K práci správce webu veřejnoprávní televize se dostala před šesti lety víceméně náhodou bez jakýchkoli předchozích zkušeností s tvorbou webu. Dnes vede 6 členný tým, který se stará o internetové i intranetové stránky. Nemají to lehké. Sama přiznává, že situace v ČT není růžová a jejich práce stojí hlavně na společném nadšení a úsilí. I v ČT se tedy musí spoléhat na známé mušketýrské heslo…

Štěpánka Sunková se narodila se v roce 1972, po gymnáziu studovala na Université Lumiere II v Lyonu ve Francii (katedra francouzštiny pro cizince), pak na FFUK v Praze na katedře romanistiky francouzštinu. V rámci firemního vzdělávání v ČT absolvovala intenzivní media training a roční program rozvoje managementu a managerských dovedností. Pracovala jako asistentka produkce v Barrandov Biografia a v časopise Film Jam. Od roku 1998 pracuje v České televizi, od roku 1999 až do současnoti na místě vedoucího internetového oddělení. Je téměř tři roky šťastně vdaná.

Jak jste se dostala k práci pro ČT?

Vlastně čirou náhodou. Bývalá kolegyně z Barrandova Renata Elhenická budovala tým PR v České televizi a oslovila i mě. Až během několika měsíců se ukázalo, že je potřeba vytvořit koncepci internetové prezentace ČT (i když velmi stručná prezentace existovala již od roku 1996) a systematicky stránky rozvíjet a naplňovat. Tehdy jsme se dohodli, že se o to pokusím a pokud se to zdaří, budu pokračovat. Kdyby to nedopadlo, asi bych dnes seděla někde úplně jinde.

První redesign jsme zvládli ve dvou a půl lidech přes prázdniny v roce 1998. 1. září 1998 byly nové stránky zveřejněny.

Štěpánka Sunková a šest mušketýrů
Štěpánka Sunková o svých šesti mušketýrech říká: „Neodmyslitelně ke mně patří, proto bych si nedovolila zveřejnit pouze svoji fotografii.“ A dodává: „Jen pro pořádek, já jsem ta zrzka.“

Jaké jste měla předchozí znalosti s tvorbou stránek?

Bylo to v roce 1998, internet jsem používala a zajímal mě, do té doby jsem však na žádném webu přímo nepracovala. Nutno ale podotknout, že moje práce spočívala už tehdy především ve vedení projektu. Měla jsem k ruce jednoho webmastera a našla jsem si přes internet webdesignerku, která s námi spolupracuje dodneška. Tehdy jsme před redesignem strávili velkou spoustu času na internetu a hledali jsme inspiraci zejména na zahraničních webech. Většina českých webů totiž tehdy zářila nejrůznějšími barvami a rotujícími butony.

Co přesně máte jako vedoucí Internetu ČT na starosti?

Vedu a koordinuji práci oddělení, které má na starosti rozvoj koncepce, tvorbu a provoz internetových a intranetových stránek ČT. Oddělení garantuje koncepci internetových stránek ČT, zajišťuje technologický rozvoj internetových a intranetových stránek ČT v souladu s vývojem technologií a moderními trendy, spolupracuje na využití (prodeji) reklamních ploch na internetových stránkách ČT, zejména využitím speciálních internetových projektů.

Co je Vaší denní náplní práce?

Koordinace a vedení týmu, projektů, komunikace s ostatními útvary uvnitř ČT (zejména s dramaturgy a tvůrci pořadů a filmů), administrativa atd. Televize je ve srovnání s jinými institucemi „živější“ médium a tak téměř denně řešíme neočekávané situace a pracujeme na naléhavých požadavcích a tudíž stále bojujeme s nedostatkem času a „honíme termíny“.

Vedete pouze 6 členný tým. Není to trochu málo na to, o kolik webů se musíte starat a spravovat?

Se mnou je nás šest a máme ještě jednu externí webdesignerku, bez které bychom se neobešli. Je pravda, že náš tým je spíše personálně poddimenzován, uvědomujeme si ale, že to je důsledek situace, ve které se nyní ČT nachází. Snažíme se i v těchto podmínkách odvádět perfektní práci. Ostatně stále stoupající návštěvnost stránek je zavazující – chceme, aby naše nabídka byla co možná nejlepší.

Myslíte, že je v blízké době reálná nějaká personální posila. V tomto složení již pracujete přeci dlouho.

Naše poslední posila přišla před dvěma a půl roky. Nepředpokládám, že by se náš tým mohl rozrůst dříve než za rok. Abych ale neviděla jen negativa, musím dodat, že právě personální poddimenzovanost nás donutila stále přehodnocovat a zefektivňovat pracovní procesy uvnitř týmu a snažit se automatizovat tu část manuální práce, které to neubírá na kvalitě či osobitosti.

Je těžké koordinovat tak velký projekt jako je web ČT?

Někdy ano, ale baví mě to. Velmi. A nutno podotknout, že stejně tak nadšení jsou všichni mí kolegové, spousta projektů by bez společného nadšení a úsilí nikdy nemohla vzniknout.

Jak se na web dívá vedení ČT? Zajímají se dostatečně o rozvoj a vývoj webu nebo to nechávají zcela na Vás a v podstatě se o to nestarají – prostě co si uděláte, to máte?

Na nás je předkládat vize, projekty, návrhy a starat se o to, aby se web ČT vyvíjel, vedení ČT pak samozřejmě všechny zásadní kroky připomínkuje a schvaluje. Kdyby vedení ČT internetová prezentace nezajímala nebo pokud by ji považovalo za zbytečnou, náš tým už by zřejmě neexistoval a stránky by musely být mnohem chudší. V době, kdy ČT šetří opravdu na každém kroku, si vážím toho, že vedení ČT neomezilo současné tempo rozvoje svých stránek. Je pochopitelné, že investice na razantnější změny v tuto chvíli prostě nejsou.

Zodpovídáte se někomu nebo konzultujete s někým své kroky?

Internetové oddělení spadá do útvaru Obchod a komunikace. Mým nadřízeným je obchodní ředitel. Samozřejmě tedy za svoji práci odpovídám přímo jemu. Úzce ale spolupracujeme také s tiskovým mluvčím, s oddělením marketingu a v různých formách probíhá spolupráce napříč všemi odděleními uvnitř ČT. Publikujeme informace týkající se všech oblastí ČT – od programu přes sledovanost, koprodukční filmy, vysílání po internetu, tiskové zprávy, servis pro novináře, televizní poplatky až po stránku Rady ČT.

Jak probíhá redesign tak velkého serveru?

Na nové verzi jsem pracovali přes 10 měsíců, ale musíme přihlédnout k faktu, že stránky ČT nejsou jednoúčelové – jedná se o několik aplikací v jednom projektu (teletext, TV program, databáze pořadů, statické stránky, zpravodajství a další), takže když jsme psali první řádky kódu, pracovali jsme ještě na specifikaci zadání pro tyto různé aplikace. To vše za současného plného provozu staré verze stránek. Značnou část času jsme v závěru také věnovali převodu obsahu původních stránek do nového systému a napojení na interní systém pro správu pořadů.

Web ČT používá poněkud zastaralý tabulkový layout. Stránky tak nepatří k těm nejrychlejším a najít někdy požadovanou informaci chvíli trvá.

Máte pravdu, bohužel jsou stránky ČT natolik rozsáhlé, že se nám nepodařilo zvládnout současně redesign a přechod na CSS (to vše za stejného počtu lidí a při běžném provozu stránek). V každém případě s přechodem na CSS počítáme. V tuto chvíli používáme CSS na dílčí projekty (např. Speciál k seriálu Nemocnice na kraji města, filmy Bolero, Želary a další). To, že web ČT nebyl poslední dobou nejrychlejší, způsobovalo také značné přetížení databáze, na čemž kolegové intenzivně pracují a už nyní jsou naše stránky o poznání rychlejší.

Mezi zajímavé nástroje na Vašem webu patřily diskuse pod jednotlivými pořady, které jste zrušili, a místo nich je tam pouhý formulář pro kontakt s příslušnou redakcí. Byla důvodem kritika diváků, která se v komentářích často objevovala?

S diskusemi u jednotlivých pořadů je to trochu jinak. Diskuse jsme připravili pro diváky minulý rok v květnu právě proto, že jsme očekávali, že využijí možnost vyměňovat si vzájemně názory na příslušný pořad či téma. Velmi brzy se začalo ukazovat, že uživatelé diskuse využívají především k pokládání dotazů směrem k tvůrcům pořadů či k managementu. Zároveň jsme zjistili, že absolutně nemůžeme počítat s určitou sebekázní přispívajících. Používání vulgarismů, vzájemné osočování, nenávistné a rasistické projevy se objevovaly denně. Pro nás to znamenalo věnovat se každý den průběžně ještě administraci desítek diskusí. Myslím, že mohu zodpovědně prohlásit, že jsme nikdy nedeaktivovali kritický příspěvek, pokud byl napsán slušně.

Diváci, kteří mají otázky a vzkazy pro lidi z ČT, nyní mohou využít formulářů, které se nacházejí na každé stránce pořadu ČT a dotaz poslat přímo tvůrcům.

U některých pořadů přesto diskuse zůstala, jsou to především pořady ve kterých autoři diskusi přímo využijí, např. Noc s Andělem. Administrátory těchto diskusí jsou sami dramaturgové.

Pro ty, kteří opravdu hledají prostor pro vzájemnou komunikaci o ČT, jsme připravili chat.

Proč propagujete anglickou doménu czech-tv.cz, když funguje i ceskatelevize.cz a ceskatv.cz? Není ceskatelevize.cz pro návštěvníky zapamatovatelnější?

Úzus je takový, že doména, kterou instituce propaguje by měla být shodná s koncovkou mailových adres, které používá. Přechod na novou koncovku v televizních e-mailech by ale v tuto chvíli byl kvůli používanému mail serveru natolik náročný, že se ČT rozhodla počkat s propagací domény www.ceskatelevize.cz na zakoupení nového mailserveru.

Přesto musím web ČT pochválit. V konkurenci českých televizí jste bezesporu nejlepší. Jak z hlediska designu tak i obsahu. Co si nyní dáváte za cíl?

Děkujeme za pochvalu, ta nás totiž vždy motivuje k další práci. Do budoucna plánujeme především „zeštíhlení“, zjednodušení hlavní stránky, velmi brzy nabídneme našim návštěvníkům zdokonalenou podobu vysílání našich pořadů po internetu (více formátů, indexace), fulltextové vyhledávání – to je zatím náš velký dluh uživatelům, další zdokonalování funkcí TV programu, přizpůsobení webu ČT i pro jiné platformy (PDA, WAP, …). Samozřejmě stále pracujeme s reakcemi našich návštěvníků. K drobným úpravám a změnám dochází stále.

Můžete nám prozradit na jaké novinky se můžeme v nejbližší době na webu ČT těšit?

Kromě již zmíněných věcí bychom se rádi věnovali dvěma projektům – stránkám pro sportovní fanoušky ve spolupráci s Redakcí sportu a stránkám pro děti – takový dětský internetový klub. Náš cíl se od počátku výrazně nezměnil, snažíme se vytvořit pro diváky ČT obsahově hodnotný a zajímavý web. Usilujeme také o to, aby se snadno na našich stránkách orientovali a k hledaným informacím se rychle dopracovali.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět