Testování použitelnosti bývá jednou z těch věcí, které designéři prakticky „opomíjejí“. Proč? Zkusme na to přijít. Testovat použitelnost tak, jak se to obvykle dělává, stojí peníze. Je třeba uskutečnit nějaká interview, pro každý jednotlivý projekt vytvořit rozmanité testy, platit za různé služby … a co když je klient v jiné zemi? Nebo co když jde o malý byznys s malým rozpočtem, nebo o zbrusu nový startup? A co když jste se webový design učili vlastně a především z jediného důvodu, že chcete vybudovat svůj vlastní web? Mrkněte se do peněženky. Máte na to, platit za klasické testování použitelnosti?

Není nijak neobvyklé. Pokud se udělují rady ohledně testování použitelnosti, tak se předpokládá, že pracujete na nějakém „obrovitém projektu“ pro klienta, který si může dovolit tento exkluzívní personál. I články, které hovoří o testování s ohledem na rozpočet, často odkazují na placené služby. Někdy zkrátka vůbec nepřichází v úvahu, že byste kromě všech ostatních výdajů ještě měli platit za nějaké služby navíc. Takhle se jeví testování použitelnosti nám ostatním…

Začněte s přáteli

K tomuto tématu napsal Paul Boag:

Posaďte před počítač pět nebo šest náhodně vybraných lidí, ukažte jim váš web a požádejte je, ať se pokusí zkompletovat sérii úloh, zatímco s nimi budete o nich hovořit.

Ano, tady byste měli začít. Přidám ještě několik doporučení:

  1. Sežeňte co nejméně technicky zručné lidi, jaké znáte. Takové, co se necítí ve své kůži, když mají něco dělat s myší. Takové, co vás žádají o radu pokaždé, když uvidí nějaké dialogové okno, které se jich ptá, zda chtějí svůj soubor uložit. Pokud tihle budou schopni pracovat s vaším webem, jste za vodou.
  2. Pokud je to možné, testujte také na mobilních zařízeních. Netestujte na různých platformách se stejnými uživateli. Měli by potíže přeorientovat se, aby byli schopni se znovu vyznat v základní struktuře vašeho webu. Na každém zařízení testujte s jinými uživateli.
  3. Uvědomte si, že pokud se pokusu účastníte jako pozorovatel, může to ovlivnit jeho výsledek. V tomto případě to konkrétně znamená, že pokud lidé, když komunikují s webem, vědí, že je někdo pozoruje, mohou se chovat odlišně, než jak by se chovali normálně, tedy kdyby si byli jisti, že je nikdo nesleduje. Každopádně jsou však mírně zkreslená data lepší než vůbec žádná.

Hrajte postavu, která má plnit různé úkoly

Nejde o žádný převlek, ani o kouzelný klobouk, ledaže by se vám hodně líbil (já bych opravdu rád měl kouzelný klobouk). Musíte hrát sami sebe tak, jak nejlépe umíte. Bývá obtížné dokázat se na svůj projekt podívat nezaujatě. Vždyť jste ho vybudovali vy. Znáte všechna jeho zákoutí. Jak byste mohli předstírat, že ho neznáte? Nestačí totiž si říct, “No dobře, vmyslím se do nějaké postavy, dejme tomu Jendy Průměrňáka, a budu to mít z krku!” Takhle to nefunguje. I když jste opravdu dobří herci a umíte hodně věcí předstírat, pořád jste to vy. Co tedy radím? Zvolte nějakou persónu, do které se chcete vtělit, a zároveň změňte prohlížecí podmínky.

Zkuste rychle brouzdat po svém webu v telefonu na slunci. Shrábněte nějaký zdarma dostupný odečítač obrazovky (screen reader), a se zavázanýma očima se pokuste dostat ke své vlastní výzvě k akci, jak by musela postupovat nevidomá osoba. Probírejte se lenošně v obýváku svým webem na nějakém tabletu s nahlas vřískající televizí v pozadí. Použijte jako nejhorší možný scénář nějaký předpotopní prohlížeč, na desktopovém počítači, nebo na mobilu. Prostě se pokoušejte nasimulovat podmínky, za nichž budou různí uživatelé procházet vaším webem. Možná se budete muset zvednout a odejít z kanclu, abyste to mohli dělat. Možná si budete muset dát jednu ruku za záda, jako že ji nemáte. Dělejte vše, co vás napadne. Přestaňte přemýšlet tak, jak jste zvyklí.

Hledejte zdarma dostupné nástroje

Moc jich není. Řádné sledování a testování uživatelů stojí čas i peníze, bez nich to nejde. Přesto jsou dvě firmy, které nabízejí zdarma docela dost dobrého materiálu. Pravda, je to asi tak zadarmo jako v ‘Google získá víc informací o vás a o uživatelích vašeho webu’, a ‘Optimizely dostane šanci nabídnout vám různé benefity’. Pokud jste schopni se s takovými věci smířit, čtěte dál.

Když říkám “Google”, myslím tím samozřejmě Google Analytics. Pokud nic jiného, můžete připravit pro uživatele svého webu ‘cíle’. Tedy, určit specifické akce, že kdyby je podnikli, byli byste rádi — jako že by klikli na nějaký odkaz, vyplnili nějaký formulář — a platforma analytika bude sledovat (evidovat), kolik z vašich uživatelů podniklo tuto akci. Ve skutečnosti to mnoho neřekne, může však pomoci rozpoznat, zda jsou nějaké velké problémy. Tato platforma umí samozřejmě dělat mnohem víc, ale pro začátek by tohle mohlo stačit.

Optimizely je bytost jiného ražení. Má spoustu zdarma dostupných nástrojů, které jsou navržené tak, že data nejen sbírají, ale zároveň poskytují co nejvíc kontextu. Zdarma plán má své limity, ale pro začátek vaší cesty nabízí víc než dost. Jako bonus máte, že je integrovaný s Google Analytics. Všechny ostatní zdarma dostupné služby, na které jsem doposud narazil, jsou natolik limitované, že jsou z dlouhodobého hlediska téměř nepoužitelné. Nu ano, je tu sice web Five Second Test, ale vše, co poskytuje, jsou testy použitelnosti prováděné na kolezích designérech. Ty lepší mohou být schopné zachytit některé z problémů; testování použitelnosti však bude pravděpodobně efektivnější, když je budete provádět na uživatelích z cílové skupiny, na kterou jste zacíleni.

Závěr

Zdarma poskytované nástroje pro testování použitelnosti nejsou početné, ale tím se nenechte odradit. Vše, co ve skutečnosti potřebujete, je pár laskavých kamarádů, členů rodiny a známých, a jejich ochota kreativně testovat váš web. Nespokojte se s tím, že vypadá dobře ve všech prohlížečích, testujte ho tak dlouho, dokud se něco nerozbije, pak začněte znovu od začátku. A nedělejte si starosti, pokud se všechny testy nedaří podle plánu. Vždycky přece máte v záloze další iteraci.

Napsal Ezequiel Bruni

Ezequiel Bruni je designér webů a uživatelských prožitků (UX), bloger a ctižádostivý fotograf žijící v Mexiku. Když zrovna není ponořený až po své jemně cizelované uši do webových skic a front-endového kódu, ani někde nepokřikuje o tomtéž, oddává se pivu, pizze, románům z žánru fantasy a scénkám „na stojáka“. Další články, které napsal Ezequiel Bruni, najdete zde.

Článek byl původně zveřejněn na serveru www.webdesignerdepot.com. Celý článek v originálním znění najdete na How to usability test your site for free

Přeložil: RNDr. Jan Pokorný

1 Příspěvěk v diskuzi

Odpovědět