Rozhovor se dvěma osobnostmi světového webu může změnit vaše myšlení, Google na Seznamu určitě změní váš život. Možná vás i přinutí hledat hodnotu v obsahu a zamyslet se nad tituly vašich stránek. Na Vánoce se připravte s Nielsenem a inspiraci k blogování hledejte u pánů Michálka, Oborského a Staníčka.

Osobnosti, události

Začnu dvěma rozhovory, které by si měl přečíst každý webdesignér. Nejen proto, že zpovídaní jsou respektované osobnosti a patří ke špičkám svého oboru, ale hlavně kvůli vpravdě nadčasovým myšlenkám, které v nich zazněly. V prvním rozhovoru vypráví Nick Finck o Digital Web Magazine, v druhém pak Jacob Nielsen o použitelnosti, její historii a významu pro moderní webovou tvorbu.

Událost týdne tentokrát překvapivě pochází z domácí scény. Portál Seznam (asi budete znát) v pondělí implementoval Google (asi budete znát také) jako svůj hlavní fulltextový vyhledavač. Empyreum, které po odchodu Michala Illicha k Jyxo poněkud ztratilo dech, tak nyní ztratilo i nejvýznamnějšího zákazníka.

Rázným krokem Seznamu se ze dne na den proměnil podíl vyhledavačů na českém internetu. Některé stránky na tom vydělají, jiné ztratí. Vzhledem ke kvalitám Googlu se však dá očekávat, že mezi vítězi tentokrát budou ti lepší.

Strategie, obsah

V poslední době se často hovoří o designu orientovaném na uživatele (user-centered design). To je samozřejmě dobře, protože uživatel je na webu pánem a není-li spokojen on, nevyhraje nikdo. Na druhou stranu však musí webová místa plnit též cíle svých majitelů – nebudou-li spokojeni oni, nebude Web. A právě o správném skloubení potřeb uživatelů a zájmů majitelů webových míst píše Jeff Lash v článku The myth of User-Centered Information Architecture v Digital Web Magazinu.

Podobné téma si vybral i Peter-Paul Koch, kterému hned o stránku vedle (taktéž Digital Web Magazine) vyšel sloupek o designu orientovaném na klienta.

Firmy tzv. nové ekonomiky často vidí svou cenu v návštěvnosti, počtu uživatelů, podílu na trhu. Informační architekt Gerry McGovern nabízí ve svém newsletteru New Thinking jiný, zřejmě mnohem racionálnější pohled: hodnota je v obsahu. Kupodivu přitom nehovoří jen o portálech či online magazínech, ale i o obyčejných firemních stránkách.

Praktický webdesign

Z konference o přístupnosti serveru Webaim jsem se dozvěděl zajímavou informaci. Jeden z nejrozšířenějších „prohlížečů“ pro nevidomé, JAWS, předčítá buď jen texty odkazů uzavřené v <a>, nebo jen obsah jejich atributu title, záleží na tom, jak je nastaven. Důležité však je, že uživatel nikdy neslyší obojí. Atribut title by tedy neměl text obsahu pouze doplňovat, ale vždy plnohodnotně nahrazovat. Ach jo, další chyba, kterou jsem až dosud dělal a nevěděl o tom.

Trápení webmasterů často začíná hned za značkou <html>. Na řadu totiž přijde značka <title> a kdo si má stále vymýšlet, co do ní dát. Poradí vám Adrian Holovaty v článku Page titles on news article pages. Nebudete-li s ním souhlasit, zkuste <title> podle Martina Kopty.

Inspirace

Zelený Mauricius a modrý Zeldman – dvě vzácné rarity, které by se vám až donedávna asi jen tak nepovedlo spatřit. V případě Zeldmana však nyní máte možnost. Jeho Daily Report totiž prošel a stále ještě prochází redesignem. Bylo na čase, vždyť původní verze osobní stránky otce beztabulkového webu měla tabulkový layout.

S blížícím se Mikulášem, Vánocemi a Třemi králi by pro vás mohl být inspirující poslední Alertbox Jakoba Nielsena o slavení svátků a dalších zvláštních příležitostí na webu.

Na závěr ještě nejpozoruhodnější přírůstky do rodiny českých weblogů: Martin Michálek, Lukáš Oborský a Petr Staníček. Společným jmenovatelem je velmi dobrý CSS design a utěšeně se rozrůstající obsah, který má webdesignérům co říci. V případě Petra Staníčka vás navíc čekají jedny z prvních stránek na světě, které respektují Dogma W4.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět