Irsko je pro mnoho Čechů synonymem pohnuté historie a neutuchajících náboženských konfliktů. Kolébka keltské kultury, po staletí dobývaná a pustošená okolními národy, později oslabená hromadným exodem, je od roku 1948 rozdělena mezi Brity a Iry.

Irsko

Samostatné Irské republice jednoznačně prospěl vstup do Evropské unie v roce 1973. Za výrazné podpory společenství (Irsko do fondů EU dodává jen polovinu toho, co inkasuje) se malá země dokázala během osmdesátých a devadesátých let transformovat v moderního ekonomického tygra. Očití svědci se shodují v tom, že Irsko prochází jakousi vlnou národního obrození, které se odráží nejen v zájmu o všechno domácí, ale i v neobvyklé podpoře vzdělanosti. S edukačními programy samozřejmě souvisí i míra připojení k internetu a jeho snadná dostupnost ve školách a knihovnách.

Ireland (Érie) – základní data
Populace 3 838 900
HDP* 116 759 milionu euro
HDP na hlavu* 30 415 euro
Míra inflace 4,8 %
Nezaměstnanost 4,5 % (únor 2003)
Penetrace internetu 38 %
B2C e-komerce 127 milionů euro (2001)
On-line reklama 6 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Irská ekonomika je považována za jednu z nejlépe fungujících v kategorii průmyslových zemí. Mezi roky 1993 až 1997 vzrostla její výkonnost o skoro neuvěřitelných 40 %. Ročně posílila zhruba o 10 %, což představuje nejrychlejší míru růstu v zemích OECD. Pro naše předpokládané budoucí členství v EU jsou inspirující zdroje takového hospodářského zázraku: příznivý vývoj monetární a fiskální politiky, přímé zahraniční investice, vzrůstající podíl kvalifikovaných pracovních sil, rozsáhlý export moderních technologií a v neposlední řadě podpora ze strukturálních peněz unie. V souvislosti s raketovým nástupem ekonomiky současně razantně klesla nezaměstnanost. Experty očekávaný zlom nastal v roce 2001, kdy se země výrazně dotklo nejen zpomalení americké a vůbec světové ekonomiky, ale i epidemie slintavky a kulhavky. Předloni vzrostl hrubý domácí produkt „již jen“ o necelých 6 %.

Penetrace v tisících
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Převažující platby
Zdroj: Consumer TrendWatch, prosinec 2001

Internet 2000-2002

Irsko zasáhl na přelomu tisíciletí internetový boom, příznačný pro mnohé další evropské země. Zvýšila se nejen vlastní penetrace připojení, ale také míra využití internetu. Rozhodující explozi má (také) v Irsku na svědomí nabídka bezplatného připojení a instantní balíčky, nabízené na úrovni největších providerů. Společnost Nielsen/Netratings, která od počátku tisíciletí měří velikost irské on-line komunity, zveřejnila v květnu 2002 konkrétní data, svědčící o zdvojnásobení počtu uživatelů v průběhu tří let (z 671 tisíc na 1,31 milionu). Současná penetrace připojení v Irsku není o mnoho nižší než v sousední Británii a naopak převyšuje standard v mnohem lidnatějších státech, například ve Francii či Itálii.

Růst mezd a snadná dostupnost výpočetní techniky se snoubí s poptávkou po internetovém bankovnictví, která by měla podle plánů finančníků v nejbližších letech akcelerovat. Podle studie dublinské Amárach Consulting se užití netu zvyšuje především v segmentu domácích uživatelů, kteří rádi surfují v rostoucí nabídce zboží a služeb. Internetové auditorium je mladé, zhruba 40 % uživatelů (stejně jako v běžné populaci) nemá víc než 24 let. Dalších 48 % patří do následující kategorie 25 až 49 roků, zbytek připadá na padesátileté a starší.

Chybí rychlý internet

Ke zlosti uživatelů, ale i mnoha lokálních a mezinárodních společností, v Irsku fakticky neexistuje širokopásmové připojení. V loňském hodnocení zavádění vysokorychlostního netu propadli Irové mezi členy OECD až na nelichotivou dvacátou sedmou příčku. Na frak tak současně dostaly vládní snahy profilovat ekonomického tygra jako výspu digitálních komunikací. Reakce byla okamžitá, rychlý internet dostal zelenou a ministr hospodářství slíbil nápravu nejpozději do roku 2005, kdy má Irsko vstoupit mezi top broadband země OECD. Mezi prohlášeními, které v té souvislosti padly, je i příslib bezplatného širokopásmového připojení všech škol v zemi (2005).

První dva velké projekty v hodnotě asi 12 milionů euro byly odstartovány letos v dubnu. Do jara 2004 má být položeno 7 500 kiometrů high-speed sítí v regionech středního Irska. Skoro současně se realizuje pilotní bezdrátový vysokorychlostní internet v hrabství Louth. ADSL začal už loni nabízet největší telekomunikační operátor Eircom. Jeho cenová politika prošla tvrdou kritikou, snížila se však jen měsíční sazba (z 89 na právě aktuálních 45 euro). Na zřízení linky si musíte našetřit 165 euro (5 165 Kč).

Nákup s důvěrou

Jak uvádí výzkum Amárach Consumer TrendWatch, na počátku loňského roku vyzkoušelo virtuální nakupování 18 % irských uživatelů internetu. V řeči čísel se jedná o něco více než 191 tisíc lidí, což je oproti stavu z přelomu tisíciletí výrazný posun. Za pozitivní lze označit trend zvyšování důvěry v elektronické obchodování. Zatímco dříve sebral odvahu k e-nakupování průměrný jedinec až po osmnácti měsících, současní zákazníci mnohem dříve rozpoznají sílu netu jako obchodního místa. Agentura Amárach odhaduje, že podíl nakupujících vzrostl ke konci loňského roku víc než dvojnásobně (na 39 %).

E-komerce aktivity jsou nejmarkantnější ve městech, převažují ve věkové skupině 35 až 49 let. Dalším poznávacím znamením jsou nadprůměrné příjmy a vlastnictví kreditní karty. Nejprodávanější on-line komoditou se loni staly cestovatelské prožitky, podnícené úspěchem internetového prodeje letenek nízkonákladových aerolinek Ryanair. Tento úspěch zároveň ilustruje ochotu zákazníků vynaložit on-line i větší finanční částky. Internetu v budoucnu nemusí zákonitě dominovat prodej zboží v ceně desítek či stovek korun (knihy, CD). Zvláště když bude elektronické nakupování doprovázet škála dobře organizovaných přidaných služeb – pohodlnými, bezpečnými platbami počínaje a rychlou přepravou konče.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Whisky nepotřebuje reklamu?

Největší zadavatelé on-line inzerce v Irsku pocházejí ze sektoru finančnictví a telekomunikací. V bankovním světě posloužila internetová propagace především jako nástroj přímé odezvy, který měl respondenty přesměrovat od kamenných přepážek k možnostem elektronických obchodních center. On-line sdělení jsou tu obecně směrována na mladší populaci (která převažuje) a podporují především budování značky. Proto často převažují jasně cílené, netradiční a interaktivní formáty. Také v Irsku má své místo měření účinnosti internetové reklamy. Jednoduchou formu dotazování předstihují v oblibě výzkumy, vycházející spíš ze sledování počtu registrací a nákupů.

Top domény
Provozovatel URL Reach %
Microsoft/Netline msn.com 48,3
Yahoo/Sales Online yahoo.com 41,7
Microsoft passport.com 34,2
Eircom/Generator eircom.net 29,5
Google/Google google.com 27,8
Microsoft microsoft.com 26,8
Yahoo UK/Sales Online yahoo.co.uk 22,8
Esat Fusion/Esat iol.ie 18,0
Yahoo/Netline geocities.com 13,6
Esat Fusion/Esat oceanfree.net 13,1

Zdroj: Nielsen/Netratings, duben 2002

Kam kliknout
Index Ireland (indexireland.com) Vyhledávací portál, zahrnující 230 kategorií
Ireland On The Net (www.irelandonthenet.ie) Vyhledávací portál
Find It Ireland (finditireland.com) Vyhledávací portál
The Irish Times (ireland.com) On-line zpravodajství
Golden Pages (www.goldenpages.ie) Zlaté a bílé stránky na jednom webu
Purple Pages (purplepages.ie) Odkazy, zprávy a články ze sféry podnikání na internetu
Enterprise Ireland (www.enterprise-ireland.ie/ebusiness) Témata z oblasti e-byznys, ICT
Forfás (www.forfas.ie) Národní výbor pro podnikání, obchod, vědu, technologii a inovace
Ireland (www.irlgov.ie) Oficiální portál irské vlády
Electric News (electricnews.net) Zpravodajství z oblasti irského internetu a ICT
Irish Internet Association (www.iia.ie) Odkazy, kontakty, zdroje

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět