moderních technologií, ale řídí se spíše heslem „účel světí prostředky“. Stanoví problém a hledají jeho efektivní řešení, přičemž zisk kladou až na první místo a na technickou čistotu příliš nehledí. Z textu je dobře vidět, jak se používaná řešení v průběhu času měnila, v závislosti na možnostech aktuálně používaných prohlížečů. Kniha naštěstí obsahuje řadu kvalitních komentářů české redakce, takže nehrozí ztráta kontaktu s technologickou špičkou a nakonec i ortodoxnější webdesignér může být spokojen.

Základní průvodce webdesignem není psán stylem blízký mému srdci, takže se mi nečetl snadno, přes kvalitní typografickou úpravu a řadu plnobarevných ilustračních schémat a obrázků. Jednoznačně se zaměřuje na komerční stránku věci, na pohled „zvenku“. Jeho čtenáři se ale díky tomu mohou stát nejen webdesignéři různých úrovní, ale i odborníci mimo tuto oblast, například marketingoví specialisté, vedoucí firem a vůbec všichni ti, kteří se podílejí na zadávání zakázek. Kniha jim může pomoci porozumět webu a pochopit jeho specifika a výhody konkrétních technologií, takže se ze zatvrzelých nepřátel mohou stát partnery webdesignéra. Paradoxně by tak mohla přispět k prosazení kvalitnějšího moderního webdesignu více, než texty puristů webu, kteří většinou nedokáží přebít pseudoargumenty svých méně zásadových protivníků na jejich domácí půdě.

Informace o knize

Název: Základní průvodce webdesignem
Autor: Patrick J. Lynch, Sarah Horton
Vydal: Zoner Press
Cena: 300 Kč (270 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět