Volby 2002 on-line
Kdo před pár roky věřil, že by v letošních volbách do poslanecké sněmovny již odevzdal svůj hlas elektronicky, ostrouhal… Přes všechny schválené zákony a nařízení vlády elektronická komunikace s úřady a úředníky nefunguje. Ale internet a Volby 2002 se přece jen někde prolínají. Webové prezentace politických stran a uskupení jsou rozhodně mnohem zajímavější než proklamativní televizní spoty.
Volební portály
Pokud preferujete komprimovanou informaci na jednom místě, doporučuji některé specializované servery, které přinášejí ty správné informace, tedy programy jednotlivých stran, prognózy, rozhovory, seznamy předvolebních akcí nebo kandidátní listiny podle stran a krajů.
volby.ihned.cz: Podařený portál Hospodářských novin, kde najdete skoro všechno, co jste o letošních parlamentních volbách potřebovali vědět. Můžete si vytříbit názory v diskusi o kandidátech, stranách a jejich programech.
volby2002.cz: Kdo nemá zas až tak vyhraněný názor, toho mohou zajímat úvahy, studie a srovnání volebních slibů z pera politologů. Server volby2002.cz nechává správně zaznít hlasy z více stran, přináší hlavně seriózní fakta. Stejně jako na ihned.cz zde naleznete volební historii od roku 1989, kdy už se zase mohlo (a ne muselo) chodit hlasovat.
www.volby.cz: Volební server Českého statistického úřadu. Bude asi atakován hlavně v době, kdy se budou připravovat první prognózy výsledků hlasování. Aktuálně nabízí různě tříděné pohledy na volitelné osoby, což taky není k zahození. Server se zdá být poměrně dobře dimenzovaný, informace běží rychlostí blesku, takže je tu jistá šance, že se pod náporem zájemců jen tak nezhroutí…
Strany a jejich politické programy
Základní teze i podrobně zdokumentované politické cíle objevíte na každém stranickém webu. Najít vám je pomůže některý z obecně známých vyhledávačů nebo výše zmíněných portálů. Všechny také přinášejí aspoň stručné představení letošních uchazečů o poslanecká křesla, v lepším případě i s fotografií. Pokud tomu tak není (jako v případě ODS), vypomůže obecný portál. Zajímalo mě dále, jak daleko je z parlamentu do jednotlivých krajů, tedy jak funguje elektronická komunikace vně Prahy. Většina stran uvádí kontakty a e-maily na své krajské kanceláře a pobočky. KSČM má stále historicky okresní strukturu. ČSSD, Koalice, Naděje a ODA vás hyperlinkem přenesou přímo na regionální weby.
Pochvalu si zaslouží dvě „bílé vrány“ – Koalice a Cesta změny. Ty jediné totiž počítají s účastí nových voličů a přinášejí pro ně speciální rubriku „Jak volit“. Grafika a přehlednost stranických webů se opět zlepšila, mnoho z nich má skoro zpravodajský charakter (aspoň teď před lámáním chleba). V designu pokulhávají například Národně demokratická strana nebo Strana za životní jistoty, ale podstatné informace tam také najdete. Některé weby jsou jen v češtině, což pro účel voleb asi dostačuje. A to i v případě, kdy poprvé přijdou k urnám také krajané v zahraničí. Cizojazyčné verze kupodivu nejsou doménou velkých stran, jak by se čekalo (nalézt je lze například na stránkách Strany zelených).
Sekretariáty on-line
Zajímají se strany o názory svých voličů také prostřednictvím Internetu? Vesměs ano. Někde probíhá diskuse nad danými tématy (ODS, ČSSD), jinde je debata velmi otevřená a bezbřehá. Vyznat se ve struktuře otázek a odpovědí je někdy velmi složité, zvláště, když čtete v pořadí osmé Re: Krvavá strana Čech a Moravy. Mnohdy ostré (protože anonymní) on-line diskuse probíhají na mnoha webech, pro příklad zmíním stranu Naděje, KSČM, ODA.
Na většinu sekretariátů se můžete obrátit také elektronickou poštou nebo dotazovacím formulářem. Pro lepší ilustraci jsem tedy vybral 9 politických stran, které figurují v předvolebních grafech na předních místech a lze s nimi elektronicky komunikovat. Těm jsem položil dvě jednoduché a obecné otázky, týkající se především budoucího prosazování e-government a e-komerce. Uplynul bezmála týden a musím konstatovat, že na moje dotazy mi odpověděly pouze čtyři strany a že jsem obdržel maily převážně z tábora opozičních a menších stran. Pro obecně nejoblíbenější strany a politické osobnosti pravděpodobně nějaké to drobné procento e-voličů není zajímavé a dávají přednost mítinkům a lobbování v médiích. O tom ostatně nejlépe vypovídá rubrika sociálních demokratů „Pan předseda odpovídá“, která začíná na jaře loňského roku a končí datem 18. dubna 2002.
Co píší o e-komerci volební programy některých stran?
Většiny odpovědí jsem se e-mailem nedočkal. Znamená to tedy pravděpodobně, že přes všechny proklamace zákonodárců si asi na rozvoj státem podporovaného elektronického obchodování ještě nějaký rok počkáme… Další pokus, jak zjistit, co vlastně můžeme ve sféře komunikací a e-byznysu očekávat během několika dalších let, jsem učinil srovnáním patřičných pasáží volebních programů současných parlamentních stran. Zkuste si schválně představit možné povolební koalice a s nimi spojené konjunkce rozličných pohledů na věc. Prosadí se e-komerce sama, je třeba jí pomoci nebo je skoro zbytečná?
„Nevidíme proto žádný důvod, proč otálet s úplnou privatizací našich telekomunikačních gigantů – Telecomu a Českých radiokomunikací – a v dohledné době se vpuštěním další konkurence na náš trh.“ (www.ods.cz)
„Rozvoj elektronické komunikace státu a občana – většinu „papírování“ bude možné vyřídit prostřednictvím internetu a elektronického podpisu.“ (www.cssd.cz)
„Za prioritu proto považujeme během příštích čtyř let provést revizi právního řádu z pohledu praktického využití informačních technologií a postupně odstranit takzvaná úzká hrdla bránící rozvoji elektronického obchodu.“ (www.ikoalice.cz)
„Podporovat zájem podnikové sféry o modernizaci výrobních zařízení a výrobních postupů, o inovaci výrobků, o dosahování úrovně výrobků srovnatelné se světovým standardem. Stimulovat rozvoj a vznik nových výrobních odvětví i jednotlivých podniků s vysokou technologickou úrovní.“ (www.kscm.cz)
Mohlo by vás také zajímat
-
Jak nainstalovat šablonu ve WordPressu
23. července 2024 -
Zvýšení výkonu WiFi signálu: Jak a proč používat WiFi zesilovače
28. června 2023 -
Souboj na trhu s CPU pro servery: AMD vs. Intel
8. prosince 2023
Nejnovější
-
Jak zvýšit CTR vašeho e-mail marketingu
9. září 2024 -
Znovuuvedení domény .AD
5. září 2024