Říká se, že kdo to neumí dělat, ten to učí. A kdo to neumí učit, ten o tom píše. Nadpis tohoto článku je zároveň titulem nové knihy z nakladatelství Management Press o podnikání na Internetu. Hned na úvod vás však zklamu a v případě této knihy vyvracím, co jsem řekl. Do rukou se nám dostalo velmi aktuální a zdařilé dílo.

Server Interval.cz přináší a mapuje zajímavosti a novinky z oblasti tvorby webu. Kromě monotématických článků píšeme také o zdrojích informací pro webdesignery a tvůrce komerčních webů. Doposud jsme mapovali pouze věci vydané na Internetu a oblast knižní zůstala neprávem opomíjena. Dnes uvádíme na Interval.cz první recenzi knihy, ve které nenaleznete žádný návod, jak dělat správný web. Avšak kniha by mohla být výchozím čtením ještě před tím, než nějaký web vůbec začnete dělat.

Zejména ve Státech jsou populární knihy typu „jak něco udělat“, třeba Jak vydělat peníze na Internetu nebo Jak zvýšit návštěvnost svého webu, které krok za krokem vedou čtenáře jako ovečku v duchu svého názvu. Udělejte nejprve tohle, pak tamto a nezapomeňte na toto. Kniha dvojice autorů Vladimíra Vrabce a Jaroslava Wintera Internet: podnikatelská příležitost, nebo hrozba? je jiná. Oba autoři jsou profesionální publicisté, kteří se neživí podnikáním na Internetu, takže si dokáží zachovat nestranný pohled na věc.

Do tématiky internetového podnikání skočíte rovnými nohami hned od začátku. V prvních čtyřech kapitolách jsou rozebrány příkladové modely internetové strategie firem Bonton, Computer Press, Fractal, a CK Fischer. Námětem do diskuse by mohla být strana 17, kde jsou nastíněny vize známé internetové osobnosti Jiřího Hlavenky. Sám jsem strávil nejvíce času právě na této straně. Pátá kapitola rozebírá příčiny neúspěchu jednoho internetového projektu a srovnává jej s jiným podobným, který naopak prosperuje, přičemž uvádí neobvykle upřímnou a přesnou (na koruny) výpověď toho šťastnějšího provozovatele o nákladech a výnosech. Šestá kapitola rozebírá možnosti získávání kapitálu pro zajímavé internetové projekty.

Obálka knihy

Sedmá kapitola je o počtech uživatelů českého Internetu. Porovnává výsledky více výzkumů – markantní je snaha o co nejvěrnější zprávu o tom, kolik nás na Internetu je a jak se rozrůstáme. Osmička přidává statistiky o růstech příjmů a počtech pracovníků v internetových firmách v USA. Devítka přináší pohled na využití Internetu v podnicích z TOP10 v ČR a v dalších zemích a uvádí studii o využití Internetu v mladoboleslavské Škodovce. Desátá a jedenáctá kapitola jsou o mezipodnikovém internetovém obchodování.

Dvě kapitoly jsou věnovány vztahu Internetu a státu. Následuje stručný úvodek do elektronického placení. Stručný ani ne pro to, že by snad autoři chtěli věnovat platbám méně prostoru, ale proto, že v ČR se stále můžeme bavit pouze o proprietálních platebních systémech, nikoli o tom, co je již i v takovém Maďarsku běžné a to platby tradičními platebními kartami. Šestnáctá kapitola je o bezpečnosti na Internetu a vysvětluje certifikační autority.

Kdo z vás sledoval vzestup a prodej NetBeans (firmy vyvíjející nástroje pro vývojáře v Javě), nebude se divit, že příběh této firmy je již v internetových učebnicích; tady je jí věnovaná celá kapitola – 18. Další kapitola rozebírá internetovou strategii Software602.

Dvacátá kapitola nakousne problematiku vyhodnocování návštěvnosti, na což naváže další téma – internetová reklama. Poslední tři kapitoly jsou orientovány trochu do budoucna: WAP, mobilní Internet a další trendy a perspektivy.

Mohlo by se zdát, že kniha bude především pro ty, kteří na Internetu profitují přímo, tzn. mají nějakou internetovou službu. V kapitole 26 je však příběh výrobní zlínské firmy Uinfo, na které je konkrétně demonstrován internet především jako velmi efektivní komunikační médium, které prokazatelně urychluje vývoj výrobků a pomáhá při pronikání ven.

Úvod poslední kapitoly je nekompromisní: „do pěti let budou všechny firmy internetové nebo nebudou firmami vůbec“. Také dodává, že: „Internet není všelék na všechny problémy, které firma má“.

Líbí se mi, že autoři knihy nesklouzli do laciného rozdávání rad, ale snažili se podat nezávislý průřez očima žurnalisty-profesionála možnostmi internetu, které podnikům může přinést a orientovat je v nich. Vývoj Internetu tak dynamický, že každé knižní zpracování může časem narazit na aktuálnost své látky. Nicméně kniha Internet: podnikatelská příležitost, nebo hrozba? čerpá většinu dat uvedených z roku 2000. Takže pospěšte si, ať svůj výtisk máte co nejčerstvější.

Základní údaje: brož., 165 x 235 mm, 216 str., doporučená cena 230 Kč, ISBN 80-7261-026-0. Více informací o knize: vrabec.mujweb.cz/kniha/index.html.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět