Podnikáme na internetu – kapitál a inkubátory

27. srpna 2002

Každý, kdo se rozhoduje o podnikání, se nevyhne otázkám, které směřují k finančním prostředkům, kapitálu na rozvoj a fungování společnosti. Internetoví podnikatelé mají kromě tradičních možností na získání kapitálu i možnost vyzkoušet kontaktovat inkubátory a rozvojové investory.

Co je to inkubátor

První asociací, která většinu z nás napadne při vyslovení slova „inkubátor“, je speciální zařízení sloužící k péči o novorozence v porodnici. S příchodem „nové ekonomiky“ však tento pojem zdomácněl také pro označení firmy nebo skupiny firem, které si kladou za cíl podporovat zajímavé a perspektivní nápady. Inkubátory mají obvykle tři funkce.

Za prvé se každý inkubátor chce stát rozhodujícím investorem, který poskytuje zajímavým a nadějným začínajícím firmám kapitál, nutný pro vznik a existenci. Za druhé poskytuje technologické a personální poradenství tak, aby bylo možné cíle dosáhnout. A na třetím místě je snaha dovést firmu co nejrychleji k zisku.

Kdo je to rozvojový investor

Rozvojovým investorem je finanční společnost, která se zaměřuje na nově vznikající nebo rozšiřující se firmy. Funguje tak, že shromažďuje finanční prostředky vhodné k investici a utváří fond, který následně investuje. Nabízí jim stejně jako inkubátor i nefinanční podporu. Historie rozvojového kapitálu sahá do poloviny minulého stolení. Není se čemu divit, že geograficky je vznik možné zařadit do USA. Často bývají společnosti nabízející rozvojový kapitál napojeny na některý z inkubátorů.

Jak tedy získat kapitál

Zisk kapitálu nebylo, není a nebude lehké. Proto je nutné se na oslovení inkubátoru nebo rozvojového investora (dále budeme používat pro oba označení investor) velmi důkladně připravit. Nebylo by od věci také připravovat se bez spoléhání se na tyto investory, protože šance, že náš projekt uspěje je opravu velmi malá.

Když oslovíte investora, bude po vás chtít opravdu detailní informace o vašem nápadu, je tedy dobré důkladně připravit obchodní plán. Celý život s investorem našeho typu můžeme rozdělit na několik fází. Postup se samozřejmě liší v závislosti na investorovi, ale domnívám se, že následující popis v obecné rovině vás seznámí se vším opravdu podstatným.

Informační schůzka

Na první schůzce se dozvíte, zda vám investor může pomoci s přípravou obchodního plánu (to platí většinou pro inkubátory, které počítají s účastí „nezkušených“ studentů) a také, zda má investor o nabízenou oblast zájem – alespoň v obecné rovině. Zde se pravděpodobně také dozvíte, že společnost, která vznikne nebo do které se bude investovat, musí mít právní formu akciové společnosti. Důvody jsou čistě praktické – do akciové společnosti se mnohem snáze vstupuje a také vystupuje.

Zaslání projektu

Zatímco první fáze je spíše ojedinělá, ale prospěšná, u každého investora se jistě setkáte se všemi ostatními fázemi. Ve druhé fázi je nutné poskytnout investorovi informace, které požaduje a potřebuje. U většiny investorů najdete na webu formulář, který slouží právě k zadání projektu. Budete muset poskytnou informace o tom, co chcete podnikat – vytvořit, v jaké fázi se projekt nachází, jaký máte lidský potenciál, kdo jsou budoucí zákazníci, co potřebuje od investora, časový horizont dokončení rozvoje společnosti a celou řadu dalších otázek. Nejdůležitější z dalších otázek jsou otázky trhu a konkurence.

Nejvýznamnější ze všeho je, aby produkt – firma, pro který hledáme podporu, byl zajímavý a prodejný. Je potřeba, abychom měli dobře zmapovanou konkurenci a její nabídku. Mnohem větší šanci na úspěch máme v případě, že náš nápad je unikátní a na trhu zatím k nenalezení.

Každého investora totiž zajímá návratnost investice a tedy musí vidět, že o služby nebo produkty bude na trhu zájem. Je dobré připravit také konkrétní čísla, tabulky nebo grafy, které budou popisovat konkurenci a její nabídku.

Vyhodnocení projektu

Když projdeme úspěšně fázi dvě, znamená to, že náš nápad investora zaujal a nyní s námi bude probírat další podrobnosti. Bude také sám zjišťovat a prověřovat informace, které jsme mu poskytli. Na konci této fáze už bude jasné, zda jsme investora získali nebo ne.

Start a práce na projektu

V této fázi vzniká a probíhá projekt. Obvykle to znamená založení nové společnosti, ve které má podíl jak investor (obvykle většinový), tak autor projektu. Druhou možností je vstup investora do již existující společnosti. Takovýto podíl je však také většinou nadpoloviční. V této fázi projekt – firma existuje, rozvíjí se a prodává své služby a produkty. Je potřeba si uvědomit, že investor své peníze vkládá za účelem jejich co největšího zhodnocení a to na omezenou dobu. Takže je potřeba si dobře prostudovat vzájemné smlouvy a upravit vztahy tak, aby naše činnost na projektu (ve firmě) po skončení působení investora byla záležitostí našeho rozhodnutí.

Výstup investora

Investoři vystupují obvykle třemi způsoby. Odkoupení vedením společnosti (tedy námi), strategickým investorem nebo se provede emise akcií určených k veřejnému obchodování. O tom, jakým způsobem výstup investora proběhne, spolurozhodujete v jednáních v rámci vzniku spolupráce.

Kde najdeme inkubátor?

iLab.cz nabízí plnou podporu mladým tvůrčím a schopným lidem, kteří chtějí efektivně realizovat svoje nápady a schopnosti.

1Cil.cz nabízí kromě technologické a finanční pomoci, také právní, ekonomické a další služby nebo obchodní kontakty.

Incubator 2.0 byl postaven trochu jinak. Nenabízel zejména peníze, ale spíše technologie, kanceláře a zázemí. Bohužel tento koncept, ač se může zdát lepší, úspěchy neslaví. Podle dostupných informací se chystá 12měsíční odstávka z provozu. Pak se uvidí.

Kde hledat informace a kontakty?

Když hledáme kontakty a také investice neměli bychom chybět na First Tuesday CZ. Je to pravidelné setkání „osob“, které se zajímají nebo pracují v oblasti „nové ekonomiky“. Tato komunita může být dobrým zdrojem kontaktů, know-how, ale hlavně informací a nových poznatků.

Historie First Tuesday sahá do září 1999. V současné době čítá komunita asi 3 500 registrovaných členů. Cílem First Tuesday je podporovat rozvoj nových technologií a ekonomiky. First Tuesday se také snaží tvořit pojítko mezi klasickou a novou ekonomikou.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *