S Rakouskem nás spojuje nejen dlouhotrvající společná historie, ale i žhavá současnost. Jen si vzpomeňte na neutuchající protesty proti Temelínu nebo problémy kolem politické kariéry pana Haidera. Do této země jezdíme především lyžovat do dobře vybavených středisek, dobývat horské masivy, obdivovat metropoli Wien, mozartovský Salzburg nebo architekturu Friedensreicha Hundertwassera.

Rakousko

Rakousko je u nás třetí největší investor, mezi oběma zeměmi probíhá čilá obchodní spolupráce. Velmi silně jsou v ČR zastoupeny banky a pojišťovny (Erste Bank, Bank Austria, Raiffeisenbank), služby, realitní kanceláře, konzultantské firmy, rafinerie ÖMV (má v ČR rozsáhlou síť čerpacích stanic), obchodní řetězce (Baumax, Billa, Meinl), ale i firmy v průmyslu, strojírenství a stavebnictví (například Strabag, Bramac, Voest Alpine).

Republik Österreich – základní data
Populace 8 065 465
HDP* 213 889 milionu euro
HDP na hlavu* 26 519 euro
Míra inflace 2,7 %
Nezaměstnanost 4,4 % (červen 2003)
Penetrace internetu 46 %
B2C e-komerce Méně než milion euro (2001)
On-line reklama 13 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Oproti minulosti v mnoha ohledech zaostává hospodářský vývoj Rakouské republiky. Konstatují to i prognózy analytiků a institucí, které za příčinu označují především značnou závislost na vývoji světové a evropské ekonomiky. Zatímco v letech 1999 a 2000 vzrostl HDP ve stálých cenách o 3 %, resp. 2,8 %, v roce 2001 to bylo už pouhé procento. Rakousko jako malá země s otevřenou ekonomikou je silně závislé na mezinárodním vývoji a především na hospodaření sousedního Německa, se kterým je výrazně provázáno (podíl obratu zahraničního obchodu činí asi 35 %, což je více než na ose SRN – ČR). Rakousko samozřejmě neminulo oslabení ekonomiky EU, celkově slabá osobní spotřeba, vysoké ceny ropy, pokles vývozu hovězího masa v souvislosti s výskytem BSE a řada dalších negativních faktorů. Celkově domácí hospodářství rostlo o cca 0,5 % pomaleji než v celé Evropské unii.

Penetrace
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Hlásí se stagnace

Na počátku roku 2002 mělo přístup k internetu 53 % Rakušanů starších čtrnácti let a 47 % bylo jeho aktivním uživatelem. To tuto zemi bezesporu řadí do skupiny s nejvyšší penetrací v Evropě. Nenávratně ale končí éra boomu z konce devadesátých let. Zatímco v roce 2000 zaznamenal náš jižní soused ještě výrazný růst, v prvním pololetí 2001 zůstal stav takřka konstantní. To je evidentní příznak stagnace. Pokud došlo v posledním období k zvýšení penetrace, je to především zásluha domácích uživatelů. V roce 2000 jich bylo na netu jen necelých 60 %, o dva roky později už 70 %. Přístup k internetu ze zaměstnání zamrzl těsně pod hranicí jedné čtvrtiny (22 %).

Populární je e-bankovnictví

Jako asi všude jinde na světě, vede rakouský žebříček oblíbenosti výměna elektronické pošty. Víc než polovina lidí (54 %) má e-mail k dispozici doma, 39 % v práci. V hojné míře jsou pro komunikaci využívány freemailové služby jako například hotmail nebo gmx. Zájmu se těší elektronické bankovnictví, které je co do popularity na třetím místě (27 %). Rezervovaný přístup mají Rakušané k on-line shoppingu, pouhých pět ze sta se ve výzkumu přiznalo, že na netu pravidelně nakupuje.

Druh připojení
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

20 % pro kabelovou TV

Nejpopulárnějším médiem pro přístup k internetu je u našich jižních sousedů kabelová televize. Pořídilo si jej 121 tisíc domácností, což lze vyjádřit také jako každé páté realizované připojení. Po krátkém oživení na přelomu tisíciletí však začal zájem klesat. Loni už nebyl zaznamenán žádný výrazný nárůst uživatelů. Podobná situace panovala také v segmentu ADSL, kde je penetrace u domácností zhruba desetiprocentní. Zájem je zatím znatelný jen v rovině plánování: 18 % lidí, kteří uvažují o internetové přípojce, by se rozhodlo pro kabel a 11 % pro široké pásmo. Více než tři čtvrtiny domácností disponuje vybavením, nutným pro zavedení ADSL. Největší překážkou tak zůstává cena, z povzdálí diktovaná Telekom Austria (86 % trhu).

Podle konstatování Nielsen/Netratings z března 2002 využila tehdy přibližně čtvrtina (28 %) všech domácích uživatelů k surfování rychlé připojení (myšleno kabel, LAN, DSL). Tito jedinci setrvávají na vlnách netu výrazně déle, než je obvyklé. Navštíví až třikrát více stran než majitel 56k modemu. Co se týče kvality internetového přístupu, patří Rakousko v Evropské unii mezi nadprůměrné členy.

Mobilní internet

Určitě vás nepřekvapí informace, že také Rakousko ovládá mobilní telefonie. K dispozici jsou čísla z minulého roku, tak jak je zaznamenal Austrian Internet Monitor: skoro každý ví, co je to WAP (a 4 % jej reálně používají), 52 % obyvatel 14+ už slyšelo o GPRS. Nejvíce ceněnými službami mobilního internetu jsou elektronická pošta a možnost zpravodajství. Poptávka nebyla v roce 2002 závratná, jednalo se spíš o jednotky procent. Zhruba procento také uvažovalo o nákupu WAP/GPRS telefonu v krátkém časovém horizontu.

On-line reklama si vedla dobře

Protože exaktní čísla chybí, budeme se řídit odhadem agentury Media Focus, která předpokládá, že výdaje na internetovou reklamu dosáhly v roce 2001 13 milionů euro. To je meziroční nárůst o úctyhodných 48 %. Jednoznačně největším zadavatele je telekomunikační sektor. Příjmy ze sféry obchodu a finančnictví jsou výrazně nižší. Jako alternativního média využívají net také firmy z IT a automobilového průmyslu. Pro rozvoj on-line reklamy je důležitá dosažitelnost validních dat z výzkumů návštěvnosti internetu. Zde se inzerentům nabízejí tři zdroje – ÖWA (Rakouská auditorská kancelář), Nielsen/NetRatings nebo AIR. První z nich zaznamenává imprese a návštěvnost od roku 1998, druhého jistě znáte jako osvědčeného organizátora internetových panelů. Austrian Internet Radar (AIR) je důsledkem zvýšeného zájmu zadavatelů o zevrubnější data. On-line výzkum, jehož původcem je Fessel-GfK, monitoruje zásah až 85 cílových skupin na měsíční nebo týdenní bázi.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel Reach (%) Návštěvnost (tis.)
Google google.de 63 1 823
Yahoo! yahoo.de 57 1 638
SMS Internet Dienstleistung sms.at 51 1 475
Krone Waz krone.at 45 1 306
ORF/ORF-E Interactive orf.at 45 1 306
Altavista altavista.at 43 1 229
ÖBB oebb.at 43 1 241
Jet2web Internet Service jet2.web.net 36 1 041
ORF/ORF-E Interactive oe3.at 35 1 000
Microsoft msn.at 33 949

Zdroj: Austrian Internet Radar, prosinec 2001

Kam kliknout
AustroNaut (austronaut.at) Vyhledávací portál (německy)
Infopoint (infopoint.at) Vyhledávací portál (německy)
AustroSearch (austrosearch.at) Vyhledávací portál (anglicky)
Elektronisches Telefonbuch (www.etb.at) Telefonní seznam (německy)
Compnet (compnet.at) Adresy a kontaktní údaje na 160 tisíc rakouských firem (německy)
Vídeňská burza (www.wienerboerse.at/cms) Trh s cennými papíry (něm., angl.)
APA – OTS (www.ots.at) On-line zpravodajství rakouské tiskové agentury APA (něm.)
Rakouská republika (www.austria.gv.at/e) Portál vlády s odkazy na jednotlivá ministerstva a další instituce (angl., něm.)
ComputerWelt (www.cwelt.at) Týdeník, určený IT profesionálům. Obsahuje databázi who-is-who (něm.)
Telekom-Presse (www.telekom-presse.at) Novinky z oblasti telekomunikací a internetu. On-line příloha Die Presse (něm.)
Pressetext.austria (pressetext.at) Zpravodajství ze sféry IT, internetu, médií (něm.)
Horizont (horizont.at) Deník, mapující scénu médií a reklamy. Obsáhlý slovník pojmů (něm.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

1 Příspěvěk v diskuzi

Odpovědět