Toulky po webu 1.

21. května 2002

Na svých toulkách webem pravidelně procházím desítky světových webzinů a weblogů z oblasti webdesignu, informační architektury, publikování a podnikání na webu. Denně tak nalézám cenné zdroje informací a inspirace, zdroje, o které se rád podělím. Proto pro vás jednou za 14 dní, na tomto místě vyberu ze svých objevů několik nejzajímavějších.

Osobnosti, události

Staronovému měsíčníku New Architect (vznikl z původního Web Techniques) se daří přinášet v každém čísle čím dál lepší obsah. Zajímá vás, co si o současnosti i budoucnosti Webu myslí tvůrce SGML Charles F. Goldfarb, ředitelka výzkumu Googlu Monika Henzingerová, spoluzakladatel Nielsen Norman Group Donald Norman a dalších 13 osobností současného Internetu? Pak si nenechejte ujít článek Wisdom from the Industry.

Jeffrey Zeldamn, jeden z nejznámějších světových vizionářů webdesignu, má své příznivce i v ČR. Ti by si určitě neměli nechat ujít rozhovor, který s ním vedl Jeremy Wright na stránkách magazínu SitePoint o slavném A List Apart, webových standardech, webdesignu i věcech osobních.

Digital Web, jeden z nejznámějších amerických webzinů pro webdesignéry, nedávno oslavil šesté výročí svého vzniku. Jeho vydavatel Nick Fink se při té příležitosti zamyslel nad vzestupem významu nezávislého publikování na webu.

Praktický webdesign

Firemní domovské stránky jsou nejdražšími nemovitostmi na světě, tvrdí známý expert na použitelnost (usability) Jacob Nielsen, a pokud přepočítáte cenu za jejich vytvoření a správu na centimetry čtvereční jejich plochy, má bezesporu pravdu. Jak tyto drahé plochy nepromarnit a získat z nich maximum, se dočtete v Nielsenově květnovém Alertboxu nazvaném Top Ten Guidelines for Homepage Usability.

Máte-li na starosti elektronický obchod, pak vás jeho špatná použitelnost může stát pěkné peníze. Víte, že svou roli hraje i taková drobnost, jako umístění hlavního menu vpravo, nebo vlevo? A co teprve správné uspořádání skupin zboží.

O tom, jak úzce souvisí použitelnost s obchodními cíli webu vás ostatně přesvědčí i článek Scotta Berkuna Strategic usability: partnering business, engineering, and ease of use v květnovém vydání UIWEB.COM.

I profesionálové často vytvoří špatný web pod tlakem problematických požadavků zadavatele. Skutečný profesionál však ví, jak zákazníkovi vysvětlit, co na webu funguje a co ne a dokáže ho odvrátit od chybných rozhodnutí. Pokud si nejste jisti, že to dokážete také, můžete si pro začátek vypůjčit argumenty od Meg Hourihanová z jejího článku The Sanctity of Elements, or Why You Shouldn’t be Double-clicking in a <textarea>O’Reilly Network.

CSS

Kaskádové styly (CSS) jsou již neodmyslitelnou součástí moderního webu a nočních můr nejednoho webdesignéra. To první díky promyšlené koncepci a detailního propracování norem, to druhé kvůli nedokonalé implementaci v nejběžnějších prohlížečích. O něco klidnější a hlavně delší spánek vám může přinést John Allsopp a jeho přehled podpory CSS v různých prohlížečích.

Jednou ze skvělých vlastností CSS2 je možnost definovat formátování stránek zvlášť pro obrazovku a zvlášť pro tisk. I zde však na autory číhají různé nástrahy a chybám se nevyhnul ani slavný A List Apart. Naštěstí přispěchal známý CSS guru Eric Meyer a tiskový stylesheet A List Apart nejen upravil, ale i popsal v zajímavém článku.

Inspirace

Také občas slýcháte názor, že čistým (X)HTML a CSS nejde udělat opravdu hezký web? Ale jde a praktické příklady hodné následování neustále přibývají. Tentokrát jsem objevil weblog Molly Holzschlagové a Caio Chassota. V prvním jmenovaném navíc naleznete hezkou ukázku kombinace CSS a JavaScriptu – otevřete si nějaký článek (sekce Articles) a vyzkoušejte si přepínání mezi zobrazením dvou a tří sloupců (příkaz Full Width).

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek MCU
Další článek Hrozí nám eRecese?
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *