E-komerce v oblasti cestování = stabilní byznys?

15. října 2002

Otřes, který zasáhl před časem velké množství dotcom firem a který donutil mnohé společnosti zavřít krám, nechal takřka nedotčený jeden sektor. Tomu se dosud daří vzdorovat všem nepřízním investorů a ekonomických poklesů. Elektronický obchod v oblasti cestování byl a stále je, především ve Spojených státech, dobrou investicí jak pro B2B, tak i B2C e-komerci. Ve skutečnosti nikdy netrpěl podobnými nemocemi jako ostatní internetové podnikání (udržení zásob, fyzická dodávka a výměnou vadného zboží nebo podvody).

Amerika: skončila stagnace po 11. září 2001

Podle IDC měly letenky v roce 2001 na svědomí 6 procent z celkových tržeb e-komerce ve Spojených státech a 16 % obratu v segmentu B2C. Trh nebývale rostl a dotazované firmy předpovídaly, že v roce 2002 bude skoro třetina všech prodejů letenek v USA realizována online (oproti desetině v loňském roce). Všechny prognózy však vzaly za své po 11. září 2001. Nejprve nebylo jasné, jak se přelije důvěra zákazníků, podle očekávání první šok odnesly především přepravní společnosti a letecký průmysl. Během dalšího týdne však skončil také první cestovatelský server – Biz Travel. Nyní, s odstupem času, je jasné, že se žádná velká tragédie e-travellingu nekonala.

Naplní se nadějné vyhlídky?

Podle Jupiter Media Metrix se pokles elektronického obchodu v oblasti cestování týkal vlastně jen posledního čtvrtletí roku 2001. Analytici firmy předpokládají, že obrat e-cestování (počítají sem leteckou a automobilovou dopravu, zájezdy, dovolené, hotely) vzroste v roce 2007 až na 64 miliard USD, což je víc než dvojnásobek hladiny roku 2001 (24 mld. USD).

Letošní výzkum mezi zákazníky (Jupiter Consumer Survey) odhalil, že 77 procent respondentů, kteří hledali nebo objednali online cestování, navštívilo několik webů, aby zde porovnali ceny. Zpráva dále konstatuje, že se 11 % všech rezervací uskutečnilo přes internet. E-travelling nebyl zářijovým teroristickým útokem zasažen ve stejné míře jako celé odvětví cestovního ruchu. Internetové rezervace a objednávky koncem roku spíše stagnovaly, ale nedošlo k propadu. Dále se ovšem rozvíjela nová tendence využití tohoto unikátního prodejního kanálu, kdy se weby prodejců stávají pro zákazníky a podniky nejen místem obchodu, ale i zdrojem rychle získaných informací. Analytici Jupiteru předpovídají v blízké budoucnosti výrazný nárůst online B2B cestování.

Ze zprávy lze dále vyčíst tyto údaje a předpoklady:

  • Experti vyvozují, že se letenky budou největším obratem podílet na rekordních tržbách e-travellingu v roce 2007, kdy mají dosáhnout 40 miliard USD (28% podíl). V roce 2001 to bylo 16 mld. USD a 15 %.
  • On-line rezervace aut z půjčoven má vzrůst ze zhruba 2 mld. USD na 7 mld. USD v roce 2007
  • Online uskutečněné hotelové rezervace se do roku 2007 zdvojnásobí. V roce 2001 přitom vykázaly obrat 5 mld. USD. Na ostatní on-line rezervace zůstává v roce 2001 po sečtení předchozích aktivit stále ještě úctyhodná 1 miliarda. Ta je z velké části generována ze segmentu volného času.

Online rezervace dovolené nikoho neláká

Zatím málo rozvinutý online trh představuje elektronická rezervace dovolených a zájezdů. Analytici Jupiteru se domnívají, že tato oblast bude i nadále vůči všem formám marketingu imunní. Drahé zájezdy a dovolené patří mezi nejdůležitější rodinné investice a internet v tomto obchodu bude nadále hrát jen roli iniciátora nákupu a informačního kanálu. Protože se dá očekávat, že valná část objednávek proběhne off-line, prodejci z této kategorie by měli být připraveni poskytnout nadstandardní zákaznický servis.

Velmi zajímavé je, že ačkoli američtí návštěvníci cestovatelských serverů mají ve chvíli online vyhledávání informací jasno o délce pobytu (73 %), termínu (81 %) a destinaci (89 %), pouze 41 % z nich učinilo také rozhodnutí o finančním limitu. Tato informace dává obchodníkům poměrně solidní prostor pro nabídky různých atraktivních a exotických výletů, ale i výhodných prázdninových balíčků.

Výzkum dále informuje o tom, že 69 % individuálních a 49 % obchodních cestujících předpokládá, že letos uskuteční stejný počet cest jako loni, ačkoli častěji budou cestovat autem než letadlem. Také průměrná vzdálenost se zkrátí. Není třeba asi dodávat, že se jedná o logický důsledek ztráty důvěry v bezpečnost provozu aerolinií, přiživovaný průběžně dalšími mediálními skandály.

Léto budiž pochváleno

Dalším příznivé zprávy, zapadající do mozaiky oživení e-cestování v tomto roce, přinesl srpnový výzkum Nielsen/NetRatings. Návštěvnost cestovatelských serverů v letních měsících a během dovolených konzistentně rostla. Také další podobná měření zařazují online cestování mezi nejlepší americké e-komerční aktivity, které vykazují významný růst u všech kategorií internetových uživatelů včetně domácích.

ComScore Media Metrix uvádí nárůst návštěvnosti webů, které přinášejí informace z oblasti cestovního ruchu, o 15 procent. Dalších 15 % se připojilo na hotelové či obecně ubytovací servery a o 13 % se zvýšil zájem o cestovatelské prezentace jako celek. Monitoring Nielsen/NetRatings konstatuje další zajímavé zjištění – segment cestovního ruchu investoval do online inzerce meziročně třikrát víc prostředků (srovnání vůči květnu 2001). To je neklamné znamení toho, že krize je již zažehnána a rozhodně stojí za to bojovat o ztracenou přízeň určitých zákaznických skupin.

Online cestování v Evropě

Tržby na evropském e-travelling trhu lze za rok 2001 vyčíslit sumou 4,7 miliardy Euro. Celkový podíl na cestovním ruchu se tím zvýšil na 2,2 % oproti 1,3 % v roce 2000. V letošním roce se dá podle expertů předpokládat další růst až o 43 % (6,8 mld. Euro a 3% podíl). Největší rozvoj e-cestování lze přičíst Velké Británii (34 %) a Německu (23% podíl v roce 2001).

V roce 2001 trh spíše stagnoval nebo mírně poklesl, v závislosti na druhu podnikání (v závorce je očekávaný výsledek v letošním roce): letecká přeprava 60,4 % (59,8 %), železnice 8,1 % (9,5 %), pronájem automobilů 3,9 % (4,2 %), hotely 12,3 % (11,9 %) atd. V Evropě zvýšily v roce 2001 svůj podíl aerolinky (o 3,6 %), ale letos k dalšímu posílení podle analytiků nedojde.

Celkové tržby a trendy e-cestování v západní Evropě

   Cestovní ruch celkem Internet Internet Internet
rok mld. Euro mld. Euro % trhu nárůst
1998 192 0,227 0,12  
1999 200 0,811 0,4 257 %
2000 208 2,640 1,3 226 %
2001 212 4,725 2,2 79 %
2002 216 6,77 3,1 43 %
2003 223 8,45 4,0 31 %
2004 230 10,9 4,7 23 %
2005 237 12,8 5,4 18 %
2006 244 14,7 6,0 15 %

Pro srovnání: Prodeje na internetu reprezentovaly v roce 2000 v USA okolo 6 % trhu cestovního ruchu celkem. Předpoklad pro letošní rok je 10 % (zdroj: Forrester) Znamenalo by to, že se nůžky mezi americkými a evropskými podíly na celkovém prodeji stále více rozevírají.


Zdroj: Carl H. Marcussen and Centre for Regional and Tourism Research

Velká Británie je největším trhem online cestování od roku 2000, svou pozici si udržela i v loňském roce. Předtím bylo evropským leaderem Německo (1998 a 1999).

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *