Mám pocit, že různí prognostici Internetu mají zhusta sklon k přehánění a hysterickým reakcím. Poté, co se ani zdaleka nenaplnily vize 300 až 500% ročních expanzí obratů firem či jejich akcií, upadla valná část průkopníků pro změnu zase do deprese. Nastala éra eRecese? Je tu druhý extrém? To asi ne, jen se ukázalo, že obchodovat na celosvětové síti není tak výjimečné a samospasitelné, jak se některým vizionářům zdálo.

Z Internetu se postupem času vyklubalo nové reklamní médium a z e-shopu „obyčejná“ alternativní forma zásilkového prodeje. Tedy nic nového pod sluncem. A teď ta hlavní zpráva: e-komerce celosvětově dále roste (a to i v segmentu B2C), jen ne tak pekelně rychle, jak předpokládaly některé publikované odhady z druhé poloviny devadesátých let.

Po extenzivním rozletu, podpořeném spoustou přehnaných očekávání, neúměrných investic a snahou obsadit co největší kus koláče internetového byznysu za jakoukoli cenu, přichází kocovina, ale ne pád. Peníze se v mnoha případech bezúčelně rozházely, obětí se často stali ne vlastnící, ale donátoři rizikového kapitálu. Velké obchody, které to všechno přežily, nyní většinou dusí velké dluhy. Ale jede se dál, protože princip, vybraný obchodní model a technologie jsou vpořádku. To jen někteří manažeři vyrazili s kanónem na vrabce. Typickým příkladem normalizace vztahů je Amazon, který se v loňském čtvrtém čtvrtletí poprvé vymanil z červených čísel, zůstal mu však stále dluh převyšující 2 miliardy USD.

USA v roce 2001: 13% růst B2C

Odhad výše tržeb B2C za 4. čtvrtletí loňského roku v USA – jak jej tradičně oznamuje americké Census Bureau, se vyšplhal na úctyhodných 10,043 miliard USD, což představuje meziroční zvýšení o 13,1% (oproti 4Q 2000). Celkové tržby retailu (prodej koncovým spotřebitelům) se přitom za stejné období odhadují na 860,8 miliard USD (meziroční nárůst o 5,3%). Prodej na Internetu tak stále představuje jen o něco víc než jedno procentu celkového obratu, realizovaného prodejem koncovým zákazníkům. V posledním čtvrtletí se očekával na poli e-komerce mezikvartální nárůst 34,4% oproti 3Q 2001. Na tomto plánovaném zvýšení objemu tržeb se každoročně podílí vánoční nákupy. Celkový obrat za rok 2001 by měl přesáhnout hranici 30 miliard USD (odhad zní 32,6 mld.).

období tržby koncového prodeje e-komerce jako % tržeb celkového konc. prodeje mezikvartální změna % meziroční změna %
celkem B2C celkem B2C celkem B2C
4Q 1999 785,869 5,266 0.7 8.6 (NA) 9.2 (NA)
1Q 2000 714,425 5,526 0.8 -9.1 4.9 12.0 (NA)
2Q 2000 777,819 5,982 0.8 8.9 8.3 8.6 (NA)
3Q 2000 772,796 6,898 0.9 0.6 15.3 6.8 (NA)
4Q 2000 817,715 8,881 1.1 5.8 28.7 4.1 68.6
1Q 2001 728,662 7,592 1.0 -10.9 -14.5 2.0 37.4
2Q 2001 807,409 7,458 0.9 10.8 -1.8 3.8 24.7
3Q 2001r 786,364 7,473 1.0 -2.6 0.2 1.8 8.3
4Q 2001p 860,828 10,043 1.2 9.5 34.4 5.3 13.1

(NA) – není k dispozici;  r – revidováno;  p – předběžný odhad
Data jsou v milionech USD. Nejsou rozlišeny sezónní a denní diference.
Zdroj: The Census Bureau of the Department of Commerce


Zdroj: The Census Bureau of the Department of Commerce

USA v roce 2002: vzrostou letos tržby o více než 40 procent?

Zhruba před rokem by na internetové obchodování málokdo vsadil alespoň onu pověstnou zlámanou grešli. Vlastně provrtaný cent. Křivka nárůstu tržeb se lineárně narovnala, očekávané zisky se v mnoha případech nedostavily, zkrachovaly první velké projekty. V polovině září zasáhla Spojené státy navíc ekonomická krize a prognostici změnili tón. Růst B2C odhadovaný Gartner Group na 30 % v USA a 40 % globálně ve světě, je však již v prvním čtvrtletí přímo v zemi prorokově překonán. První sledované období po tradičně rekordy trhajících vánočních svátcích naznačuje ve Spojených státech minimálně 40% expanzi oproti stejnému období roku 2001. Průzkum comScore Networks uvádí dokonce meziroční růst tržeb na úrovni 48 % (17,049 mld. USD při započtení obratu cestovních agentur). Pro inspiraci uvádím také podíl jednotlivých komodit na celkovém objemu amerického retailu (business-to-consumer, B2C).


Zdroj: comScore Networks (údaje jsou za 1Q 2002)

B2C v jednotlivých státech světa

Mnoho státních a soukromých výzkumných agentur se pokouší odhadnout současnou a budoucí úroveň prodejů v oblasti e-komerce. Organizace pro ekonomickou kooperaci a rozvoj (OECD) sestavila následující tabulku hodnocení B2C v 21 zemích.  Údaje jsou z roku 2000 nebo z posledního dostupného výzkumu.

stát hodnota v milionech USD e-komerce jako % tržeb celkového konc. prodeje Počet nakupujících (v tisících) Počet nakupujících jako % uživ. Internetu Uživatelé Internetu jako % práceschop. obyvatelstva
Austrálie 380 0.38 1335 10 4
Belgie 82 0.16 90 11 3
Dánsko 193 0.20 90 16 9
Finsko 51 0.22 160 10 4.7
Francie 345 0.14 310 7 2
Irsko N/A N/A 40 13 1.6
Itálie 194 0.09 360 7 1
Japonsko 7644 0.26 N/A 20 6
Kanada 774 0.26 811 12 4.0
Korea 1008 1.0 2140 15 7.7
Německo 1199 0.30 1370 17 5
Nizozemí 182 0.34 320 12 5
Norsko 61 0.26 100 19 11
Portugalsko N/A N/A 50 10 1
Španělsko N/A N/A 220 7 1
Portugalsko a Španělsko 70 0.06      
Rakousko 96 0.23 120 13 2.2
Řecko N/A N/A 30 11 0.4
Švédsko 232 0.68 260 10 4.6
Švýcarsko 127 0.29 130 12 2.7
USA 25845 1.01 19666 27 16
V. Británie 1040 0.37 970 `8 5

Zdroj: B2C E-Commerce Statistics, presentacena OECD workshop v Berlíně, SRN, 2001.

Nejpopulárnější internetové obchody ve vybraných zemích OECD

Vezmete-li si k ruce kalkulačku, rychle z výše uvedené tabulky zjistíte, že Američan utratil v roce 2000 průměrně v internetových obchodech 1314 USD.  Jak je to však jinde ve světě a které e-shopy jsou nejnavštěvovanější?

stát nejpopulárnější e-shop další oblíbené e-shopy hodnota prům. nákupu v USD (ročně)
Německo amazon.com otto.de (obchodní dům), bol.de (knihy, CD) 656
Francie amazon.com fnac.fr (knihy, CD), sncf.fr (jízdenky) 709
Kanada chapters.ca (knihy, CD, video) sears.ca (dárky), amazon.com 590
Nizozemí bol.com (knihy, CD, DVD) iBazar.nl, amazon.nl 511
V. Británie amazon.com jungle.com (elektronika), audiostreet.com 778
USA amazon.com barnesandnoble.com (knihy, CD), eBay.com 895
Austrálie amazon.com myerdirect.com.au (textil), dstore.com.au 800

Zdroj: Ernst & Young, 2001

Budoucnost už není co bývala?

Zapomeňme na 300% růst ceny akcií nebo tržeb. B2C trh žije dál, jen se bouřkou po úmorném přetlaku trochu pročistil. Vždyť i čtyřicet procent představuje velmi slušné a dynamické tempo růstu. V této souvislosti je třeba říci, že symbol internetového podnikání Amazon není až tak optimistický a vlastní rozmach odhaduje na 10 % (že by už neměl kam prorazit?). Naopak průzkum, který Interval.cz realizoval mezi managementem českých e-shopů je z tohoto pohledu velmi optimistický, protože respondenti naší ankety očekávají růst tržeb na úrovni 90 až 110 %.

A co bude dál? Podle prognózy OECD, která srovnávala různé národní a nadnárodní zdroje (mimo jiné Forester, Dataquest, Giga Information Group, Gartner Group, Boston, Consulting Group), by trh B2C v roce 2003 měl vygenerovat celosvětově až 380 miliard USD.

  Tržby B2C v roce 2003 (mld. USD)
Kanada 8,5 – 16,8
Evropa 40 – 60
USA 75 – 150
svět celkem 144 – 380

Zdroj: OECD, kompilace z více zdrojů, 2001

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět