Nepodceňte UX na vašem webu: Proč na něm záleží?

10. dubna 2024

V dnešním digitálním světě je kvalitní UX (z angl. user experience, uživatelský zážitek) klíčovým faktorem pro úspěch digitálních produktů a služeb. V nedávné studii vyšlo najevo, že 88 % uživatelů se na web se špatným UX pravděpodobně už nikdy nevrátí (zdroj). Nedostatečně navržené UX totiž vede k frustraci na straně uživatelů a tím pádem ke ztrátě zájmu o váš produkt. Naopak, investováním do kvalitního UX lze zvýšit uživatelskou spokojenost, což v konečném důsledku zlepší vaši konkurenceschopnost a úspěch produktu na trhu

V dnešním článku si představíme, co vlastně UX znamená, proč je důležité jej v rámci webu nepodceňovat a na co je třeba se v rámci nastavování dobrého UX na webu zaměřit.

Co je UX design? 

UX design neboli uživatelská zkušenost se zaměřuje na pochopení uživatelských potřeb, chování a pocitů s cílem vytváření takových produktů a služeb, které budou pro uživatele nejen vizuálně atraktivní, ale budou především intuitivní, efektivní a snadno použitelné. V praxi to znamená, že navrhujeme takové webové stránky, aplikace či jiné produkty a služby, u kterých uživatel jasně ví, co má udělat, aby dosáhl svého cíle (například kam má kliknout nebo v jaké kategorii hledat produkt) bez vynaložení zbytečného úsilí.

Pojďme se podívat na důležité výhody, které nám může dobrý UX design webových stránek přinést:

Lepší uživatelská spokojenost: Kvalitní UX design zajistí, že uživatelé snadno a efektivně najdou potřebné informace či vykonají požadovanou akci. Neztrácejí tak čas hledáním položek v menu nebo (v horším případě) konverzního tlačítka. 

Zvýšení konverze: Intuitivní UX design může zvýšit konverzi, což znamená, že více návštěvníků webu se stane vašimi zákazníky nebo vykoná požadovanou akci, jako je registrace, nákup nebo vyplnění formuláře. Podle společnosti Forrester Research může kvalitní UX zvýšit konverze až o 400% a každý investovaný dolar se může vrátit až 100x (zdroj). 

Nižší míra opuštění stránky: Dobrý UX design minimalizuje frustraci uživatelů, což vede k nižší míře opuštění stránky. Pokud uživatelé najdou to, co hledají, rychle a bez obtíží, je tu menší pravděpodobnost, že web opustí. Opuštění stránky souvisí s více faktory. Běžné jsou například faktory jako dlouhé načítání stránky, neintuitivní proces objednávky nebo netransparentní jednání. 

Posílení značky: Kvalitní UX design může posílit vnímání značky v očích uživatelů. Uživatelé vnímají společnosti s dobrým UX designem jako profesionální a důvěryhodné, což může mít dlouhodobý pozitivní dopad na značku. To je logické, protože všichni se rádi vracíme k věcem, které jsou příjemné nebo nám dokázali efektivně vyřešit problém. 

Snížení nákladů na podporu: Díky UX designu je možné snížit vytížení zákaznické podpory, protože uživatelé budou méně často narážet na problémy při používání webové stránky. Zákaznická podpora tak bude využívána jen tak, kde je opravdu potřeba. 

Lepší SEO výsledky: Pokud je webová stránka snadno použitelná a poskytuje užitečný obsah, může to pozitivně ovlivnit její pozici ve výsledcích vyhledávání, což přináší více organického provozu.

Přizpůsobení mobilním zařízením: Důkladný UX design webové stránky zahrnuje také responzivní design. To znamená, že stránka je dobře přizpůsobena pro různé typy zařízení, hlavně chytré telefony, což je v dnešní době z hlediska uživatelského zážitku klíčové. 

Konkurenční výhoda: Všechny předchozí body pak dohromady představují konkurenční výhodu. Uživatelé se budou vracet raději na stránku s dobrým UX, i přesto, že jsou prodávané produkty u konkurence totožné, budou vás více doporučovat a třeba se stanete jejich “go-to” stránkou v dané oblasti.

A na co se tedy při navrhování webů z hlediska UX zaměřit?

Mezi základní prvky, které bychom neměli opomíjet patří použitelnost, přístupnost, vizuální design, interakční design, informační architektura a uživatelský výzkum.

Použitelností rozumíme, že se produkt snadno používá. Vytváříme tedy taková uživatelská rozhraní, která jsou intuitivní a snadno ovladatelná. Uživateli to tak umožňuje dosáhnout cíle bez vynaložení zbytečného úsilí. Konkrétně jde například o: 

  • Jednoduchá a logická navigace a funkce.
  • Snadná orientace na stránce.
  • Rychlost načítání stránek a odezvy stránek.
  • Jednoduché a srozumitelné formuláře a prostor pro vstupy.
  • Konzistentní chování stránek a očekávané reakce na uživatelské akce.

Přístupnost pak zajišťuje, že produkty jsou dostupné a použitelné pro všechny uživatele, včetně osob se zdravotním znevýhodněním. Jde například o: 

  • Kompatibilita s technologiemi pro handicapované uživatele.
  • Zajištění přístupu ke všem funkcím pomocí klávesových zkratek.
  • Dostupnost alternativních textů pro uživatele se zrakovými problémy.
  • Kontrastní poměr (textů, tlačítek apod.) pro snadnější čtení.
  • Logické uspořádání obsahu pro snadnější navigaci pomocí čteček obrazovky.

Vizuální design se pak zaměřuje na esteticky přívětivá uživatelská rozhraní, která uživatele na první pohled zaujmou, zatímco interakční design se soustředí na to, jak uživatelé s produktem interagují. Interakční design se zabývá navrhováním prvků a funkcí jako jsou např. tlačítka, formuláře, navigace nebo animace. Konkrétně může jít o tyto praktiky: 

  • Konzistentní použití barev a typografie.
  • Esteticky příjemné rozložení a uspořádání prvků.
  • Využití vizuální hierarchie pro zdůraznění důležitých prvků.
  • Optimalizace obrázků pro rychlejší načítání stránek.
  • Responzivní design pro přizpůsobení se různým zařízením a obrazovkám.
  • Snadné použití interaktivních prvků, jako jsou tlačítka, odkazy, a formuláře.
  • Animace a přechody, které zlepšují uživatelskou zkušenost, ale nejsou rušivé.
  • Podpora pro různé způsoby interakce, jako jsou dotykové obrazovky nebo myš.

Informační architektura se zabývá organizací, strukturou a prezentací digitálního obsahu tak, aby byl pro uživatele snadno a logicky dostupný. Dobře navržená informační architektura zajišťuje, že uživatelé rychle najdou požadované informace a dosáhnou svých cílů s minimálním úsilím. Soustředit se můžete například na: 

  • Logické uspořádání a struktura obsahu.
  • Jednoduchá a přehledná navigace.
  • Využití kategorie a štítků pro snadnější vyhledávání informací.
  • Minimalizace počtu kliknutí potřebných k dosažení cíle.
  • Jasná identifikace a označení cest navigace.

K dosažení optimálních výsledků v každé z této oblasti je důležitý kvalitní UX výzkum, který zahrnuje pochopení potřeb, chování a preferencí vašich uživatelů. Každá cílová skupina je specifická a proto je důležité mít zmapovanou vaši cílovou skupinu tak, abyste věděli pro koho vaše produkty navrhujete. Rozhodně stojí za to využívat:

  • Průzkum potřeb a očekávání uživatelů.
  • Testování prototypů a konceptů s uživateli.
  • Analýza uživatelských dat a chování.
  • Získávání zpětné vazby od uživatelů a implementace jejich návrhů.

Celkově tedy můžeme říci, že investice do kvalitního UX designu přináší řadu výhod, včetně větší uživatelské spokojenosti, a s tím související vyšší konverze, posílení značky nebo snížení nákladů na podporu. Pro dosažení těchto výsledků je klíčové soustředit se na jednotlivé klíčové aspekty, jako je použitelnost, přístupnost, informační architektura a kvalitní UX výzkum. Tyto prvky společně přispívají k vytvoření webových stránek, které nejenže přitahují uživatele, ale vytvářejí v nich pozitivní emoce a posilují jejich vztah k vaší značce.

Štítky: UX

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *