Není webdesign jako webdesign

23. dubna 2003

V této recenzi budeme srovnávat dvě knihy o webdesignu – „Web.design“ od Jacoba Nielsena a „Dokonalý webdesign“ od Roberta Mindžáka. Ač se názvem podobají, svým obsahem jsou velmi odlišné…

Hned v úvodu bych se chtěl zmínit o obou autorech, protože z jejich specializace i názorů obě knihy přirozeně vychází.

Jacob Nielsen je asi nejznámějším odborníkem na použitelnost webových stránek. (Pokud nevíte čím se použitelnost zabývá – jedná se o obor informatiky specializující se na snadnou srozumitenost a pochopitelnost [česky „blbuvzdornost“] počítačových systémů pro průměrného uživatele.) Je jím jednak kvůli tomu, že pravidelně vydává webový e-zin o použitelnosti Alertbox, kvůli jeho nesporným objevům v oblasti použitelnosti webů, ale i kvůli jeho často až provokativně extrémistickým názorům (co se webu týče).

Robert Mindžák je profesionálním webdesignérem, přičemž (pokud mohu soudit podle knihy) se spíše soustředí na grafický design a vzhled webů.

Obě knihy jsou již staršího data (přeloženy v roce 2002), proto se na nich v některých ohledech podepsal zub času.

„Dokonalý webdesign“ pochází z doby čtyřkových verzí MSIE a NN – doby, kdy se stránky dělaly výhradně pomocí vnořovaných tabulek, průhledných GIFů a kdy po čistém kódu, webových standardech a přístupnosti neštěkl ani pes. Tato věta naprosto přesně vystihuje i celou knihu.

Autor vám zde bude ukazovat, jak dosáhnout stejného vzhledu vašeho webu napříč platformami za každou cenu, bez ohledu na nevýhody, které z toho plynou (a které se v současnosti stále zvětšují).

Provede vás zde tím, jaké softwarové a hardwarové vybavení pro webdesign potřebujete, otázkami úpravy textů, barev, grafiky pro web a základy komunikace s klientem. Ukazuje zde i rozřezávání grafiky pro web v nejpopulárnějších grafických editorech a vytváření stránky ve WYSIWYG režimu editoru Macromedia Dreamweaver. Nakonec ještě přidává úvod do některých webových technologií, jako jsou JavaScript nebo Flash.

Na celé knize se bohužel podepisuje to, že autor je především grafikem, neboť zde je často kladen hlavní důraz na vizuální pojetí webu. Občas sice výklad doplní o nějakou obecnou webdesignerskou poučku (jako že webová stránka má být vždy dělána hlavně s ohledem na uživatele), ale zdá se mi, že tyto pasáže jsou zde pouze pro formu – leckdy to na mě působilo tak, že jim autor sám nerozumí, nevěří nebo je nepoužívá; pouze si je někde přečetl a vzal za své.

V textu se to jenom hemží důležitě vypadajícími termíny, jako „technologie“, „architektura informací“, „koncepce“, „struktura stránky“, ale často se stane, že autor pouze vaří z vody; sdělovaná informace je prostě někdy trochu plytká.

A na závěr ke zpracování knihy – jedná se o knihu černobílou, pouze část o barvě se nachází na kvalitních barevných stránkách. Vytknul bych ji ale velikost písma, která je více menší než větší. Netrpím žádnou vadou zraku, ale i tak musím říct, že se mi někdy kniha nečetla zrovna nejlépe (hlavně při lehce unavených očích).

Můžeme tedy říct, že tato kniha pojednává o vytváření vizuální podoby webu, bohužel ale ne zas tak kvalitně.

„Web.design“ nahlíží na webdesign z opačného hlediska. I na ní se sice podepsal čas, takže se zde nacházejí starší statistiky a některé údaje již také neplatí, ale většina témat, o kterých se v knize pojednává, je nadčasových.

Také se nejedná o učebnici webdesignu, ale o knihu zabývající se použitelností webových stránek (jak už nám napovědělo povídání o autorovi). Autor se zde zabývá základními webdesignerskými tématy, jako jsou vizuální hierarchie stránky, psaní pro web, používání obrázků a multimédií, navigace nebo struktura webu, z pohledu použitelnosti. Dostane se ale i na méně známá témata, jako jsou intranetové weby nebo weby pro mezinárodní publikum. Kniha je však dost rozsáhlá, takže zde nemohu (ani nechci, protože by vás to nudilo) postihnout všechna její témata – berte to spíše jako takový nástin.

Celá kniha je vytištěná barevně a je plná ukázkových příkladů využití zásad použitelnosti v praxi.

Co se týče autorova stylu – text je nahuštěn informacemi, na druhou stranu ale stále zůstává srozumitelný a pochopitelný. Až nezvyklá je autorova důslednost – tam, kde vám jiní autoři prostě řeknou určitý fakt (jako že byste se měli snažit o co nejmenší velikost stránky, protože velké stránky se pomalu stahují), tam vám Nielsen předloží jako důkaz graf a namátkou ještě příklad toho, kolik firma XX prodělala kvůli podcenění toho faktu (není to tak ale vždy, to bych mu křivdil).

Text ani není psán příliš přitažlivě, autor zůstává po celou dobu v odborné rovině – nenajdete zde téměř žádná odlehčení. Tento fakt ve spojení s rozsahem knihy znamená, že se jedná o trochu náročnější čtivo. Množství a hlavně kvalita informací, které se zde nachází, za to ale určitě stojí.

I když mají dvě knihy téměř stejný název, nemusí se vždy zabývat tím samým. „Dokonalý webdesign“ se orientuje spíše na vizuální podobu webu, na druhou stranu „Web.design“ se zabývá hlavně jeho efektivitou a uživatelskou přítulností.

Informace o knihách

Název: Dokonalý web design
Autor: Róbert Mindžák
Vydal: Computer Press, a. s.
Cena: 269 Kč (242,10 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Název: Web.design
Autor: Jakob Nielsen
Vydal: SoftPress, s.r.o.
Cena: 690 Kč (621 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *