Tucet rad pro domácí on-line podnikání

11. května 2005

Během těch několika let, co se zajímám o web marketing a e-byznys, jsem měl často možnost reálně komunikovat s řadou provozovatelů obyčejných malých e-shopů. Nebylo zvlášť obtížné nakouknout do jejich „kuchyně“, seznámit se s jejich radostmi a strastmi a odhadnout úspěšnost zvolené on-line prodejní strategie. Pokud bych tyto zkušenosti měl dnes analyzovat, úspěšný internetový marketing se v prvé řadě opírá o správnou aplikaci psychologie. Pokud dokážete zákazníkovi nadstandardně odpovědět na otázku „A jaký je v tom přínos pro mě?“, máte velkou šanci přitáhnout jeho pozornost.

Dobrá psychologická příprava se nejlépe projeví v okamžiku, kdy do hry vstupuje osoba, která na začátku neprojevuje o vaše produkty a služby vůbec žádný zájem. Odborníci na marketing si s touto situací určitě dokážou poradit, ale jak se s tím má poprat provozovatel elektronického obchodu, který v e-byznysu podniká souběžně s hlavním pracovním poměrem? Nezoufejte, úspěšné projekty jsou jednoznačně založeny na originální myšlence. A ty napadají skoro každého, ne všichni je však dokážou správně promítnout do statisícových zisků. Není důležité, jak velká je vaše investice do nástrojů a pracovní síly, pokud nemáte hlavu na správném místě a nedokážete motivovat svůj domácí tým. V následujícím textu jsem se pokusil shrnout několik tipů, jejichž aplikace oblasti drobného on-line podnikání určitě prospěje.

Odhodlání

Patříte mezi jedince, kteří se snadno zaleknou neúspěchu, často končíte u konstatování, že „něco nejde“? Pak vězte, že svět e-commerce není pro vás. Základem úspěchu je víra ve vlastní schopnosti a vytčené cíle. Pokud nejste připraveni obětovat své běžné radosti na oltář úspěchu v podnikání, zvolte raději zaměstnanecké jistoty. Jinak riskujete, že váš život naplní pocit zklamání a hořkosti.

Další zaměstnání

Většina těch, kteří to v domácím e-byznysu někam dotáhli, zvládá souběžně dva hlavní pracovní poměry – jeden v rámci Zákoníku práce a druhý pro své dobro. První přináší jistotu nevysychajícího příjmu, druhý skutečné tržby. Je to šíleně únavné, ale bezpečné. Pokud vaše plány stát se elektronickým magnátem ztroskotají, máte stále zadní dvířka otevřená. Těch pár měsíců (let) odříkání vás může na dlouho finančně zajistit. Na světě se stále toulá moře lidí, kteří takové sebetrýzně nejsou schopni a dál sní o koláčích bez práce. Nebo čekají, že jim úspěch někdo naservíruje na stříbrném podnose. Tihle týpci však takřka jistě skončí v kategorii poražených.

Úspěch jako program

O svých produktech a službách informujte s nadšením. Potenciální zákazníci se musí na spolupráci s vámi viditelně těšit. Musíte mít chuť uspět a tato vášeň by z vás měla zářit na každém kroku.

Disciplína

Úspěšní marketéři vám potvrdí, že nedílnou součástí úspěchu je jeho detailní příprava. Před otevřením krámu je nezbytné věnovat hodiny a dny zdokonalování produktu a reklamy, která bude provázet jeho uvedení. Zmobilizujte na tuto akci všechny síly, odpočívat můžete až ve chvíli, kdy budete v balíku. Zvykněte si na určitý pravidelný pracovní rytmus a optimalizujte ho. Neustupte ani o píď pohodlí. Jakmile začnete odkládat termíny splnění úkolů, riskujete, že se z nekázně stane všední rutina. A cesta zpět k disciplinovanosti je velmi trnitá. Občas je nutné tempo aspoň na chvíli zvolnit, ale nikdy nepřestávejte mít na zřeteli plánovaný úspěch.

Zaměření

Seznamte se s principy time-managementu. Eliminujte ze svého života všechny zbytečnosti, které vás okrádají o čas. Soustřeďte se na nejdůležitější procesy vašeho podnikání, některé podružné činnosti je možné vytěsnit formou externích služeb. Podpisem outsourcingové smlouvy ale neházíte všechno za hlavu, v každé oblasti, dotýkající se vašeho e-byznysu, musíte udržovat odpovídající hladinu vědomostí a kontroly. Nikdo vám nepohlídá úspěch vašeho projektu tak dobře, jako vy osobně. Není nutné se starat o zástup zaměstnanců, stačí mít schopné poskytovatele služeb, kteří se řídí vaším zadáním. V roli dirigenta buďte přesní a striktní, vyžadujte kázeň a nepřekročitelnost sjednaných podmínek.

Výzkum

Mnoho nápadů skončí v propadlišti dějin jen proto, že je autoři nedokázali uplatnit. Oslovená cílová skupina nesdílela jejich optimismus. V marketingu najde dobrá myšlenka naplnění ve chvíli, kdy uspokojuje přání zákazníka a transformuje se na reálný dlouhodobý zisk. Ne každý má nadání hrstky výjimečných marketérů, kteří sypou strategie z rukávu. Proto je nutné zabývat se výzkumem trhu – odhadnout potřeby trhu a potenciálního zákazníka, stanovit diferenciaci produktu nebo monitorovat vývoj cen.

Kooperace

Rodinná nepohoda poslala do kytek řadu potenciálně úspěšných projektů. Než se pustíte do nějakého složitého byznysu, ujistěte se o podpoře. Ideální je, když vaši blízcí vašimi myšlenkami žijí, dostačující, když je tolerují. Mějte pro ně připravený nějaký termín. Ten bude ohraničovat vaše snahy uchytit se na trhu. Nenoste svůj plán v hlavě – napište ho, stanovte nějaké rozumné milníky. Podle těchto dokumentů může v budoucnosti rodina posoudit životaschopnost vašich vizí. Aby vás jiný člověk mohl pochopit, musí mít k dispozici maximum informací o vašem podnikání – informujte rodinu o splněných termínech, postupu realizace a odchylkám vůči plánu.

Realismus

V otázce naplnění svých představ buďte pořádně optimističtí, velmi pozitivní. Vaše cíle musí být ale zároveň měřitelné a realistické. Na internetu se dnes dá ověřit spousta hypotéz. I když míříte do oblak, musíte disponovat nějakou skutečným prostředkem, který vás tam doveze.

Finance

Podnikání se v mnoha směrech podobá gamblingu. Buďte připraveni přijít o velké peníze, ale udělejte všechno pro to, abyste rozbili bank. Počítejte s tím, že je třeba finančně ustát řadu týdnů, než přijdou první objednávky. Nějaké procento z prvních zisků si odložte „na strýčka Příhodu“. Pokud to jde, zajistěte se pro případ absolutní nouze nějakým vedlejším příjmem.

Akce

Světem bloudí miliony lidí, kteří v hlavě nosí miliony skvělých myšlenek. Z nich jen malé procento najde odvahu je uskutečnit. Váhavost je pro on-line svět ta nejhorší deviza, protože trendy se zde mění den ze dne. Pokud vás tíží skvělá idea, zkuste ji uplatnit co nejdříve. Pokud si můžete najmout marketingového konzultanta, udělejte to. Musíte být ovšem dopředu rozhodnuti mu nic nepříjemného nezatajit. Poradce, který vaří z vody, obvykle nedokáže rozpoznat vaše příležitosti a hrozby.

Reklama

Kdykoli to půjde, vykřičte do světa, že máte co nabídnout. Začněte kamarády, známými z hospody. Neostýchejte se, budete překvapeni tím, kdo všechno je ochoten vás vyslechnout. Může se stát, že objekt vašeho zájmu viditelně tápe, ale dokážete odhadnout, zda vaši nabídku vzápětí nepředá správné osobě? Zápal je na místě, ale nedejte se strhnout k pošetilostem.

Internet

Bez síťového připojení nemůžete komunikovat s budoucími zákazníky. Nakupující z vaší sámošky jsou jistě fajn, ale vy potřebujete oslovit regionálně mnohem různorodější klientelu. Počítejte s tím, že případný úspěch vás donutí implementovat software pro vyřizování dotazů, požadavků a reklamací. Vyplatí se mít odpovídající řešení po ruce.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek XDHTML - referenční příručka
Další článek thepix
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *