Už dávno není podceňovaným „novým médiem“ kdesi na okraji zájmu mediálních agentur. Celé zástupy pozitivních čísel o českém internetu posílily sebevědomí majitelů on-line titulů natolik, že dokonce před časem oznámili iniciativu za zviditelnění v rámci vydavatelského sdružení.

Není to v zásadě velké překvapení. Penetrace internetu v české kotlině očividně stoupá, během loňského roku vzrostl podíl českých surfařů na celkové sledovanosti webu zhruba o pětinu. Návštěvnost .cz serverů, která dlouhodobě atakovala magickou hodnotu pěti milionů (to je skoro polovina populace ČR), hned na počátku nového roku tuto hranici poprvé překročila. Meziročně pak posílila o třetinu. Vypadá to, že na domácích stránkách lze objevit řadu zajímavostí.

Konečně pět milionů UIP

Podle posledních výsledků, zveřejněných společností iAudit International, zavítalo v lednu na domácí internet 5,148 mil. unikátních návštěvníků (3,38 mil. z ČR a 1,86 mil. z ciziny), což představuje meziroční nárůst o 34 %. Průměrný strávený čas na internetu v ročním srovnání poskočil o 18 minut (z 211 na 229 minut v lednu 2005). Obliba jednotlivých serverů nedoznala žádné výraznější změny, jako vždy najdeme na čele pelotonu s velkým náskokem portál Seznam (3,248 mil. unikátních uživatelů, meziročně +25 %). Druhý je portál Centrum (1,590 mil., +42 %), třetí jsou Novinky (1,583 mil., +41 %). Další místa žebříčku popularity obsadily servery iDnes (1,418 mil., +32 %), Atlas (1,256 mil., +23 %) a Tiscali (718 tisíc, +17 %).

S dostupností domácích PC roste také internet

Je sympatické, že český internet posiluje současně na několika frontách. Zajímavá je informace, která nedávno vyplynula z pravidelného výzkumu společnosti Factum Invenio. Podíl osob starších 15 let, které mají přístup na internet z domova, se během tří let více než zdvojnásobil a v prosinci 2004 se pohyboval kolem 24 procent. Internet doma slouží zejména mladým lidem, studentům a podnikatelům.

Přestože mezi uživateli převažují vysokoškolsky vzdělaní lidé s vyššími příjmy, zůstává nejvyužívanějším způsobem domácího připojení k internetu dial-up. V dotaznících agentury Factum Invenio však uvízli také zájemci o další technologie, zejména bezdrátové připojení a ADSL. Výše nákladů na domácí připojení zůstává podle vyjádření respondentů víceméně konstantní. Více než třetina aktivních uživatelů za něj utratí částku v rozmezí 250 až 500 Kč, další necelá třetina najde na účtu cifru od 500 do 1000 Kč. Méně než 250 Kč za měsíc platí 16 procent aktivních uživatelů. Podle údajů Factum Invenio brouzdají lidé z domova nejčastěji po stránkách vlády, ministerstev nebo úřadů samosprávy. Oblíbené je také hledání pracovního uplatnění. Pro osobní kontakt s úřady využívá „internet z obýváku“ pouhých 16 procent aktivních uživatelů.

Jak si vede doména .sk?

Rostoucí tendenci návštěvnosti zaznamenal také slovenský iAudit. Z jeho výsledků vyplývá, že počet uživatelů domácího internetu vzrostl během loňského roku o více než 36 %. Zatímco v říjnu 2003 surfovalo na slovenských webech 900 tisíc lidí, loni zaznamenal stejný výzkum už přes 1,34 milionu duší. Zvýšil se také průměrný čas, který na netu uživatelé tráví. Současná hodnota (36 minut denně) sice silně pokulhává za českou realitou, ale má jistě potenciál k růstu.

Skoro polovina všech návštěvníků se připojuje z domova, další třetina brouzdá ze zaměstnání. Nejpočetnější skupinu (45 %) internetové populace tvoří mládež ve věku mezi 18 až 29 lety. Třetina uživatelů nedisponuje trvalým příjmem, pětina respondentů uvedla výši svého platu v rozmezí 10 až 15 tisíc Sk. Největší podíl v komunitě (skoro 40 %) patří středoškolsky vzdělaným lidem s maturitou. Co se lokalit týče, převažují lidé z Bratislavského a Prešovského kraje.

Stejně jako v České republice, ani u našich sousedů se nekonala žádná revoluce v žebříčcích popularity jednotlivých serverů. I na Slovensku patří dlouhodobě primát Seznamu (Zoznam.sk). O druhou a třetí pozici se podělily Azet.sk a Sme.sk.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět